Nekad je nužno odabrati stranu

Onaj švedski model šestosatnog radnog vremena pokazao je i jednu ne baš tako dobru stranu, naprosto je preskup

Umjesto 40, švedski model podrazumijeva 30 sati rada tjedno

FOTO: Leonardo Rizzi/Flickr

Šveđani su se prije nešto više od godine dana upustili u eksperiment sa šestosatnim radnim vremenom. Umjesto dosadašnjih 40, radni tjedan prema tome traje 30 sati. No, sada su stigle ne baš dobre vijesti; troškovi takvog načina rada prevagnuli su nad prednostima, piše Bloomberg.

Takav zaključak proizlazi iz preliminarnih rezultata dvogodišnjeg eksperimenta koji je proveden u švedskom gradu Gothenburgu, domu Volva. Da bi se smanjio rad sa 8 sati dnevno na 6, moralo se zaposliti dodatnu radnu snagu. Grad je, recimo, u jednom staračkom domu zaposlio još 17 medicinskih sestara, što je iziskivalo i dodatni trošak.

Veći troškovi, ali manje bolovanja

Istraživanje je pokazalo i da su se zaposlenici osjećali zdravije, pa je bilo manje bolovanja, a skrb za bolesnike bila je poboljšana. No grad neće forsirati da ovakav plan postane trajan. “To je apsolutno povezano s većim troškovima”, izjavio je Daniel Bernmar, lokalni ljevičarski političar koji se bavi problematikom skrbi za starije osobe. “Preskupo je napraviti generalno skraćivanje radnog vremena bez razumnih vremenskih okvira.”

Eksperiment u Gothenburgu samo je jedan od posljednjih u nizu u kojima su odlučili skratiti radno vrijeme svojim radnicima. Ovaj je eksperiment sa zanimanjem promatrao cijeli svijet. No, na nacionalnoj razini trenutno nema planova za uspostavu šestosatnog radnog vremena.

Produženje radnog vijeka

Ipak, Bernmar kaže kako bi volio vidjeti što više studija koje će ukazati kako skraćeni radni dan može dovesti do dugoročnih dobitaka za društvo u cjelini. Jedan od argumenata je da bi to zaposlenima u profesijama koje uključuju naporan rad, produžilo radni vijek.

“Ja osobno vjerujem u kraće radno vrijeme kao dugoročno rješenje”, kaže. “Što postajemo bogatiji, to bogatstvo moramo iskoristiti i na druge načine, a ne samo kroz novije automobile ili veću potrošnju.”