Nekad je nužno odabrati stranu
FOTO: Vjekoslav Skledar

Naša hit aplikacija za korisnike Netflixa i HBO-a skupila je 10 milijuna dolara u četiri dana. Rasturamo, a nemamo ni ured

Osnivači zagrebačkog startupa Revuto, Josipa Majić i Vedran Vukman, za Telegram govore o svom čudesnom poslovnom usponu

Naša hit aplikacija za korisnike Netflixa i HBO-a skupila je 10 milijuna dolara u četiri dana. Rasturamo, a nemamo ni ured

Osnivači zagrebačkog startupa Revuto, Josipa Majić i Vedran Vukman, za Telegram govore o svom čudesnom poslovnom usponu

FOTO: Vjekoslav Skledar

“Pionirski je bilo to što smo prvi ikada novac skupljali preko platforme Cardano i prva takva prodaja na tom blockchainu je bila naša, a testirali smo je uživo na nekoliko tisuća ljudi. To je blockchain treće generacije. Dakle, mogu to najjednostavnije objasniti kad kažem da je Bitcoin digitalno zlato, druga najjača kriptovaluta Ethereum je srebro, a Cardano je na trećem mjestu i vjerujem da ima potencijal premašiti prva dva jer je napredniji na tehničkom nivou”

Josipa Majić i Vedran Vukman osnivači zagrebačkog startupa Revuto dosjetili su se kako na najlakši način upravljati pretplatama na raznim online servisima poput Netflixa, Spotifya, Deezera ili HBO-a. Naime, shvatili su da ljudi u Europi znaju imati i po deset takvih pretplata za koje plaćaju punu cijenu bez obzira koliko ih koristili. I zato su osmislili aplikaciju Revuto koja svaki mjesec podsjeća potrošača koliko je koristio usluge nekog online servisa, te mu nudi na izbor hoće li pauzirati, otkazati ili platiti svoju pretplatu.

Zanimljivo je i da su investicije za razvoj svoje aplikacije tražili u kriptovalutama, a u svega nekoliko dana uspjeli su skupiti čak deset milijuna dolara. Inače, Vedran i Josipa za sebe vole reći da su startup veterani jer su u taj biznis ušli prije trinaest godina; Majić je još kao studentica ekonomije osmislila pametnog medvjedića za medicinske preglede za djecu, a Vukman je u to vrijeme sa svojom kamerom za naočale Vyoocam otputovao u Silicijsku dolinu.

Upoznali su se na najvećem globalnom sajmu potrošačke elektronike u Las Vegasu. “Sve to vrijeme ostali smo u kontaktu, pa mi se prije godinu i pol Vedran javio s idejom za Revuto. Iako imam dobre poslove sa strane odlučili smo u ući u sve to jer svijet fintecha sada prolazi jedan izuzetno intenzivni period revolucije, a tu je i taj kripto svijet s kojim je sve postalo jako dinamično i intenzivno” govori nam 31-godišnja Josipa s kojom smo se u pauzi između njezinih poslova našli na kavi.

Pretplate sve više postaju sezonalne

“Kad je izašao iPod Steve Jobs je rekao ‘tisuću pjesama za pet dolara’ i to je bila revolucija, to je bila prekretnica. No, što se danas počelo događati? Tržište je postalo jako fragmentirano, pa prosječan korisnik više ne može najdraže filmove, serije i glazbu pratiti na jednoj platformi”, govori Josipa i objašnjava da je glavna caka u tome što su te pretplate postale sezonalne. “Dakle, ne gledamo HBO ili Netflix uvijek nego kada, primjerice, izađe ‘Queen’s Gambit’ ili neka serija koju volimo, a to plaćamo 12 mjeseci godišnje”, govori.

Isto tako, spominje i zaboravnost ljudi kao jedan od problema. Naime, registracija na online servise je brza, lagana i najčešće besplatna prvih mjesec dana, a kada se počne naplaćivati određeni broj ljudi na to zaboravi. S druge strane otkazivanje pretplate nije toliko jednostavan proces, niti se može napraviti u nekoliko klikova. “I tu dolazi aplikacija Revuto koja će svaki mjesec slati obavijesti korisniku. Upozorit će ga da je, primjerice, pogledao samo jedan film na Netflixu ili poslušao dvije, tri pjesme na Spotifyu, te će ga pitati želi li obnoviti, pauzirati ili otkazati preplatu, a za mjesec dana sve što je otkazao može se ponovno aktivirati”, govori Josipa.

