Pričali smo Ivom Špigelom, jednim od osnivača dosta uzbudljivog, međunarodnog tech portala

Kako je šest međunarodnih novinara pokrenulo portal za cijelu Europu

Šest osnivača, odnosno šest internacionalnih novinara i poduzetnika, iz različitih dijelova Europe i nezadovoljnih medijskim pokrivanjem europske tehnološke industrije, okupilo se oko zajedničke ideje pokretanja paneuropskog tehnološkog portala.

Htjeli su napraviti online medij koji će detaljno obrađivati teme iz europske tehnološke industrije, startupove iz cijele Europe i konferecije na europskoj tehnološkoj sceni. Svoju publiku ne traže samo u europskim zemljama nego globalno, među svima koji žele biti u tijeku s razvojem europske tech scene.

Izazovi bavljenja digitalnim medijem

Pokretanje portala, pa još jednog s paneuropskim ambicijama, nije mala stvar. Iako mnogim konzumentima digitalnih sadržaja možda djeluje tek nešto zahtijevnije od održavanja profila na Facebooku, to je ipak prilično izazovan projekt koji zahtijeva ozbiljan i kontinuirani rad.

Za stvaranje kvalitetnog digitalnog medija potrebno je voditi računa o tome da infrastruktura web stranice portala radi besprijekorno, da je vizualno rješenje dovoljno atraktivno i pregledno, morate biti sigurni da ste dobro razmislili o sadržaju i stilu, te što i kako kroz digitalni medij želite komunicirati. Osim svega toga, da biste stekli čitateljsku publiku koja će se vraćati po još, portal mora biti relevantan, sadržajan i ažuran.

I onda se pojavljuje problem kako ga u moru različitih digitalnih izdanja i blogova monetizirati i učiniti donekle profitabilnim. Sve to znala je grupica šestorice osnivača, koji su se, manje više iz čistog entuzijazma i potrebe da negdje pišu, uhvatili stvaranja portala Tech.eu, internetskog medija koji prati tehnološku industriju. I za sad im dosta dobro ide.

Ivo Špigel u svom uredu u Zagrebu Petar Glebov/PIXSELL
Ivo Špigel u svom uredu u Zagrebu Petar Glebov/PIXSELL PIXSELL

Iskustvo dugogodišnjeg praćenja startup scene

O izazovima takvog projekta razgovarali smo s Ivom Špigelom, jednim od suosnivača i autora na Tech.eu. Ivo Špigel je uz običan, svakodnevni posao člana uprave u tvrtki Perpetum Mobile, godinama pratio razvoj europske startup scene. Svoje je razgovore, članke i intervjue kao freelancer objavljivao u nekoliko medija, od hrvatskog izdanja Forbesa i specijaliziranog informatičkog časopisa Mreža.

S vremenom je novi poslovni izazov pronašao u osnivanju prvog hrvatskog inkubatora ZIP, a nedavno je objavio knjigu The European Startup Revolution kao svojevrsnu kompilaciju razgovora s osnivačima najuspješnijim europskim startupovima.

Tu su obrađeni fenomenalno uspješni Noredus, planetarno poznati Spotify, Deezer, SoundCloud i niz drugih. Svaki od izvornih intervjua popraćen je svojevrsnim follow-upom, pa ovo jedinstveno izdanje nudi opsežan uvid što se tijekom godina događalo s projektima i ljudima koji su bili angažirani u njima.

Internacionalna ekipa novinara i poduzetnika

Špigel je nesvakidašnje vedar, pristupačan i ugodan lik. I nije ga teško raspričati. Nasmiješen, uz zeleni čaj, priča kako je sve počelo s Tech.eu. “Danas mi, nakon dugo vremena izlazi novi članak, o startup natjecanju SeedStars World u Lausanni, globalnom startup natjecanju s fokusom na tržišta u nastajanju. Prošle sam godine napravio pauzu od pisanja za Tech.eu da konačno završim knjigu, i sada kada je napokon vani, vraćam se u svoj ritam”, priča Špigel.

Na portalu je osim njega u svojstvu osnivača angažirano još pet ljudi, svi iz različitih europskih gradova, od Bruxellesa, preko Londona i Pariza do Madrida. Zahvaljujući Špigelu, u ovom društvu je i Zagreb. Svaki od osnivača dobro je poznat u krugovima koji se na ovaj ili onaj način bave tehnološkom industrijom.

Šest osnivača i jedan portal

Kako je ekipa koja stoji iza Tech.eu internacionalna, bilo je jedino logično da takav bude i portal. Odgovor na pitanje kako to da su se uopće primili projekta portala, odgovor je jednostavan – htjeli su pisati, ali onako, po svojem guštu, obrađujući teme koji ih zanimaju temeljitim i analitičkim pristupom.

