Ovi klinci su pobjednici STEM donacijskog natječaja HT-a i IRIM-a

Pobjednici prošlogodišnjeg natječaja su osnovna škola Bedekovčina i gimnazija iz Vukovara

Hrvatski Telekom i Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM), danas su proglasili pobjednike prošlogodišnjeg donacijskog natječaja Generation Next, te najavili da će se taj natječaj ubuduće provoditi pod novim imenom, Generation Now. U prošlogodišnjem natječaju bilo je 18 istaknutih radova, no stručno povjerenstvo je odabralo dva pobjednika, jednog iz grupe osnovnih škola, te jednog iz srednjih. U osnovnoškolskoj kategoriji pobjedu je odnijela Osnovna škola Bedekovčina, a u kategoriji srednjih škola tim vukovarske gimnazije.

Donacijskim programom osigurat će se oprema, edukacija mentora i aktivnosti za učenike, a razvijat će se i STEM kurikulum za izvannastavne aktivnosti koji će biti dostupan svim školama i ustanovama koje žele raditi s djecom i s najmodernijim tehnologijama. Novost je također što je ovaj program pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja. Sada se pozivaju timovi ne samo iz osnovnih i srednjih škola, već svih ustanova i neprofitnih organizacija da se prijave na ovogodišnji, četvrti natječaj vrijedan 900.000 kuna.

Pametna učionica iz Bedekovčine

Klinci iz osnovne škole Bedekovčina Telegram

U osnovnoškolskoj kategoriji, najbolji projekt izradili su učenici Osnovne škole Bedekovčina. Osmislili su Bežičnu učionicu, odnosno, svojevrsnu pametnu učionicu oplemenjenu raznim pametnim uređajima i senzorima. Pomoću raznih senzora i razvojne pločice Arduino MKR 1000, učenici mogu mjeriti i analizirati podatke o kvaliteti zraka, temperaturu unutar prostorije, tlak, vlagu, UV zračenje, razinu prirodnog i umjetnog osvjetljenja, količinu čestica u zraku, te čak emisiju štetnih plinova od zagrijane računalne opreme. Mjeriti se također mogu razni parametri unutar i oko računala.

Učionica ima samo 30 kvadratnih metara i oko 20 računala, stoga oni mogu osjetno zagrijati prostor. Prikupljeni podaci iz senzora se potom obrađuju i uspoređuju s obzirom na vanjska parametre poput temperature i tlaka. U obzir se uzima i broj osoba u prostoru, pa se onda računaju optimalni uvjeti rada. Sustav je spojen s roletama opremljen elektromotorima, te termostatima na radijatorima, pa se ti uređaji mogu automatski podesiti kako bi se osigurati optimalni uvjeti rada. Dakle, učenici su uz to što su napravili fora projekt, kompletno renovirali i modernizirali prostoriju. Učenici su također razvili pametni dron, koji su opremili sličnim senzorima, no s ciljem što stabilnijeg leta u ekstremnijim uvjetima.

Vukovarski seizmograf je najbolji srednjoškolski projekt

Srednjoškolci gimnazije Vukovar Telegram

U kategoriji srednjoškolaca, pobijedili su učenici vukovarske gimnazije sa svojim projektom automatiziranog seizmografa, odnosno detektorom potresa u realnom vremenu. Vukovarci su također sa svojim prijašnjim projektom pametnog grada proglašeni najboljima na prestižnom svjetskom natjecanju za projekte temeljene na Arduinu, a taj projekt su demonstrirali i danas na ovoj prezentaciji. Svoj pametni seizmograf su razvili u tri faze, za samo tri mjeseca, od veljače do travnja ove godine. Na ideju za pametni seizmograf su došli, kako kažu, zbog potencijalnog klizišta i nesigurnog položaja zgrade Gimnazije Vukovar.

Seizmografom mogu pratiti seizmološke aktivnosti poput potresa, a uređaj automatski javlja u aplikaciji da je detektiran potres. Učenici također mogu na grafu pratiti o koliko se snažnom potresu radilo. Uređaj se samostalno napaja preko solarnih panela, koji automatski prate položaj Sunca, stoga ne treba nikakav priključak na električnu energiju. Njihov projekt se na internet spaja preko bežičnog Wi-Fi routera, stoga je konstantno spojen na internet i konstantno prati seizmološke aktivnosti.

Do sada su donirali 10 milijuna kuna

Od pokretanja ovog projekta 2004. godine, dakle prije petnaest godina, donacijskim natječajima je podržano preko 300 projekata koji su pozitivno pridonijeli raznim segmentima društva. Ukupno je donirano preko 10 milijuna kuna. Posljednje tri godine, na projektu surađuje i IRIM, koji je prenio STEM znanja najnovijim metodama i uz pomoć najnovijih tehnologija na više od 2000 učenika diljem Hrvatske. Hrvatski Telekom je jedna od prvih kompanija koja je prepoznala važnost sustavnog poticanja STEM edukacije u hrvatskim školama, a sada uz pomoć IRIM-a razvijaju STEM kurikulum.

Jedna od bitnijih stvari je simbolika promjene imena natječaja iz Generation Next u Generation Now. Time se signalizira da se tehnološke promjene događaju već sada, a ne u budućnosti kao prije. Ova generacija, koristeći moderne tehnologije, već sada može mijenjati svijet oko nas. Od ove godine, natječaj se dijeli u tri kategorije. Prva su niži razredi osnovnih škola (1.-4.), druga su viši razredi osnovnih škola (5.-8.), a treća su srednje škole.

Član uprave HT-a Boris Drilo, Lidija Kralj iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, Paolo Zenzerović iz Instituta za razvoj i inovativnost mladih, te Nina Išek Međugorac, direktorica korporativnih komunikacija HT-a

Oformljeno je novo stručno povjerenstvo

Na pitanje zašto se HT kao privatna kompanija uključila u ovakve priče, član uprave HT-a Boris Drilo, kazao je: “Približavanje STEM znanja svima nužno je kako bi naučili pravilno koristiti tehnologiju u pronalaženju rješenja i s njom možemo napraviti puno stvari. Hrvatski Telekom specifično gleda na STEM, a zaista više nije potrebno govoriti koliko je on važan za razvoj i konkurentnost društva. Dovoljno je reći da ICT segment raste dvostruko brže nego sve druge djelatnosti”, ispričao je Drilo, te nadodao kako je njihov zadatak pomoći hrvatskom društvu, jer su ipak najveći telekomunikacijski operater u državi.

Novo stručno povjerenstvo čine Boris Drilo i Nina Išek Međugorac iz Hrvatskog Telekoma, Paolo Zenzerović iz IRIM-a, Gordan Gledec s FER-a, mentor pobjedničkog tima gimnazijalaca iz Vukovara Davor Šijanović, te Lidija Kralj iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. Cilj ovog natječaja je povezati postojeća i nova znanja u području tehnologije pri izradi novih IoT projekata, kojima će se razvijati kreativnost, inovativnost i razumijevanje modernih tehnologije.