Objašnjava i kako funkcionira njihova aplikacija. “Napravili smo virtualnu debitnu karticu. Dakle, to je MasterCardova kartica koja stanuje samo u vašem Walletu, odnosno u vašoj aplikaciji. I što radite? Kreirate jednu takvu karticu za svaku pretplatu i svaki mjesec vam dolazi notifikacija da će se, primjerice, Netflix sutra htjeti naplatiti 9 eura. Aplikacija će vas pitati želite li taj novac dodati s privatne kartice na virtualnu karticu za plaćanje Netflixa i ako korisnik odbije naplatu, Netflix će vidjeti praznu karticu i neće se moći naplatiti”, govori.

josipa majić
Josipu Majić snimio je Vjekoslav Skledar u redakciji Telegrama Vjekoslav Skledar

‘Bila sam ultimativni kripto skeptik’

Aplikaciju su napravili za dvije skupine potrošača; individualne i poslovne koji koriste profesionalne softvere poput AutoCada, 3ds Maxa, Dropboxa. Trenutno je još uvijek u fazi testiranja, a lansiranje se planira kroz nekoliko mjeseci. Inače, Revuto je veliki dio sredstava za razvoj skupio u kriptovalutama. Nisu prvi, naglašava Josipa, koji su novac skupljali kroz takozvani Public token offering.

“Bilo je još nekoliko kompanija iz Hrvatske koji su tražili investicije u kriptovalutama, ali taj je svijet još prilično sramežljiv u komuniciranju s mainstreamom jer je dosta neshvaćen, kompliciran i nije se baš lagano ubaciti u cijelu tu priču”, govori i dodaje da su u jednoj stvari ipak bili pioniri.

“Pionirski je bilo to što smo prvi ikada novac skupljali preko platforme Cardano i prva takva prodaja na tom blockchainu je bila naša, a testirali smo je uživo na nekoliko tisuća ljudi. To je blockchain treće generacije. Dakle, mogu to najjednostavnije objasniti kad kažem da je Bitcoin digitalno zlato, druga najjača kriptovaluta Ethereum je srebro, a Cardano je na trećem mjestu i vjerujem da ima potencijal premašiti prva dva jer je napredniji na tehničkom nivou”, objašnjava Josipa.

Ideja za takav način financiranja također je došla od Vedrana koji je prilično aktivan u kripto zajednici, a njegov prvi doticaj s tim svijetom dogodio se u Silicijskoj dolini prije desetak godina. “Ja sam tada bila ultimativni kripto skeptik i stvarno sam imala zadrške po pitanju bitcoina oko kojeg se tada sve vrtjelo”, smije se Josipa i govori da je promijenila mišljenje kada se bolje upoznala s kripto svijetom.

Skupili su deset milijuna dolara u četiri dana

Novac koji su tražili za razvoj aplikacije skupio se, govori Josipa, jako brzo. “Pričamo o minutama, a cijeli iznos od deset milijuna dolara uspjeli smo skupiti u četiri dana. Imali smo na YouTube kanalu live event. Predstavili smo se, odgovorili na pitanja koja su ljudi slali i nakon toga smo lansirali projekt”. Ulagali su dosta, nastavlja Josipa, u razvoj, ali svejedno je postojao rizik da infrastruktura neće izdržati.

Dio koji nisu predvidjeli, ali koji ih je ugodno iznenadio bio je golemi interes. “Očekivali smo veliki interes, ali bio je toliki da nam je pao sistem za verifikaciju investitora. Bili su to tehnički izazovi s kojima smo ipak uspjeli izaći na kraj, a nakon toga nam je ostala dobra i pozitivna zajednica koja nam je velika municija za dalje”, govori Josipa i dodaje da je najveći interes za njihovu aplikaciju izvan Europe.

“To nas je isto iznenadilo. Na kraju je Europa na koju smo najviše ciljali ispala skromnijeg interesa. Jugoistočna Azija je, recimo, jedna od najvećih digitalnih tržišta i nevjerojatno je koliko rastu. Recimo, milijun korisnika tamo nije puno, dok u Europi to nije slučaj i takvu brojku je ovdje izuzetno teško akvizirati”; govori i dodaje da su najpopularnijim firmama poput Revoluta ili Monza trebale godine i mnogo financijskih sredstava da dođu do prvih milijun korisnika.

Ne moraju trošiti ogromne svote na marketing

Mnoge velike kompanije ulažu milijune u akviziciju korisnika i to je, objašnjava Josipa, postao najskuplji dio svake aplikacije danas. “Dakle, nije razvoj, nisu developeri, nisu plaće, nego isključivo akvizicija korisnika i marketing. Tržište je postalo jako zasićeno i kompetitivno jer se ljudi samo s time bave. I jedan od velikih problema je što mi ovdje nemamo puno specijalista za akviziciju korisnika tako da se to svodi na pikado u mraku, pa ako ubodeš na konju si”, govori Josipa i dodaje da su se investicije preko platforme Cardana isplatile i u marketinškom smislu jer su dobili kripto zajednicu koja kasnije sudjeluje u svemu.

