2016. bila je važna za samovozeće aute, a zbog ovih 5 startupova 2017. bi mogla biti još uzbudljivija

Pregled novih kompanija koje bi mogle raditi velike stvari

FOTO: Flickr

Godina na izmaku bila je prilično napeta za razvoj tehnologije samovozećih autiju. Prvi samovozeći taksi izašao je na ulice Singapura, Uber je počeo testirati autonomne automobile i dostavne kamione, Tesla Motors dao je naslutiti da su već jako blizu, a Google je totalno preokrenuo svoj plan za daljnji razvoj.

Divovi autoindustrije, mnogi od njih svjesni da se nalaze na neistraženom teritoriju, počeli su kupovati ili ulaziti u partnerstva s tech startupovima koji razvijaju samovozeću tehnologiju. Primjerice, General Motors preuzeo je Cruise i ušao u partnerstvo s Lyftom. Ford je kupio startup Chariot i izraleski startup za strojno učenje SAIPS. Kako hype oko samovozećih autiju raste, paralelno raste i potražnja za timovima inženjera koji izvrsno barataju umjetnom inteligencijom i tehnologijom strojnog učenja.

Investitori promatraju razvoj situacije

Slično se događa i s Uberom. Najjači startup na svijetu ove je godine obavio seriju akvizicija. Kupili su startup Otto i postavili Anthonyja Levandowskog, svojeg suosnivača i jednog od osnivača Googleovog samovozećeg projekta na čelu Uberove divizije za razvoj samovozeće tehnologije. Zatim su kupili još i startup koji razvija umjetnu inteligenciju Geometric Intelligence i angažirali suosnivača startupa Garyja Marcusa na mjesto šefa AI laboratorija.

Ulagači, dakako, budno prate što se događa. Venture capital fond Andreessen Horowitz jedan od najjačih ulagača Silicijske doline, investirao je u startup za autonomnu tehnologiju Comma.ai, a Playground Andyja Rubina u auto tech startup Nauto, piše Re/Code.

U centru pažnje Urmson i još nekoliko startupova

Iako je sve u ranoj fazi, ulagači će pomno pratiti kako će se razvijati projekt Chrisa Urmsona, tehničkog direktora Googleove samovozeće tehnologije, koji je Google napustio u kolovozu i sada radi na vlastitom projektu. O projektu se zasad malo zna, no Urmson navodno planira razvijati autonomni hardver i softver i licenirati ih proizvođačima automobila.

O njegovom se projektu zasad malo zna, no ono što se zna je da Urmson planira razvijati autonomni hardver i softver i licenirati ih proizvođačima automobila. U svakom slučaju, Urmson je i sam talentirani inženjer, ima tehnički know how i prema izvorima Re/Codea, u glavi razrađen put do tržišta. Samim time, i on će biti na meti investitora. Uz Urmsonov budući startup, ovdje je još nekoliko projekata pred kojima je uzbudljiva godina.

1. Zoox

Googleov samovozeći auto Waymo/Twitter

Startup je već zatvorio investicijsku rundu od 200 milijuna dolara s valuacijom od milijarde dolara. Grade potpuno električnu flotu samovozećih automobila koja će se koristiti kao platforma za dijeljenje prijevoza. Okej, kompanija tek mora predstaviti svoja vozila, ali i svoje planove. Riječ je o startupu koji svoje vozilo planira izgraditi iz temelja.

To se pokazao kao priličan izazov, pa čak i za kompaniju Waymo, Alphabetovu diziviju za razvoj samovozećih automobila – a Apple je navodno odustao od preuzimanja. Iz tog razloga, neki izvori tvrde da su imali priličnih problema s prikupljanjem investicija u posljednjoj rundi.

No upravo je zbog toga zanimljiva. Koliko god teško i zahtjevno zvučalo, ako Zoox uspije izgraditi apsolutno sve, od vozila i softvera do platforme za dijeljenje prijevoza, to će biti jedina firma koja je u tome samostalno uspjela. U 2017. godini, sa svježim kapitalom, Zoox će najvjerojatnije i službeno predstaviti barem neke dijelove svojeg novog robotiziranog taksi servisa.

