Ovi ljudi odlučili su doslovno testirati teoriju Lean Startupa i ispričati nam 12 stvari koje su pritom naučili

Kate Diete i Paul McCann žele pokrenuti 12 startupa u 12 mjeseci

Lean Startup pokret je koji je započeo Eric Ries, a cilj mu je transformacija načina izrade i lansiranja novih proizvoda. Ima i svoju hrvatsku podružnicu, Lean Startup Croatia, koji u Zagrebu okuplja poduzetnike i startup poduzetnike. Oni se na taj način umrežavaju, razmjenjuju iskustva, ideje, projekte.

Svakih nekoliko mjeseci Lean Startup Croatia organizira susret s određenom temom. Na zadnjem susretu prije ljetne stanke gostovao je vrlo zanimljiv australsko-britanski dvojac, Kate Diete i Paul McCann, sa zanimljivim poslovnim konceptom.

Njih dvoje, naime, ima namjeru pokrenuti dvanaest startupa u dvanaest mjeseci, što će reći – jedan startup mjesečno. Okidač za ovu zanimljivu, ali i ambicioznu ideju i projekt bili su njihovi dotadašnji poslovi.

Ideja se rodila iz korporativnih poslova

Naime, i Kate i Paul radili su u korporativnom svijetu. Kate se rodila u Australiji, tamo završila fakultet, a potom došla u London i zaposlila se kao senior menadžer za upravljanje promjenama u jednoj digitalnoj agenciji. Zahvaljujući iskustvu u developmentu, projektnom menadžmentu i poslovnoj analizi, ideja o samostalnom projektu tim joj je bila lakša.

Paul je rođen u Liverpoolu, a u Londonu je radio osam godina. U IT sektoru profesionalno je djelovao petnaest godina, a osam zadnjih proveo je u Londonu, radeći u istoj agenciji kao i Kate, ali on je bio arhitekt sustava.

Zajedničke ideje vodile zajedničkom projektu

Obzirom da su radili na istom mjestu, imali su priliku upoznati se, kažu, i tijekom zajedničkih ručkova shvatili su da dijele istu strast i slične ideje. Iz jednoga takvog razgovora rodila se ideja o tome da napuste korporativni svijet i naprave nešto svoje, projekt i posao u kojemu će oni određivati radno vrijeme i druga pravila.

Nastala je ideja da stvore 12 startupa u 12 mjeseci. Početkom ove godine napustili su svoje korporativne poslove, napustili su i svoje stanove i krenuli u ovu životnu avanturu. Shvatili su da im je život digitalnih nomada vrlo zanimljiv i da ga žele voditi, pa tako sad nemaju stalno mjesto boravišta, nego putuju svijetom, održavaju prezentacije, upoznaju svijet sa svojim projektom i dobivaju nova saznanja, koja su im vrlo korisna za buduće ideje i projekte. Financiraju se sami.

Dosad su napravili tri startupa

Zasad imaju tri gotova startupa. Tea Witty, usluga pretplate na čaj. Povezali su se s proizvođačima čaja, s kojima surađuju na ovom projektu. Startup je zaživio i donosi im određeni profit, koji im pomaže opstati. Forgetful Mr drugi je startup koji su pokrenuli, a koji služi za kreiranje i slanje čestitki za važne datume. Na aplikaciji se registrirate, upišete sve važne datume, a ona se brine da vi ne zaboravite dragim osobama čestitati rođendan i druge važne godišnjice.

Treći startup nije direktno profitabilan. Barem zasad. Find Juice Bar aplikacija je koja locira juice barove u blizini. Dovoljno je upisati lokaciju i aplikacija vam izlista popis barova u vašoj blizini.

Zdravlje ih inspirira

Obzirom da su i Kate i Paul vegetarijanci, brinu o prirodi i povezani su s njom, kažu da im je zdravlje vrlo važno, pa su njime inspirirane mnoge aplikacije.

Na Lean Startup susretu prezentirali su svoj projekt, kako su do njega došli, ali i podijelili s mnogim prisutnim entuzijastima recept kako oni mogu postići nešto slično. Sve svoje ideje i put objavljuju i na vlastitom blogu innerwanderlust.com.

