Pet stvari za znati o karijeri Martina Winterkorna, upravo smijenjenog direktora Volkswagena

Dizel skandal i smjena u VW dogodili su se nadomak ostvarenja cilja o zauzimanju pozicije svjetskog broja jedan u autoindustriji

Martinu Winterkornu, šefu VW-a koji se našao u središtu dizel skandala zbog varanja na ekotestovima, dvije javne isprike nisu bile dovoljne da izbjegne odlazak s čelne pozicije Volkswagena.

Samo dan nakon izjave da nema namjeru odstupiti, Winterkorn je ipak prisiljen na odlazak iz kompanije. “Volkswagenu treba novi početak – a to se odnosi i na nove kadrove”, istaknuo je u priopćenju. “Ja ću prvi podnošenjem ostavke napraviti mjesta za novi početak.”

1. Početak karijere

Prije ulaska u menadžment VW grupe, Winterkorn je iza sebe već imao sjajnu inženjersku karijeru. Studirao je Metalurgiju i fiziku metala na Sveučilištu u Stutgartu, a doktorirao je 1977. godine na Institutu Max Planck. Winterkornov profesionalni razvoj počinje radnim mjestom stručnog suradnika za procesnu tehnologiju u istraživačkom odjelu u Boschu.

U Audi dolazi 1981. godine na mjesto asistenta člana uprave zaduženog za kontrolu kvalitete. Početkom 1990. godine postaje šef odjela kontrole kvalitete u Audiju, a 1993. prelazi na isto radno mjesto u Volkswagenu.

2. Uspon na vrh menadžmenta

Nakon niza izvršnih funkcija, Winterkorn početkom 2002. godine postaje predsjednik upravnog odbora u Audiju, a 2003. godine preuzima i odgovornost za njihov tehnološki razvoj. U svojstvu predsjednika uprave Audija obnaša i funkciju člana uprave Volkswagena. Na mjesto izvršnog direktora i predsjednika uprave Volkswagena imenovan je 2007. godine, a prošle godine Forbes ga je svrstao na 58. mjesto liste najmoćnijih ljudi na svijetu.

3. Sukob Winterkorna i Piecha

Dizel-skandal zbog kojeg je Winterkorn pritisnut na podnošenje ostavke došao je samo nekoliko mjeseci nakon što se sad već bivši šef VW-a našao suočen s velikom krizom, koja je još tada dovela u pitanje njegov opstanak na čelnoj poziciji. Tom prilikom, piše BBC, krizu nisu uzrokovali izvanjski utjecaji nego interna politika kompanije.

Zbog još nerazjašnjenih okolnosti, tadašnji član uprave VW-a Ferdinand Piech u intervjuu za njemački Spiegel napao je Winterkorna i od njega se javno distancirao. Piech je član obitelji Porsche, uvelike zaslužan za oživljavanje i ponovno pokretanje proizvodnje nove VW Bube, čija je popularnost na američkom tržištu olakšala ulazak ostalih VW modela.

Iako su sve do tog trenutka Winterkorn i Piech bili bliski suradnici, kost zavade su, prema neslužbenim informacijama, bili problemi tvrtke u proboju na američko tržište, što se u kontekstu današnjih zbivanja čini upravo proročanski.

Neslaganje ove dvojice izazvao je potrese u kompleksnoj upravljačkoj strukturi kompanije. Piech je vjerojatno bio prilično siguran da će dobiti bitku, s obzirom da je on sam zaposlenik Porschea koji kontrolira 51 posto VW-a. Umiješao se Wolfgang Porsche, jedan od petorice u izvršnom odboru i Piechov rođak, koji je kazao da je Piech iznio tek svoje osobno mišljenje, i to bez da se posavjetovao s ostalim članovima obitelji. Nakon što je odbor ovom prilikom podržao Winterkorna, a Piech je morao odstupiti.

4. Pad nadomak cilja

U trenutku kada se činilo da su Toyota i General Motors (ponovno) najsigurniji kandidati za titulu najveće svjetske autokompanije, Winterkorn je odlučio da vodeći svjetski proizvođač automobila mora biti Volkswagen. Nedugo nakon objave financijskih izvješća za prvu polovicu 2015. godine, prema kojima je Volkswagen grupa svojim globalnim prodajnim rezultatima pretekla Toyotu i postala svjetski broj jedan, ova polugodišnja pobjeda sada ne samo da djeluje šuplje nego je i neodrživa, budući da je dizel-skandal nanio ogromnu štetu reputaciji cijelog brenda.

5. Odbor petorice

Martin Winterkorn svoju je ostavku podnio upravnom odboru (koji je zapravo svojevrsni izvanredni izvršni odbor) sastavljenom od pet članova. Ova petorica najmoćnijih ljudi Volkswagena su Wolfgang Porsche, glava obitelji Porsche i predsjednik uprave Porsche holdinga, koja ima većinu prava glasa, Stefan Weil, predsjednik vlade pokrajine Donje Saske, Berthold Huber, predstavnik sindikata IG Metall, Bernd Osterloh, predsjednik radničkog vijeća VW-a i Stephan Wolf, potpredsjednik radničkog vijeća.

Nakon izvanrednog sastanka s spomenutom petoricom najmoćnijih ljudi VW Grupe, Winterkorn je, javlja CNN Money, izjavio da “podnosi ostavku u interesu kompanije, iako nije svjestan da je on sam učinio nešto pogrešno.”