Pandemija nam je možda trajno promijenila navike. Kako bi u budućnosti mogao izgledati restoranski biznis?

Korona je ogroman udarac za restoransku industriju, preživjet će samo oni koji se prilagode

6385514 14.11.2020 An employee prepares to close a restaurant amid the coronavirus disease outbreak, in Moscow, Russia. Restaurants and bars must be closed overnight due to restrictive measures to prevent the spread of coronavirus infection.,Image: 568948580, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no

Ograničenja uvedena radi suzbijanja pandemije koronavirusa teško su pogodila restorane. Iako se mjere razlikuju od zemlje do zemlje, restoranski biznis se gotovo svugdje suočava s ograničenjem broja gostiju i/ili radnog vremena, što ga gura preko ruba profitabilnosti. Brojni poznati restorani diljem svijeta već su zatvoreni, restoranski lanci smanjuju broj lokacija.

Restorani koji žele preživjeti, morat će se okrenuti novim načinima rada. Kako je pokazalo Deloitteovo istraživanje provedeno u srpnju ove godine, gosti su, umjesto klasičnog posjećivanja restorana, sve zainteresiraniji za usluge dostave ili preuzimanja hrane “za van”.

Pandemija mijenja navike potrošača

Pandemija je promijenila svakodnevni život, pa tako i navike vezane uz prehranu. Deloitteovo istraživanje pokazuje da je u SAD-u krajem srpnja ove godine potrošnja u restoranima bila za 20 posto manja u odnosu na isto razdoblje prošle godine, no istovremeno je primijećeno da su na mjesečnoj razini porasli iznosi pojedinačnih računa, iz čega izvlače zaključak da se radi o obiteljskim narudžbama ili narudžbama za više osoba.

U istraživanju je identificirano nekoliko ključnih trendova koje će restorani morati pratiti, ako žele opstati na tržištu. Jedan od trendova jest taj da su potrošači sve više zainteresirani za usluge dostave ili preuzimanja hrane. Rezultati istraživanja sugeriraju da bi ova promjena mogla ostati i nakon pandemije.

Naime, preko 60 posto ispitanika izjasnilo se da im je dostava praktična, a kao najbitnije ističu njenu brzinu. Čak 75 posto ispitanika smatra da je razumno vrijeme dostave do 30 minuta, daljnjih 20 posto spremno je čekati do 45 minuta, dok je preostalih pet posto spremno čekati i sat vremena. No, potrošači su to spremni i platiti, pa su američki potrošači ocijenili kako je četiri dolara fer cijena dostave.

Hrvatski ugostitelji pripremaju platformu za dostave

I hrvatski ugostitelji tijekom proljetnog lockdowna spas su potražili u dostavi i drive-inu, a da su svjesni da će i u budućnosti dio prometa ostvarivati kroz te kanale vidi se iz najave pokretanja platforme za dostave.

Chef Marin Medak, nedavno je pokrenuo projekt RougeMarin Doma, specijaliziranu trgovinu za kućno kuhanje, a nakon toga najavio i da za Nacionalnu udrugu ugostitelja razvijaju neovisnu platformu za naručivanja hrane. Ta bi platforma, koja će biti gotova za nekoliko mjeseci, trebala pokrivati i manja mjesta i gradove i biti za ugostitelje znatno jeftinija od postojećih servisa poput Wolta ili Glova. Namjeravaju naplaćivati 2 do 4 posto prihoda, za razliku od 25 do 30 posto, koliko uzimaju postojeći servisi.

Potrošači žele digitalnu komunikaciju s restoranom

Istraživanje je pokazalo i da veliki broj potrošača želi digitalnu komunikaciju s restoranom – od restoranske aplikacije, do profila na društvenim mrežama. Tako se gotovo 60 posto ispitanika izjasnilo da na svom mobilnom uređaju ima neku od aplikacija za dostavu, blizu 50 posto prati restorane na društvenim mrežama, 40 posto razmotrilo bi mogućnost dostave bez vozača ili dronom, a nešto više od 20 posto izabralo je restoran temeljem objave ili fotografije na društvenim mrežama.

I nakon pandemije gostima će biti važna sigurnost

I nakon što pandemija jednom dođe k svom kraju, potrošači će tražiti sigurnost, no, kako upozoravaju autori istraživanja, no vrlo je bitno da se sigurnost komunicira prema potrošačima. Četiri od pet ispitanika izjasnilo se da su skloniji restoranima u kojima znaju koje su mjere poduzete u pogledu higijene, sigurnosti hrane, i sigurnosti gostiju i da su to spremni platiti 10 posto više. Čak 87 posto ispitanika izjasnilo se da žele da se površine čiste nakon svake upotrebe, a slični postoci su i kada je u pitanju službena certifikacija čistoće kao i sigurnost i zdravlje osoblja.