Nekad je nužno odabrati stranu

O crowdfundingu se sve više priča, ali koliko se kod nas doista prikupi novca? Ovo su podaci za 2016.

Pričali smo s Hrvoje Hafnerom, autorom bloga Crowdfunding.hr

Iako grupno financiranje kao jedan od modela financiranja različitih projekata u svijetu i dalje raste, doduše nešto sporije nego prethodnih godina, kod nas je prošle godine zabilježen negativni trend.

U Hrvatskoj je ove godine zabilježen pad u odnosu na 2015. godinu. U domaćim je kampanjama u protekloj godini prikupljeno je 2,3 milijuna kuna, odnosno 13 milijuna kuna ukupno do danas. Prema prošlogodišnjem izvješću, crowdfundingom u Hrvatskoj prikupljeno je oko 5,3 milijuna kuna. U globalnim okvirima, u izvješću bloga Crowdfunding.hr navodi se kako je protekle godine, prema podacima analitičke kuće CrowdSurfer, različitim modelima grupnog financiranja prikupljeno ukupno 22 milijarde dolara u tri milijuna kampanja.

Manje projekata i manje prikupljenog novca

“Došlo je do usporavanja i diversificiranja industrije grupnog financiranja, što je najvidljivije na primjeru jedne od najaktivnijih kategorija na Kickstarteru, računalne i društvene igre. Po prvi puta zabilježen je manji broj projekata i prikupljenog novca nego prethodnih godina”, komentirao je autor bloga Crowdfunding.hr Hrvoje Hafner.

“Čini se da su domaći pokretači shvatili koliki je trud potrebno uložiti u kampanju što je rezultiralo manjim brojem projekata u Hrvatskoj”, napominje. Ove godine pokrenuto je 49 projekata uglavnom na Indiegogo platformi, od kojih je tek 12 prikupilo traženi iznos.

Maja Benčić

Najveći broj uplata ima Vitastiq

Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2016. godini pao je na 6163 što je manje nego i u 2014. godini. Pokretači kampanja su i ove godine fokusirani na društveno korisne projekte, poput primjerice Bubba Bara, kafića u kojem rade osobe s Down sindromom, i tek je manji broj iz domene kreativne i proizvodne djelatnosti. Prosječna uspješna kampanja imala je 423 podržavatelja, stoji u izvješću.

Hafner je za Telegram objasnio da situacija s crowdfundingom toliko dramatična kako se po brojkama na prvu čini. Riječ je o tome da smo prošle godine imali kampanju za Trillenium Hrvoja Prpića koja je prikupila 200.000 funti. Osim toga, prošle godine je pokrenuta kampanja Ivana Rakitića za Scorrers koja traje još dva tjedna. Rakitićeva kampanja za aplikaciju preko koje se slavni sportaši, glumci, glazbenici, sportski klubovi… povezuju s fanovima i dijele im poklone i rekvizite prikuplja 150 tisuća funti, i vjerujem da će uspjeti, a to će ući u statistiku tek za 2017. pa bi ova godina i statistički trebala biti bolja, objasnio je.

Kampanja koja je obilježila 2016. s najviše prikupljenog novca i najviše podržavatelja je kampanja za poboljšanu verziju Vitastiq uređaja za mjerenje minerala u tijelu s gotovo 200.000 dolara i skoro 2000 podržavatelja. Crowdfunder godine, osoba koja je najviše doprinijela popularizaciji crowdfunding u protekloj godini je Dean Vranić koji je s drugom kampanjom ostvario vrhunske rezultate.

Situacija na globalnoj sceni

Na globalnoj sceni, broj platformi za financiranje i dalje raste, a tri najveće, Kickstarter, Indiegogo i GoFundMe učvršćuju svoju tržišnu poziciju. Na Kickstarteru, platformi čiji je fokus na kreativnu i potrošačku industriju prikupljeno je oko tri milijarde dolara i 120 tisuća projekata. Indiegogo agresivnom politikom usvajanja i izbacivanja novih usluga povrh grupnog financiranja otima postprodajne procese Kickstarteru, a već sada su prisutni u cijelom svijetu.

Za razliku od Kickstartera, Indiegogo se odlučio otvoriti i za financiranje vlasničkih udjela te u partnerstvu s MicroVenturesom već ostvario prve uspješne kampanje. Do sada je na Indiegogo platformi prikupljena tek jedna milijarda.

Treći veliki igrač je GoFundMe na financijskom planu stoji još bolje od obje prethodne s ukupno prikupljenih preko tri milijarde dolara. Radi se o crowdfunding platformi koja radi isključivo na modelu donacija i za sada je dostupna samo u Americi. Budući da uživa veliku financijsku potporu VC fondova i da je došlo do promjena na čelu kompanije za očekivati je da će uskoro krenuti osvajati i druga tržišta.

Deregulacija crowdfundinga u Americi

Najvažnija stvar što se tiče grupnog financiranja odnosi se na stupanje zakona u Sjedinjenim Državama koji omogućava tzv. equity crowdfunding, modelu u kojem će se na platformama moći prikupljati sredstva u zamjenu za vlasničke udjele u projektu, o čemu smo već pisali.

Riječ je o liberalizaciji u načinu prikupljanja kapitala koja bi mogla olakšati poslovanje u početnim, razvojnim fazama kompanija. Do sada se preko crowdfunding platformi mogla tražiti investicija za konkretne projekte ili proizvode, a sada će se direktno moći prodavati vlasnički udjeli. “Krajem prošle godine jedna od najvećih svjetskih crowdfunding platformi Indiegogo otvorila se za ovakav način financiranja. Upravo zbog toga pozitivne učinke tek očekujemo”, ističe Hafner.