Korporativni su im poslovi pomogli u realizaciji

I Kate i Paul kažu kako im je, iako su napustili svoje korporativne poslove i nisu više željeli biti dio korporativnoga svijeta, radno iskustvo tamo jako puno pomoglo prilikom realizacije ovoga projekta. Naime, znanje koje su dobili radeći korporativne poslove, nigdje drugdje, kažu, ne bi uspjeli dobiti.

S nama su podijelili svoj recept za uspjeh. A nakon što se završi spomenutih dvanaest mjeseci, na spomenutom će blogu, kažu, objaviti kompletno financijsko izvješće. Obzirom da im je cilj biti vrlo transparentni, odlučili su da će podijeliti sve detalje, od uloženog do dobivenog, odnosno zarađenog. Evo što predlažu za ravijanje biznisa u duhu Lean Startupa

1. Radite na ideji i stalno testirajte

Ono što Kate i Paul smatraju važnim jest dobra ideja, ali i realizacija. “Ideja sama po sebi ne znači ništa, ukoliko joj niste namijenili svrhu”, kazao je Paul. Ideja bi trebala rješavati neki problem, koji je prisutan, s kojim ste se susreli vi ili ga je netko podijelio s vama.

Potom je važno testirati ideju, ispitati sve što se radi. Provjeriti je li netko već nešto slično napravio, a ako nije, onda se baciti u realizaciju projekta. Potom, nakon što ste dobili ideju što ćete sa svojom idejom, dobro je poraditi na tome kako ćete je još poboljšati.

“Ideja ne mora biti savršena, ali morate raditi na njoj i morate odraditi ono što se odraditi mora kako bi ona uspjela”, kazala je Kate.

2. Istražite sve opcije

Jedna od najvažnijih stvari jest da istražite tko vam je konkurencija. “Potom nađite svoju nišu u moru sličnih stvari i kad ste otkrili koja je to, i nju dobro istražite”, poručuje Paul.

Neki od alata koji će vam koristiti jesu Google AdWords, Trends & Alerts i slični. Putem njih možete istražiti što to ljudi trenutačno vole, što je u trendu i što je popularno, a to vam uvelike može pomoći razviti vlastiti proizvod.

Jednako tako, vrlo je važno zapisati svaku ideju koja se rodi putem, kako ne biste zaboravili nešto važno. Upornost je od izrazite važnosti.

3. Napravite internetsku stranicu

Za ovo će vam ipak trebati neko tehološko znanje i sposobnost. Međutim, ne očajavajte ukoliko ne znate kodirati. Sve se može kad se hoće, kažu ovih dvoje entuzijasta. “S dobrom idejom i realizacijom ništa nije nemoguće”, njihova je misao vodilja.

Code academy, Udemy, Fiverr, samo su neke od mogućih opcija, koje će vam pomoći steći temelje za kodiranje. Odesk će vam omogućiti virtualnog asistenta, za kojega Kate i Paul kažu da je od velike važnosti i može biti jako koristan.

4. Dajte si vremena i za odmor

Iako se možda čini da ste u stisci s vremenom, ideja vam je nadohvat ruke, nemojte sami sebi stvarati prevelik pritisak. Ponekad je i pauza vrlo konstruktivna i može omogućiti da stvar sagledate iz druge perspektive.

Ukoliko si, pak, ne date vremena za odmor, riskirate da prezasićenje idejom, a možete i zapeti na nečemu, s čega se nećete moći maknuti niti to popraviti, ako malo ne odahnete.

5. Tražite povratne informacije što širega kruga ljudi

“Feedback je jako važan”, kažu i Kate i Paul. Održavajte susrete, radite prezentacije, informirajte ljude o tome što radite i gledajte njihovu reakciju. Ispitujući reakcije ljudi i sami ćete vidjeti jeste li na dobrom putu ili je bolje zasad odustati od pojedine ideje, a okrenuti se nekoj drugoj.

“Putujte što više možete”, kažu. Učite od drugih, dozvolite sebi čuti i druga mišljenja i različite perspektive, koje vam samo mogu pomoći da budete što bolji u onome što radite. Ono što su Kate i Paul naučili radeći upravo ovo jest da su ljudi vrlo ljubazni, dobronamjerni i otvoreni pomoći ukoliko mogu. Zašto i s vama ne bi bilo tako?

Umrežavanje, popularno zvani networking, vrlo je važan. Tako ćete upoznati važne ljude, koji vam možda mogu pomoći u realizaciji projekta.

