New York Times je objavio zanimljivu priču o načinima na koje ulagači izokola zarađuju na startupima

Kad Uber digne vrijednost, kupuju konkurente na burzi i klade se na IPO

Američki ulagači našli su zanimljiv način za neizravni profit od fenomenalnog rasta tržišta startupa. The New York Times je objavio priču o hedge fondu Pier 88 Investments Partners. Dok su velike financijske kompanije poput Fidelity Investments i T. Rowe Price ubrzano ulagale u najuspješnije startupe poput Airbnb i u zadnjoj mu rundi digli vrijednost na 24 milijarde dolara, piše Katie Benner, Pier 88 je grozničavu potražnju za udjelima u Airbnb pretvorio u drugu vrstu mogućnosti.

Nisu ulagali u taj starup, nego u HomeAway, internetsku kompaniju koja je konkurent Airbnb-ju, tržišne vrijednosti 2,95 milijardi dolara. Dakle, uložili su i kompaniju na burzi bitno manje vrijednosti od Airbnb-ja koji je još uvijek privatna kompanija. Vlasnici Pier 88 vjeruju da zarada leži upravo u toj razlici. Kompanije na burzi su, tvrde, toliko jeftine u odnosu na privatne da su idealno ulaganje za sve koji se žele natjecati s rastućim tvrtkama poput Airbnb.

Zarada na spektakularnim IPO-ima

Kad Airbnb iziđe na burzu i dionice se razgrabe, u pravilu uz premiju od 50 posto, Pier 88 računa da će profitirati od klađenja na rast cijene dionice HomeAway ili njegove prodaje većoj firmi.

Pier je, piše The New York Times, samo jedan u nizu primjera kako ulagači na američkom tržištu pokušavaju iskoristiti bum startupa bez izravnog ulaganja u njih. Venture fondovi i velike financijske tvrke imaju dovoljno novca i veza za kupovinu udjela, ali mnogi drugi ulagači nemaju pristup elitnim startupima poput Ubera, Snapchata ili Airbnb pa kreiraju druge metode.

Jive protiv Slacka, Pandora protiv Spotifyja

Prema objašnjenjima trgovaca iz Pier 88, velika razlika u tržišnoj vrijednosti kompanija na burzama i njihovih konkurenata koji tek pripremaju IPO. dionice izlistanih kompanija čini još privlačnijima. U portfelju imaju dionice softverske tvrtke Jive čija je tržišna vrijednost 292 milijuna dolara, a kupili su ih zbog 2,8 milijardi dolara vrijednog brzorastućeg konkurenta Slack. Isto su napravili sa streaming servisom Pandora vrijednom 3,8 milijarde dolara zbog dvostruko vrijednijeg privatnog Spotifyja.

Što se više rizičnog kapitala slijeva u tehnološke startupe, dionice sličnih kompanija na burzi čine se manje rizičnima. Posebno je, tvrde sugovornici New York Timesa, taj trend došao do izražaja kad su se nakon “jednoroga”, startupa koji prije IPO-a postižu milijardu dolara vrijednosti, pojavili “desetorozi” koji postižu vrijednost od 10 milijardi.

Analitičari se ne boje ponavljanja 90tih

Uber je najjači primjer, nedavno je digao vrijednost na 51 milijardu dolara. Hedge fondovi odmah su počeli bolje prodavati dionicu Hertza, rent-a-car kompanije tržišne vrijednosti 7,3 milijarde dolara. Kad je Dropbox prešao 10 milijardi dolara, njegov pandan na burzi Box, s 1,9 milijardi dolara tržišne vrijednosti postao je tražena dionica. Prema analitičarima, u okruženju u kojemu se privatno financiranje tako brzo i lako diže, razumno je očekivati rast izlistanih kompanija iz istih sektora.

Zadnji put je slična situacija bila krajem 1990ih za vrijeme dot.com balona. Kad je to puklo ulagači su počeli više vrednovati dionice na burzi jer se lakše prodaju i kompanije moraju objavljivati detaljne financijske podatke. Ovoga puta nema te brige, jer novi uzlet potiču strukturalni faktori poput niskih kamata i goleme količine rizičnog kapitala, a zbog loših iskustva iz 90tih startupi koji žele ozbiljne valutacije moraju dokazati čvrst poslovni model i sposobnost dugoročnog rasta.