Osnivač Alibabe kupuje velike novine iz Hong Konga i razmišlja o ulaganju u New York Times. Evo zašto

Velike internetske kompanije strateški trebaju novine za svoje ekosustave

FOTO: AFP

Osnivač kineskog internetskog diva Alibaba u završnim je pregovorima za veliko ulaganje u hongkonški dnevnik South China Morning Post. Prema izvorima u kompaniji na koje se pozivaju neki američki mediji, transakcija bi trebala ubrzo biti dovršena. Jack Ma će tako postati drugi veliki igrač iz internetskog biznisa koji seli u tiskane medije. Prije njega to je kupovinom Washington Posta napravio osnivač i direktor Amazona Jeff Bezos.

Naravno, svi znaju da tiskani mediji nisu ni sjena biznisa kakav su bili prije 15 godina i da se tržište strukturalno još uvijek urušava. Oglasi koji su nekad bježali na televiziju još brže bježe na video i internet, stari poslovni model više ne vrijedi, operativni troškovi klasične medijske produkcije svima su postali preveliki. Ali. Pokazalo se da dobre novine i časopisi koji znaju angažirati čitatelje i osigurati široku publiku uspijevaju u tranziciji.

Strateški potez Alibabe

Vrhunski autori i urednici uz pametno i odlučno, ponekad agresivno korištenje digitalnih platformi, servirali su kvalitetno novinarstvo tako širokoj publici da nikad veći broj ljudi nije bio navučen na medije i novinarstvo i to se mora uskoro pokazati na financijama. Tako misli i Jack Ma, koji ulazak u novine smatra strateškim potezom Alibabe. Jack Ma smatra da je jedan od dobrih puteva za nastavak tranzicije promatranje tiska kao ključnog dijela jakih digitalnih ekosustava.

U slučaju Alibabe, to znači da će Alibabine komercijalne stranice poput trgovina, servisa za uspoređivanje cijena ili za plaćanje nastaviti širiti digitalni otisak kompanije, stvarati prihode i dovoditi milijune novih korisnika, dok će uspješna integracija South China Morning Posta zadržavati publiku i držati je na okupu unutar Alibabina sistema. Jack Ma nema namjeru stati na tom listu, navodno razmatra ulaganja u Time.Inc i New York Times.

Nepristrano novinarstvo i ekskluzive o Kini

South Morning China Post vole i domaći i strani čitatelji. Na tržištu su iskočili sa svojim ekskluzivama o Kini i afirmirali su se kao glavna adresa za ljude koji o tom društvu žele pročitati nešto nepristrano i profesionalno odrađeno.

Ipak, profit im zadnje tri godine ubrzano pada jer prihodi od digitalnih izdanja ne mogu nadoknaditi pad u tisku tako da je cijena kompanije pala i postali su privlačma meta za strateško investiranje velikih internetskih kompanija.

Alibaba će se s novinama izdvojiti iz konkurencije

Uspije li integrirati South Morning China Post, Alibaba će se značajno odvojiti od konkurencije. Već prednjači u online video servisima, mobilnom plaćanju, uslugama u cloudu, trgovini i O2O uslugama a novine će mu značajno nabildati stopu povrata i zadržavanja korisnika. S vremenom na temelju te integracije planiraju premium usluge poput Amazon Primea.

Dugoročno, ulaganje u tradicionalne medije dio je Alibabine strategije širenja na zapad. S obzirom na blagonaklonost trenutnih komentara analitičara i ulagača koji se šire na webu, možda se krug na kraju zatvori i internet, koji optužuju da je uništio novinsku industriju, na kraju tu industriju spasi.