Velika tvrtka investirala je oko 5,3 milijardi kuna u Hrvatsku, a 80 posto proizvoda izvozi na tržište EU

Njezino ukupno poslovanje u prošloj je godini generiralo čak 0,4 posto našeg BDP-a

FOTO: Jurica Galoic/PIXSELL

Multinacionalna kompanija British American Tobacco hrvatskom je BDP-u doprinijela s 1,3 milijardi kuna u 2021. godini, pokazala je najnovija studija Oxford Economicsa, vodeće tvrtke za gospodarske analize. To je čak 0,4 posto našeg ukupnog BDP-a.

Analiza Oxford Economicsa predstavljena je u Laubi u društvu generalnog direktora BAT Adria regije Zvonka Kolobare, člana Uprave BAT Adria za regulatorne poslove Josipa Lozančića, direktora savjetovanja za ekonomski utjecaj Oxford Economicsa Petea Collingsa i doktorice znanosti Maruške Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.

Pete Collings, direktor ekonomskog utjecaja u Oxford Economics Jurica Galoic/PIXSELL

Više od sto godina uspješnog poslovanja

Kompanija British American Tobacco osnovana je davne 1902. godine sa sjedištem u Londonu. Prvi predsjednik tvrtke bio je James ‘Buck’ Duke, čija je strategija bila osmisliti vrhunski proizvod, zaposliti najbolje ljude, naplatiti ga što je manje moguće i mehanizirati proizvodnju.

U sljedećih nekoliko godina od osnutka, tvrtka se počela rapidno širiti i razvijati tržišta diljem svijeta. Od 1910. godine prodavala je više od 10 milijardi cigareta godišnje, a 1915. ta se brojka penje na 25 milijardi.

Ovaj britanski konglomerat trenutačno posluje u više od 175 zemalja u cijelom svijetu i zapošljava više od 53 tisuće radnika, dok proizvode svojih brendova prodaje na više od 200 tržišta. Proizvodnja se odvija u 44 tvornice u 42 zemlje, među kojima je i Hrvatska. Tvrtka je danas mnogo više od duhanske kompanije jer investira milijarde kuna u nove kategorije proizvoda s potencijalom manje štete, koji su osnova njezine strategije za smanjenje negativnog utjecaja na pušače.

Dolazak na hrvatsko tržište

Tvornicu duhana Rovinj kupili su za pola milijarde eura 2015. godine. Prema ugovoru o prodaji obvezali su se zadržati proizvodnju u Kanfanaru najmanje pet godina od trenutka preuzimanja. Tvornica iznimno uspješno posluje, pa su nastavili s radom i nakon pet godina, a danas ta tvornica oko 80 posto proizvodnje izvozi na tržišta Europske Unije.

“Važnost tvornice u Kanfanaru za BAT grupu raste, osobito jer je jedna od rijetkih tvornica u svijetu s proizvodnim linijama za brend NEO, naš proizvod iz kategorije grijanih duhanskih proizvoda,” rekao je na Josip Lozančić, član Uprave za regulatorne poslove BAT Adria regije. Lozančić je istaknuo da je ta proizvodnja ključna u izgradnji održive kompanije budućnosti i smanjenju štetnog utjecaja na potrošače, kao i u misiji izgradnje Boljeg sutra za sve dionike.

Josip Lozančić, Maruška Vizek, Pete Collings, Zvonko Kolobara Jurica Galoic/PIXSELL

Najveći strani investitor u Hrvatskoj

Ova tvrtka u Hrvatskoj kontinuirano investira, povećava proizvodnju, izvoz i zaposlenost. Ukupna vrijednost investicija koje je BAT uložio u našu zemlju iznosi gotovo 5,3 milijardi kuna.

Od toga je 600 milijuna kuna uloženo u nove proizvodne linije za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda, šest milijuna kuna u novo izvozno-uvozno distribucijsko čvorište u Rijeci, a 36 milijuna u produktivnost proizvođača duhana te u novi logistički centar u Pitomači. Ukupna vrijednost nabave od hrvatskih dobavljača u 2021. godini iznosila je 644 milijuna kuna.

Podržava niz domaćih sektora

Osim tvornicom u Kanfanaru, tvrtka upravlja poljoprivrednom proizvodnjom u Slavoniji i Podravini kroz Hrvatske duhane, drugim po veličini nacionalnim lancem kioska iNovine, logističkim HUB-om za nove kategorije proizvoda u Rijeci i komercijalnim uredom u Zagrebu.

“Kompanija poput BAT-a je za Hrvatsku važna i zato što u zemlji ima regionalno sjedište, čime potpomaže ekonomiju da razvije funkcionalne specijalizacije u predproizvodnim i postproizvodnim uslugama koje nose višu dodanu vrijednost od samog procesa proizvodnje i veće plaće, a koje su važne jer omogućavaju zemlji da se ne ulovi u zamku srednje razine dohotka, odnosno da postane visoko razvijena zemlja,” ističe Maruška Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.

Svojim direktnim i indirektnim poslovanjem u Hrvatskoj ova trvrtka podržava 6071 radnih mjesta – u industriji, poljoprivredi, logistici i transportu te financijskom, komunalnom i ostalim uslužnim sektorima.

Zvonko Kolobara, generalni direktor BAT Adria Jurica Galoic/PIXSELL

Potiče izvoz proizvoda iz Hrvatske

Poslovanje BAT-a izuzetno je važno za hrvatsko gospodarstvo i u kontekstu pozitivnog utjecaja na izvoz. Uz to što se oko 80 posto proizvodnje iz tvornice u Kanfanaru izvozi na tržišta Europske Unije, i iz riječkog HUB-a nove kategorije proizvoda izvoze se u regiju Europe i šire.

“Hrvatska nažalost nema mnogo dokazivih komparativnih prednosti u proizvodnji roba te ostvaruje deficit u trgovinskoj razmjeni mnogih proizvoda koji rezultira negativnim saldom tekućeg računa zemlje. Duhanska industrija predvođena BAT-om je jedna od rijetkih proizvodnih industrija koja odstupa od tog uobičajenog i vrlo negativnog obrasca,” pojašnjava Vizek te dodaje:

“Ne samo da u duhanskim proizvodima ostvarujemo komparativnu prednost, nego je ova industrija jedna od svega pet industrija od njih ukupno dvadeset i dvije koja bilježi trgovinski suficit. Održavanje takve komparativne prednosti zahtijeva od BAT-a kontinuirano ulaganje u istraživanje i razvoj te u unaprjeđenje proizvodnih procesa i popratnih usluga.”

Stvaranje povoljnije investicijske klime

Kad je doprinos državnom proračunu u pitanju, važno je istaknuti da je u prošloj godini dosegnuo 3,5 milijarde kuna, od čega se najveći dio, čak 3,2 milijarde kuna, odnosi na plaćanje trošarina i PDV-a.

Vizek smatra da država mora omogućiti povoljniju investicijsku i poslovnu klimu te smanjiti razinu birokratiziranosti javnog aparata: “Hrvatska u ovom trenutku sa svojim razredima i stopama poreza na dohodak nije konkurentna zemljama u regiji i stoga nije čudo da se tek rijetke kompanije odlučuju otvarati svoje centrale ili regionalna sjedišta ovdje, kao što je to učinio BAT.”