Nekad je nužno odabrati stranu

Vjerovali ili ne, Volkswagen je napravio cijelu Powerpoint prezentaciju s uputama za varanje na eko testovima

Njemački mediji pišu da je sustav za manipuliranje razvijen u Audiju

British comedian Simon Brodkin inspects a new model at German carmaker Volkwagen stand next to Volkwagen board member Juergen Stackmann (R) as he disrupts a presentation at the press day of the Geneva Motor Show on March 1, 2016 in Geneva.

Brodkin became famous after he thrown bank notes above former FIFA President Sepp Blatter. / AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI
FOTO: AFP

Otkrivena je interna prezentacija Powerpointu iz Volkswagena iz 2006. godine u kojoj se detaljno objašnjava kako zaobići stroge američke propise o emisijama ispušnih plinova.

Prezentacija u Powerpointu otkrivena je tijekom istrage koja traje još od izbijanja dizel skandala u rujnu 2015. godine, tvrde dva anonimna izvora New York Timesa koji su vidjeli sporni dokument. Dizel skandal koji je potresao globalnu industriju izbio je kada je Volkswagen nakon optužbe američkih regulatora priznao ugrađivanje softvera za friziranje emisije ispušnih plinova na eko testovima na 11 milijuna njihovih automobila.

Organizirana prevara i manipulacija

Ako se informacija o postojanju ove prezentacije pokaže točnom, to bi značilo da manipulacija emisijama ispušnih plinova nije tek projekt izdvojene skupine inženjera, kako se tvrdilo, pa kompanija neće uspjeti izbjeći niti ublažiti svoju odgovornost za skandal s varanjem na eko testu.

Dizel skandal nanio je neviđenu štetu proizvođaču koji se sada suočava s milijardama dolara troškova za podmirivanje kazni uz već pokrenutu kriminalističku istragu. Prošloga tjedna Volkswagen je objavio rekordni gubitak od 6,2 milijarde dolara, nakon što su rezervirali 18 bilijardi za podmirivanje novčanih kazni, sudskih troškova, kao i troškova povlačenja vozila.

Prezentacija u Powepointu slikoviti je dokaz da su ljudi u Volkswagenu znali da njihovi dizelaši ispuštaju znatno veće količine emisija ispušnih plinova nego što je to dopušteno strogim američkim zakonima. Unatoč tome, izvršno vodstvo kompanije odbilo je prijedloge za poboljšanja ispušnog sustava, tvrde Volkswagenovi zaposlenici koji su prisustvovali sastancima na kojima se o tome raspravljalo.

Predvidljiv princip testiranja emisija

Volkswagenovi inženjeri su shvatili da bi se sustav za kontrolu emisije ispušnih plinova kalibriran u skladu sa američkim propisima koji su znatno stroži od europskih prebrzo istrošio. Stoga je jedan od tehnoloških eksperata u Volkswagenu na prezentaciji u Powerpointu iznio rješenje s grafičkim prikazom procesa mjerenja emisija štetnih plinova.

Princip provođenja eko testova, tvrdi se u prezentaciji, jer potpuno predvidljiv. Komad koda u softveru koji kontrolira rad sustava mogao bi prepoznati taj princip i u tim slučajevima, odnosno kada je vozilo podvrgnuto testiranju, aktivirati sustave za reduciranje emisija.

Previsoki troškovi

Dijelove sadržaja ove prezentacije već u objavili Süddeutsche Zeitung i nekoliko njemačkih medijskih kuća, no zbog njemačkih zakona o zaštiti privatnosti, bez navođenja upletenih direktora.

Prema izvorima New York Timesa, uprava Volkswagena na čelu s Martinom Winterkornom je zbog visokih troškova odbijala niže rangirane inženjere koji su predlagali tehničke nadogradnje sustava za kontrolu emisija, kojima bi se mogao rješiti problem s prevelikom emisijom štetnih plinova. Dodatni troškovi podignuli bi cijene vozila za nekoliko stotina dolara, a time bi njihovi automobili na američkom tržištu postali manje konkurentni u odnosu na modele iz Honde ili Toyote.

Reuters je prenio vijest objavljenu u njemačkom listu Handelblatt, prema kojoj je sustav za manipuliranje rezultatima emisija ispušnih plinova razvijen još 1999. godine u Audiju, no tamo nikad nije korišten.

Handelblatt piše, pozivajući se pritom na neimenovane izvore iz industrije i u kompaniji, kako su 2006. godine, kada se pojavio problem s previsokim emisijama NOx-a, softver su preuzeli inženjeri Volkswagena u Wolfsburgu i počeli ugrađivati u svoje modele.