Ovaj gospodin, ambiciozno, iz Hrvatske pokušava pokrenuti nešto kao Uber za hranu. Sjeli smo s njim

Ivan Ivušić želi, prvo na tržište Kalifornije plasirati servis koji spaja ljude koji kuhaju s onima koji žele jesti ili naučiti kuhati

FOTO: Vjekoslav Skledar

Ivan Ivušić, pokretač dubrovačke digitalne agencije Mint ima prilično ambiciozan plan. Naime, prošlog utorka najavio je lansiranje startupa CookUp, koji bi, ako zaživi, trebao biti neka vrst Ubera za kuhanje. Kako nam je predstavljajući svoj koncept Ivušić pojasnio, korisnici će preko CookUp-a moći od drugih pojedinaca dobiti usluge kuhanja ili kuharskih instrukcija na sličan način na koji se kod Ubera naručuju vožnje.

“Ukratko, CookUp je zamišljen kao platforma koja će objedinjavati usluge naručivanje hrane, organizacije dining evenata kod kuhara, unajmljivanja kuhara, te edukacija putem video poziva”, kaže Ivušić. Korisnici aplikacije bi, dakle, od drugih korisnika – profesionalaca ili amatera -mogli naručivati hranu ili instrukcije iz kuhanja, a te bi se usluge plaćale posebnim CHEF Tokenima.

Posredničke platforme su mainstream

Ideju je, kako kaže, dobio prije par godina, kada su posredničke platforme, koje su povezivale korisnike s direktnim pružateljem usluge poput Ubera ili Airbnb-a počele uzimati maha i ušle u mainstream. “Također, ideja je krenula iz moje strasti prema hrani i putovanjima. Obišao sam Južnu Ameriku, jugoistočnu Aziju, bio na Kubi i na svakom od putovanja uvijek se trudio isprobati lokalnu hranu. Iskustvo me uvjerilo da je to jedino moguće ako ti netko od lokalaca obrok pripremi kod kuće”, kaže Ivušić.

U međuvremenu, priča, uz posredničke platforme, koje su postale svakodnevne i samorazumljive, zaživjela je i blockchain tehnologija. Ivušić se za blockchain zainteresirao kroz poznanstvo s Vlahom Hrdalom, odvjetnikom koji je, usput predsjednik hrvatske Udruge za blockchain i kriptovalute UBIK. “Kroz razgovor s njim sam shvatio da je blockchain tehnologija na osnovu koje bi aplikacija o kojoj sam razmišljao mogla imati mnoge brojne prednosti, a možda najviše po pitanju sigurnosti, transparentnosti i povjerenja“ kaže Ivušić.

Dakle, za razliku od Ubera ili Airbnb-a kod kojih korisnici vožnju ili noćenje plaćaju karticom ili gotovinom, sredstvo razmjene unutar CookUpa bit će CHEF Tokeni. “CHEF Token je u osnovi nova kriptovaluta, samo što, za razliku od Bitcoina, Ethera i sličnih, nije financijski instrument, već utility token. Odnosno, mogla bi ga se koristiti samo za razmjenu unutar zajednice CookUp. Ideja je, dakle, da CHEF Tokeni budu sredstvo razmjene unutar CookUpa, ali da se s njima na burzama kriptovaluta može trgovati, zamjenjivati ih za Ether ili druge kriptovalute”, kaže.

Prvo tržište Kalifornija

Kako je ispričao Ivušić, ideja je da CHEF token bude izlistan na kripto burzama, pa da njegovu vrijednost određuje tržište, a plan je da se generira maksimalna količina od 630 milijuna tokena. “Recimo, ako netko ponudi hranu preko CookUpa, CHEF tokenima koje za nju dobije može trgovati na burzi kriptovaluta ili ih zamijeniti za novac. Vrijednost CHEF tokena na tržištu ovisit će o tome kolika će biti potražnja za uslugama koje se na CookUpu nude. Blockchain tu daje veći stupanj povjerenja, smart contractom se vrše sve transakcije, kod je open source, sve je vidljivo”, kaže. Dio svake transakcije, dodaje, išao bi u humanitarne svrhe.

Plan je, kaže Ivušić, CookUp plasirati prvo na tržištu Kalifornije. Idejno slične platforme, Uber i Airbnb primjerice, morali su u otvaranju tržišta riješiti probleme legalizacije na različite načine, ovisno o legislativnom okviru tržišta na koje su ulazili. Tako se, na primjer, u različitim zemljama vozači Ubera morali osnivati obrte i slično. Situacija s prodavanjem hrane nešto je kompliciranija, utoliko što se za tu djelatnost u većini država svijeta moraju ishoditi sanitarne i druge dozvole. “U Kaliforniji se, na osnovu sličnih aplikacija koje su se pojavile na tržištu, ta priča već počela odmotavati. Tamo bi uskoro bi trebao biti izglasan zakon koji bi omogućio da će svaka privatna osoba uz minimalne tehničke zahvate moći potpuno legalno kuhati za druge. Wyoming isto ide u tom smjeru. Imamo go-to market strategiju i na tržišta će se izlaziti postepeno”, kaže Ivušić.

Sljedeći korak je, kaže, ICO (Initial Coin Offering), koji će voditi jedna domaća kompanija. Radi se o crowdfunding kampanji u kojoj će se zainteresiranim a ponuditi da kupe CHEF tokene prije lansiranja aplikacije, a prikupljena sredstva će, kaže Ivušić ići u razvoj platforme. Hrdalo kaže da ovaj pokušaj startupa ima i simboličku važnost. “Mi smo, kada smo osnivali udrugu za blockchain i kriptovalute, imali ideju da pomognemo hrvatskim kompanijama koje žele raditi nešto u ovom smjeru. U Sloveniji su kroz blockchain tehnologiju zaposlene tisuće ljudi. Mi smo htjeli poduzeti sve što je u našoj moći da firme koje to žele raditi, rade to u Hrvatskoj”, kaže.