2. Drive.ai

Drive.ai Screenshot YouTube

Drive.ai se sasvim nedavno, jednim pitchem, lansirao iz anonimnosti: Rješenje za sve samovozeće nepoznanice je duboko učenje, odnosno vrsta strojnog učenja. Suosnivač Sameep Tandon inzistira da su jedini koji koriste tehnologiju dubokog učenja za pogon cjelokupnog autonomnog sustava.

To uključuje sve, od senzora i kamera do principa na koji vozilo donosi odluke ili komunicira s drugim vozilima i ljudima. Do sada su prikupili 12 milijuna dolara investicije, i najavili nekoliko suradnji s komercijalnim flotama za koje će Drive.ai nadograditi softver i hardver u vozilima i tako povlačiti, prikupljati, testirati i verificirati podatke o vožnji u stvarnim uvjetima. Dodatno, osnivači, iako nisu dali mnogo više informacija o spomenutim partnerstvima, tvrde da su među nekolicinom s ekstenzivnim iskustvom rada s tehnologijom dubokog učenja.

3. Nuro.ai

Osnivači Nuro.ai radili su na razvoju samovozećeg auta u Googleu Flickr

Iako su osnivači Jiajun Zhu i Dave Ferguson, dvojica top inženjera koji su radili na razvoju Googleove samovozeće tehnologije, njihov novi startup za robotiku i umjetnu inteligenciju Nuro.ai neće biti fokusiran isključivo na transport.

Iako bi prvi proizvod iz radionice trebao biti potpuno autonomno vozilo, koje kompanija želi lansirati u roku od sljedeće dvije do četiri godine, Nuro planira raditi na tehnologiji strojnog učenja i robotike mnogo šireg spektra jer želi raditi serije raznih proizvoda na bazi umjetne inteligencije. Još uvijek sve rade napola u tajnosti, prikupili su nešto investicija, no šef razvoja proizvoda Michael Hanuschik ne želi otkriti koliko.

Tim okuplja inženjere robotike, inženjere s područja umjetne inteligencije s iskustvom u razvoju samovozeće tehnologije, koji su sudjelovali u stvaranju neobično široke palete proizvoda, od Nexus kamera, tražilice Googe Image, Mars Exploration i Curiosity rovera, Google Street Viewa, Googleovih samovozećih automobila i mnoštva kirurških instrumenata.

4. nuTonomy

NuTonomy NuTonomy

Projekt je izdvojen s prestižnog sveučilišta MIT, a njihova se sjedišta nalaze u Singapuru i Massachusettsu. nuTonomy je, u usporedbi sa svojim mnogo poznatijim konkurentom Uberom, u kratko vrijeme napravio fantastičan napredak. U samo nekoliko mjeseci, u partnerstvu s Uberovim glavnim rivalom na Jugoistoku Azije, firmom Grab, lansirali samovozeći pilot projekt u Singapuru i Massachusettsu.

U tri godine od kada postoje, prikupili su nešto manje od 20 milijuna dolara investicije. U ovoj fazi testiraju svoja vozila u Michiganu i Velikoj Britaniji, gdje je kompanija najavila suradnju s Jaguar Land Roverom.

5. Varden Labs

Riječ je o samozatajnom startupu koji je nedavno izašao iz jednog od Y Combinatora, najmoćnijh akceleratora za startupove u ranoj fazi razvoja. Nedavno su prikupili 4,5 milijuna dolara seed investicije, s Maven Ventures kao vodećim investitorom. Ovdje treba napomenuti da su i Maven i Y Combinator investitori u Cruise, kojeg je nedavno preuzeo General Motors za više od milijardu dolara.

O startupu se ne zna mnogo. Međutim, internetska stranca i raniji medijski članci sugeriraju da se radi o kompaniji u čijem je fokusu jeftini razvoj autonomnih vozila. Suosnivač Michael Skupien i Alex Rodrigues ranije su prerađivali golf vozila za autonomnu vožnju i vozili ih po kampusu Sveučilišta u Waterloo i drugih.

“Konstruirali smo samovozeće vozilo za javne prometnice brže i jeftinije od bilo koga u povijesti. U industriji punoj titana teških milijarde dolara, mi smo bili ti koji su brzi, fleksibilni i kreativni”, piše na stranici Varden Labsa.