Belgijanac Robin Waulters glavni je urednik, a prije Tech.eu radio je za europski Tech Crunch i The Next Web. Adrian McShane živi u Londonu i tehnički je direktor portala. Postavio je infrastrukturu weba, a inače radi u NewsCorpu Ruperta Murdocha. Roxanne Varza je u Parizu i za Tech.eu radi podcastove, a iza sebe ima dugogodišnje iskustvo u radu s brojnim startupovima i kao urednica za TechCrunch France.

Alex Barrera stacioniran je u Madridu, a Leen L. Segers iz Londona koja obavlja operativu posla, prodajom oglasa i marketingom. Tu je i Jon Bradford koji se pobrinuo za seed investiciju s kojom je pokrenut portal, a inače je investitor i osnivač paneuropskog akceleratora Springboard.

Razlaz s The Kernelom

“U proljeće 2013. krenuli su prvi razgovori. Nekoliko nas pisalo je prije toga na The Kernelu, koji je krenuo kao tehnološki portal s analitičkim tekstovima, no s vremenom je uređivačka politika krenula u potpuno drugom pravcu s pretežnim lifestyle sadržajem, koji nama nije odgovarao. Kada je to definitivno prestalo funkcionirati, a i dalje smo imali potrebu pisati, počeli smo razgovarati što dalje” objašnjava Špigel.

Zatim se pojavio kolega Robin Wauters koji je, kaže Špigel, među osnivačima daleko najpoznatije ime i zapravo jedini profesionalni novinar. “Kako se u to vrijeme Robin razilazio s ekipom iz The Next Weba, predložili smo mu da nam se pridruži.”

Pišu zato što jednostavno žele pisati

Ekipi se priključio investitor Jon Bradford, inače organizator akceleratora diljem Europe, od Londona pa do Estonije. “Zahvaljujući njegovom angažmanu, došli smo do manje, ali nama prikladne svote investicije. Kroz proljeće i ljeto smo to pripremali, a prvi tekst je objavljen 29. studenog 2013. godine”.

Jedini stalno zaposlen na projektu je Robin Wauters. Ostali osnivači, pa tako ni Špigel, ne dobivaju honorare za tekstove nego imaju vlasničke udjele u projektu. “Ostali osnivači, Alex Barrera, Roxanne Varza i ja, koji povremeno pišemo, pišemo zato što to jednostavno želimo pisati, “ kaže.

Odmak od konkurencije

Od konkurencije su se htjeli razlikovati po dvije stvari – cilj je bio vrlo široko pokrivati čitavo europsko tržište jer se drugi tehnološko blogovi uglavnom koncentrirani na velike centre poput Berlina, Londona i Tel Aviva. Druga stvar, htjeli su postaviti uređivačku koncepciju koja će se fokusirati na analitičke duže i dubinske tekstove, a manje na tzv. news.

“Glavni interes bio nam je da radimo paneuropski portal, fokusiran na europske projekte, konferencije i događaje, no to je dosta zahtjevno jer je europsko tržište vrlo fragmentirano”, kaže.

Tech.eu čitaju i Amerikanci

Tech.eu pokriva široko područje tema, od tehnološke industrije do startup ekosustava. Pritom ne žele zanemarivati perspektivne projekte, bez obzira u kojem su kutu Europe nastali. I sada polako grade svoju publiku. Jedinstveni broj mjesečnih posjeta na Tech.eu prelazi brojku od 150.000, a najviše publike nalazi se u Velikoj Britaniji s 15,14 posto, ono što je osobito zanimljivo čitani su u SAD odakle je 12,62 posto posjeta, zatim Njemačka s 8,88 posto, Španjolska s 5,67 posto i Francuska s 5,02 posto.

Promet na stranici bildaju kroz prisutnost na društvenim mrežama, od LinkedIna, preko Facebooka i Twittera, po preporuci te kroz sudjelovanje u organizaciji raznih startup i developerskih događanja i konferencija.

Reakcije čitatelja

Na pitanje o financijama, Špigel kaže da ostvaruju nešto prihoda od oglašavanja, povremeno rade neki oblik konzaltinga za veće tehnološke korporacije kojima su interesantni njihovi izvori informacija, a dobar dio dolazi od suorganizacije raznih evenata, koji su novinarima ujedno dobar izvor informacija i kontakata za stvaranje sadržaja.

Komentari na Tech.eu su vrlo pozitivni, kaže. “Iz reakcija čitatelja smo dobili potvrdu da je takva uređivačka koncepcija ljudima nedostajala”, kaže Špigel.