Neki poduzetnici nisu zadovoljni poslovnom klimom u Švedskoj i prijete odlaskom. Evo zašto

Ek i Lorentzon smatraju da je Švedska krenula u lošem smjeru

Daniel Ek, CEO of Spotify, speaks to reporters at a news conference on May 20, 2015 in New York. Streaming leader Spotify on Wednesday announced an entry into video and original content, hoping to expand its reach beyond music. Spotify, by far the largest company in the booming streaming industry, said it was updating its platform to support videos and would offer news and other non-music content provided by major media companies. AFP PHOTO/DON EMMERT
FOTO: AFP/AFP

Iako su Švedskoj nastali neki od najjačih svjetskih startupova, poput Soundclouda i tvrtke King Entertainment, tvorca megapopularne igre Candy Crush Saga, čini se da nisu baš svi poduzetnici zadovoljni poslovnom klimom u državi.

Naime, osnivači startupa Spotify najavili su mogućnost napuštanja rodne Švedske i preseljenje tvrtke u New York. U otvorenom pismu objavljenom na Mediumu, suosnivači Daniel Ek i Martin Lorentzon kažu da je Švedska krenula u lošem smjeru.

“Volimo Švedsku i vjerujemo da je ovdje najbolje okruženje za nas. No istovremeno, ne možemo čarolijom ukloniti političke prepreke”, kažu u pismu i dodaju da će na tisuće radnih mjesta iz Švedske preseliti u Sjedinjene Američke Države. Spotify naime ukupno zapošljava oko dvije tisuće djelatnika, a od toga je 850 zaposlenih u sjedištu kompanije u Stockholmu. Ovo su tri osnovna razloga:

1. Stambena politika

Nekretnine u Stockholmu je vrlo teško do gotovo nemoguće unajmiti stan, a ljudi za unajmljivanje čekaju godinama. Osnivači Spotifyja kažu da je zbog toga vrlo teško privući talentirane ljude iz inozemstva koji nisu spremni ili u mogućnosti kupiti nekretninu, i objašnjavaju da je neusporedivo lakše pronaći stan u gradovima poput New Yorka i Londona, iako se i dalje radi u vrlo skupim sredinama za stanovanje.

Prema istraživanju Međunarodnog monetarnog fonda, stambeni kapaciteti u Stockholmu zbog kompleksnog procesa urbanističkog planiranja nisu pratili trend rasta populacije, a cijene nekretnina za stanovanje su se od 1996. godine do danas utrostručile.

2. Obrazovanje

Sousnivači Spotifyja ističu da je u školama premali fokus na tehnologiju što je rezultiralo nedostatkom programera – osobito žena programera. “Potrebe za programerima i developerima je ogromne, stoga za ta zanimanja moramo osposobiti više ljudi.

“Moramo početi s edukacijom za programiranje i o informacijskim tehnologijama još u osnovnoj školi, tako da možemo iskoristiti talente koje imamo i spriječiti odlazak žena programera”, kažu u pismu.

3. Dionice

Švedska porezna regulativa otežava Spotifyju dodjeljivanje dionica svojim zaposlenicima, što smanjuje sposobnost kompanije da privuče najbolje ljude.

U Švedskoj se prihodi od dionica računaju kao prihodi od rada i oporezuju sa 70 posto. Za usporedbu, objašnjavaju u pismu koje je preveo Local, porezne stope u SAD su između 15 i 20 posto, a u Njemačkoj 25 posto.

Spotify upozorava na rastuće nezadovoljstvo tehnoloških tvrtki u Europi, i ističu da europski zakonodavci ne čine dovoljno da startupovima omoguće razvoj u velike kompanije koje mogu izazvati Google ili Facebook.

Tržišna vrijednost kompanije procijenjena je na oko osam milijardi dolara, a prošloga mjeseca su objavili da njihov streaming servis ima više od 30 milijuna pretplatnika koji plaćaju uslugu.