“Ljepota našeg modela jest da ne dižete novce od jedne osobe nego su to mali iznosi od velikog broja ljudi, ali taj broj ljudi nije samo vaš investitor nego je i vaš idealan korisnik što je jako velika razlika. On će samoinicijativno pričati o aplikaciji nekome tko sjedi pored njega i tako će pomoći da se akviziraju korisnici. To je puno efektivnija metoda prikupljanja kapitala, ali i skupljanje inicijalnih korisnika”, objašnjava Josipa i dodaje kako postoji dovoljno argumenata da će u budućnosti taj takozvani ICO (Initial Coin Offering) biti glavni oblik financiranja.

Na pitanje može li usporediti taj oblik financiranja s crowdfundingom, Josipa odgovara da je ICO na neki način prirodna revolucija crowdfundinga. “Da, to je dobra paralela, ali što se događa u crowdfundingu? Njegovi mehanizmi su nažalost i dalje bazirani na tradicionalnoj regulativi i infrastrukturi što se za tehnološke kompanije ispostavlja sve više arhaično”, govori i objašnjava da su neki trgovački zakoni i komercijalno pravo pisani prije puno godina i više nisu prilagođeni svim kompanijama. “Evo, razlika je i da današnje firme nemaju zgrade. Mi recimo nemamo ni ured, remote smo firma. Ima nas tridesetak i ne živimo svi u Hrvatskoj. Tako da imamo sastanke uživo, team buildinge i ne želimo se limitirati”, govori.

Ekipa Revuta na Team Buildingu

Danas imaju višemilijunsku listu čekanja

Nemaju, kaže, strah da aplikacija neće biti financijski isplativa jer je posložena tako da je financijski održiva mjesečnom pretplatom ili malim naknadama za plaćanje. “Kreiranje kartica za individualne korisnike bit će besplatna, a mi ćemo naplaćivati četiri posto od svake transakcije, dakle samo kada korisnik klikne da želi produžiti pretplatu”, objašnjava Josipa. S druge strane imaju i poslovne korisnike. To su najčešće freelanceri, kompanije i agencije koje imaju i do petnaest pretplata za cijeli tim, a njima će, govori Josipa, naplaćivati pretplatu za cijeli mjesec jer je tu puno kartica i puno posla.

“Prvu godinu cilj nam je bio skupiti 70 tisuća korisnika, no s obzirom na to da već sada imamo listu čekanja od 2,6 milijuna to je ispalo malo humoristično”, smije se Josipa i vjeruje da će se ta brojka još penjati. U manje od mjesec dana od izlaska aplikacije, već imaju 100 tisuća korisnika. “Sad nam je glavni logistički zadatak kako sve to izbalansirati. Ne želimo imati problema s infrastrukturom i bitno nam je da korisnike doziramo i uvodimo polako kako bismo mogli kontrolirati kvalitetu usluge”, objašnjava.

Fond od 2 milijuna dolara za poticanje razvojnih projekata na Cardanu

Njihov interes je, govori Josipa, zaštiti potrošača kako bi što više uživao u pretplatama, a što manje platio. “Želimo vratiti taj narativ oko pretplata, dakle onih ‘1000 pjesama pet dolara’. To je nešto što odgovara današnjem globalnom potrošaču i mi želimo biti dio te financijske higijene. Želimo potaknuti ljude da više ne ostavljaju vlastitu karticu nego da kreiraju virtualnu kako bi bili potpuno sigurni da im nitko neće naplaćivati ono što nisu prethodno odobrili” govori.

Što se tiče bližih planova zanimljivo je i da su na ovotjednoj developerskoj konferenciji Infobip Shift u Zadru najavili i svoj fond od 2 milijuna dolara kako bi potaknuli daljnji razvoj projekata na Cardanu za mlade startupove. “Prva investicija je već najavljena za kraj idućeg mjeseca, a osim financiranja planiramo objaviti i niz alata za Cardano kojima će se olakšati i ubrzati kreiranje i lansiranje projekata na ovom blockchainu”, govori Josipa .

U Revutu se nadaju kako će ih upravo ovaj potez pretvoriti u najveću zajednicu developera na ovom brzo rastućem blockchainu te će dodatno obogatiti Cardano ekosistem investicijama i novim proizvodima.