Njemačka je Facebooku privremeno zabranila prikupljanje podataka korisnika WhatsAppa

Ustanovili su kako nova pravila krše odredbe GDPR-a

FOTO: Screenshot

Otkako je WhatsApp počekom godine najavio nova pravila privatnosti u sklopu kojih će dijeliti podatke s Facebookom, krenule su kritike korisnika i stručnjaka. Kritike su bile toliko snažne da je WhatsApp usvajanje novih pravila odgodio na 15. svibnja, a početkom tjedna iz kompanije su objavili kako će aplikacija postepeno imati sve manje funkcionalnosti za korisnike koji ne prihvate novi ugovor o korištenju.

Premda su zbog GDRP-a pravila za Europu i ostatak svijeta različita, pa iz WhatsAppa tvrde kako se za Europljane neće ništa promijeniti, korisnici su svejedno primorani prihvatiti nova pravila ako žele nastaviti koristiti aplikaciju. WhatsAppov potez, odnosno potez njihovog vlasnika Facebooka, i nije najbolje prošao u Njemačkoj.

U novoj objavi koju potpisuje Johannes Caspar, hamburški upravitelj za zaštitu podataka i slobodu informacija, navedeno je niz problema koje je njegov ured pronašao u WhatsAppovim novim pravilima za korisnike. Tvrdi kako ti problemi nisu legalni, odnosno, kako nisu u skladu s pravilima GDPR-a.

Što kažu iz hamburškog ureda?

“Novim pravilima korištenja formalno se ponovno dozvoljava obrađivanje podataka i širenje ovlasti za obradu podataka u budućnosti. Među tim podacima su i podaci o lokaciji, prenošenje komunikacijskih podataka trećim stranama – eksplicitno se navodi Facebook, uz dodatnu svrhu osiguravanja integriteta usluga, te verifikacija korisničkog računa među kompanijama kako bi se osiguralo funkcioniranje usluge na ‘odgovarajući način'”, opisuju iz hamburškog ureda te dodaju kako se uklonilo pravilo kojim se poruke poslane WhatsAppom neće dijeliti s Facebookom.

Nastavljaju kako ne postoji legalna osnova za takvu obradu podataka. Pravila po kojima se podaci dijele između kompanija nisu sumirana na jednom mjestu, već su raspršena kroz cijeli ugovor o korištenju. Pravila su nejasna, a ustanovljeno je kako je vrlo teško razlikovati koja se pravila odnose na Europu, a koja na ostatak svijeta.

Sam sadržaj pravila je, prema analizi hamburškog ureda, nejasan i često kontradiktoran. Čak i nakon detaljne analize, pišu, ne mogu dati procjenu koje će posljedice nova pravila imati za korisnike. Povrh svega, korisnici ne daju privolu za dijeljenje podataka svojevoljno, već ih se na prihvaćanje pravila tjera ako žele nastaviti koristiti aplikaciju.

Od ove situacije ponajviše je profitirala konkurencija

Caspar je zbog tih problema izdao hitnu tromjesečnu zabranu kojom se Facebooku onemogućuje prikupljanje podataka korisnika u Njemačkoj. Hamburški upravitelj je također pozvao ostale upravitelje sigurnosti podataka korisnika iz drugih članica EU da slijede njegov primjer, te sami uvedu zabranu.

Iz Facebooka su se oglasili za Bloomberg, pa kažu kako su Casparove tvrdnje lažne, te da ih one neće spriječiti u slanju novih pravila svojim korisnicima. Tvrde kako se odgovor njemačkog ureda temelji na općenitom nerazumijevanju novih pravila i njihove svrhe. Facebook u jednom trenutku kani povezati WhatsApp i Messenger, stoga se ovakva pravila čine i potrebnima za taj potez. No, Facebook ima i dugu povijest ne baš uspješnog čuvanja privatnosti korisnika. Najrecentniji primjer je s početka travnja, kada su procurili podaci 533 milijuna korisnika.

No, za Facebook i WhatsApp, posljedice su poprilično velike otkako su najavili nova pravila početkom godine. Konkurenti kojima su privatnost i sigurnost podataka korisnika veći prioritet, poglavito Telegram i Signal, zabilježili su golemi skok novog broja korisnika. Protiv novih pravila žalile su se i druge vlade, poput indijske, no potez o dijeljenju podataka korisnika bio je neizbježan praktički od trenutka kada je Facebook preuzeo WhatsApp 2014. godine.