6. Budite otvoreni sa svojim rezultatima

Dijelite rezultate svojih istraživanja. Kad javno izreknete neku ideju, automatski se motivirate i da je ostvarite, kažu Kate i Paul. Zato oni rade sve što rade i javno izlažu svoj projekt. Jer ih na taj način tjera naprijed.

Dijelite i svoje analize, podatke s terena, uspjehe, ali i padove. Na taj ćete način i sami moći vidjeti u čemu ste dobri, a na čemu biste još trebali poraditi. Jednostavno, budite prisutni i dostupni.

7. Mjerite i analizirajte svoje podatke

Sve mjerite. Od klikova na svojoj internetskoj stranici, do broja skidanja vaše aplikacije, svaka je jedinica važna. Provjeravajte i broj fanova na društvenim mrežama i tamo također održavajte korespondenciju.

Kate i Paul za ovaj korak predlažu nekoliko alata. Hootsuite, Like analyzer, bitly samo su neki od njih.

8. Akcija, pilot, uspjeh

“Onoga trenutka kad dođete do neke ideje, zapišite ju i istražite”, kaže Kate. Potom napravite pilot projekt koji ćete prezentirati određenoj skupini ljudi. Nemojte ga previše usavršavati niti trošiti vrijeme na to. Pilot je pilot i ne mora biti savršen.

Ukoliko se ciljnoj skupini svidi to što radite, jedini put vam je naprijed, a uspjeh vas svakako čeka ukoliko budete dovoljno strpljivi i postavili si realna očekivanja. Poslušajte što vam oni imaju za reći. Često puta može se dogoditi da vas prezentirani pilot odvede u potpuno drugom smjeru ili da neku novu ideju.

Kad su Kate i Paul počeli s prvim startupom, hodali su ulicama Londona i nudili probne verzije čajeva iz svoje ponude. Kasnije su im ljudi na Twitteru pisali kako su oduševljeni travel verzijom njihovih čajeva, mada oni takvu verziju uopće nisu imali u planu, a ono što su nudili bili su samo probni paketići. Tu se rodila ideja, koju su im dali njihovi klijenti, pa su u ponudu uvrstili i takve, manje paketiće čaja.

9. Organizirajte se

Organizacija je ključ uspjeha, kažu Kate i Paul. “Vrlo je lako skrenuti s puta kad ste sami sebi šef, te raditi 24 sata dnevno”, kazao je Paul. Cilj nije kvantiteta, cilj je kvaliteta. Stoga dobro organizirajte svoje vrijeme i nemojte ga tratiti na gluposti.

Dobro odredite što su vam prioriteti, što želite postići svojim projektom i zadajte si realne rokove, koji će vas motivirati za dalje.

10. Budite prisutni na društvenim mrežama

Morate biti vidljivi. I to vidljivi na apsolutno svim platformama dostupnima danas. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest samo su neki od njih.

Nije dovoljno samo biti prisutan, nego morate djelovati interaktivno. Morate razgovarati s ljudima koji vam se obraćaju putem društvenih mreža. Morate biti susretljivi i od pomoći, jer jedino tako možete osigurati da vaš projekt dalje raste i razvija se u smjeru u kojemu želite.

11. Kontaktirajte novinare

Ako niste u medijima, ne postojite. Kontaktirajte sve relevantne novinare i medijske kuće, za koje držite da imaju širok doseg publike, ali i da će kvalitetno prezentirati vašu ideju, kažu Kate i Paul.

Kate mi je kazala kako nikad prije nije imala toliko kontakta s novinarima niti s medijima, ali da im je to uvelike pomoglo. “Nikad nisam mislila da ću ovoliko pisati”, kazala mi je. Postali su otvoreniji, pristupačniji i čak su dobili neke nove ideje za projekte.

12. Neka netko objavi vašu iskrenu priču

Kredibilitet je sve. A njega možete ostvariti ukoliko ste iskreni s ljudima koji vas prate te ako ste uspješni u onome što radite. Reputacija je također važna. Ne bojte se pitati. Ne bojte se raspravljati i preispitivati.

Ključ je da ljudi doznaju za vas, a to možete ostvariti putem medija. Jednako tako, možete sami pisati svoju priču te se truditi objaviti je na što više mjesta kako bi ljudi doznali za vas.