Odvjetnica o Plinari Zagreb koja poduzetnicima šalje zadužnice: ‘To što rade nije po zakonu’

Brojni poduzetnici ostali su neugodno iznenađeni nakon što im je stigao dopis u kojima ih Gradska plinara Zagreb poziva na sklapanje novih ugovora

Brojni poduzetnici ostali su ovih dana neugodno iznenađeni nakon što im je na adrese stigao dopis u kojima ih Gradska plinara Zagreb – Opskrba poziva na sklapanje novih ugovora koji se znatno razlikuju od dosadašnjih. Zbog poznate situacije na energetskom tržištu, umjesto dosadašnje fiksne cijene plina po kilovatsatu, cijena plina određivat će se na mjesečnoj razini i ovisit će o kretanju cijena na burzama u Austriji ili Mađarskoj, a one bi se, prema procjenama mogle kretati od 150 do 200 eura po megavatsatu.

Poduzetnike smeta i kratak rok, manji od mjesec dana, u kojem moraju dostaviti potpisane ugovore. GPZ Opskrba očekuje da im novi ugovori budu dostavljeni do 1. rujna, što poduzetnici smatraju prekratkim rokom, u kojem nemaju vremena istražiti koji bi im opskrbljivač mogao dati bolje uvjete.

Čemu zadužnice za komunalnu uslugu

Ono što ih također smeta, jesu zadužnice. Naime, kako bi osigurala naplatu potraživanja, GPZ Opskrba od poduzetnika traži da potpišu zadužnice. Iznosi se, prema onome što smo imali prilike vidjeti, kreću od 1000 do 3000 eura, što je vrlo neobično pošto se radi o poslu relativno male vrijednosti i komunalnoj usluzi koju je u svakom trenutku, u slučaju neplaćanja, moguće obustaviti.

Tko ne potpiše novi ugovor do početka rujna i do 15.09. ne pošalje zadužnicu, od početka listopada bit će mu obustavljena opskrba plinom.

O cijeloj situaciji s energentima oglasila se i udruga Glas poduzetnika čiji je predsjednik Hrvoje Bujas poručio da ne namjeravaju stajati sa strane i da njihovih 20 tisuća članova, uglavnom mikro, malih i srednjih poduzetnika očekuje jaku reakciju.

“Ako se ne nađe adekvatno rješenje u suradnji s ministarstvom i ministrom Filipovićem mogu se očekivati i veče akcije, uključujući i prosvjed u Zagrebu na Trgu bana Jelačića“ rekao je Bujas.

Ilin: Ponašanje GPZ Opskrbe je nepošteno

Za mišljenje o situaciji s novim ugovorima zamolili smo odvjetnicu Inge Ilin koja smatra da GPZ Opskrba formulacijom svog dopisa upućenog krajnjim kupcima stvara kod njih uvjerenje da su u obvezi sklopiti novi ugovor koji im je dostavljen, i da će u protivnom biti upućen nalog za obustavu plina.

“Ovakvo postupanje stvara opravdani strah kod krajnjih kupaca da će ostati bez opskrbe plinom, ako ne potpišu novi ugovor i ne dostave zadužnice, te stoga predstavlja nepoštenu trgovačku praksu”, kaže Ilin.

Pojašnjava da je GPZ Opskrba tržišni opskrbljivač koji može slobodno ugovarati cijenu i druge uvjete opskrbe, ali da su se pri tome dužni pridržavati relevantnih propisa.

‘Ne mogu jednostrano mijenjati ugovore’

“Općim uvjetima opskrbe plinom propisan je način promjene uvjeta ugovora o opskrbi plinom. Njima je propisano da je opskrbljivač dužan obavijestiti krajnje kupce o promjeni uvjeta ugovora, a kupci imaju pravo u roku od 14 dana od primitka obavijesti prijevremeno raskinuti ugovor bez plaćanja naknade.

Međutim, sukladno općim propisima obveznog prava, ugovorna strana može zahtijevati izmjenu ili raskid ugovora koji je na snazi samo u slučaju izvanrednih okolnosti. Jednostrana izmjena uvjeta ugovora koji je još na snazi od strane opskrbljivača, moguća je samo ako je takva mogućnost predviđena ugovorom i u pogledu uvjeta predviđenih ugovorom”, kaže Ilin.

Potrebna je i suglasnost druge strane

Što se tiče zadužnica, Ilin kaže da one nisu predviđene postojećim ugovorima te da opskrbljivač ne može tako jednostrano mijenjati odredbe ugovora, već je za to potrebna suglasnost druge ugovorne strane.

“Dostava zadužnice kao sredstva osiguranja plaćanja je nepovoljniji uvjet od onih pod kojima je ugovor sklopljen, pa krajnji kupci mogu jednostavno ne prihvatiti takav novi ugovor i ne dostaviti zadužnice. U tom slučaju GPZ Opskrba ne može jednostrano raskinuti ugovor kako to čini ovim dopisom koji je dostavljen krajnjim kupcima, već ga može raskinuti samo pod uvjetima i na način propisan ranije sklopljenim ugovorom s krajnjim kupcem koji je još uvijek na snazi”, kaže.

Upozorava i na to da ugovori ovog opskrbljivača, bez obzira na to što su sklapani na određeno vrijeme i za određenu plinsku godinu, uobičajeno sadrže odredbu da se ugovor prešutno produljuje za još jednu plinsku godinu, ako kupac ne zatraži raskid ugovora pisanim putem.

‘Ne smiju ih isključiti dok ne nađu novog opskrbljivača’

“Kupci bi trebali pregledati ranije sklopljeni ugovor – ako ga nemaju, mogu ga zatražiti od opskrbljivača -, pa ako ugovor sadrži takvu odredbu, opskrbljivač ne bi imao pravo na ovakav način raskinuti ugovor. U tom slučaju bi se raniji ugovor morao smatrati prešutno produljenim za još jednu plinsku godinu te opskrbljivač ne bi imao opravdani razlog uputiti nalog za obustavu plina. Ukoliko bi to ipak učinio, odgovarao bi za štetu krajnjem kupcu”, pojašnjava Ilin.

Osim toga, kaže i da kupci imaju pravo sve do isteka ranije sklopljenog ugovora pokrenuti postupak promjene opskrbljivača i odabrati onog čiji mu uvjeti odgovaraju, a Gradska plinara Zagreb – Opskrba d.o.o kao postojeći opskrbljivač je dužna nastaviti opskrbljivati krajnjeg kupca sve do okončanja postupka promjene opskrbljivača, što je propisano Zakonom o tržištu plina.