Prodaja novih automobila u EU ozbiljno je krahirala u siječnju; evo kakva je situacija u Hrvatskoj

No, u Norveškoj je ipak došlo do rasta prodaje

FOTO: Volkswagen media services

Prodaja novih automobila je tijekom siječnja 2021. godine u Hrvatskoj pala u odnosu na siječanj 2020. godine, i to za 21,9 posto. Tako je umjesto 3.709 prodanih automobila u siječnju 2020. godine, u prvom mjesecu ove godine prodano 2,898 vozila.

U Europskoj uniji situacija je još gora. Registracije novih automobila smanjile su se za 24 posto, s 956.447 u 2020. na 726.491 tijekom siječnja 2021. Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila, to je najmanje prodanih automobila u Europskoj uniji u siječnju nego ikada prije. U Španjolskoj se prodaja automobila više nego prepolovila, manja je za čak 51,5 posto.

Slijedi Rumunjska s padom prodaje od 50,9 posto, Slovačka s padom od 50,6 posto, Litva s padom od 45,6 posto te Danska s padom od 45,1 posto. Njemačka je ostvarila minus od 31,1 posto, pa je tako u siječnju 2020. tamo prodano 246.300 automobila, a u siječnju 2021. svega 169.754. Po padu prodaje vozila Njemačka je prva u EU. U Italiji je prodaja pala za 14 posto, dok je od velikih država najbolje prošla Francuska s padom od svega 5,8 posto.

U Norveškoj je ipak porasla prodaja

U Velikoj Britaniji prodaja je manja za 39,5 posto, dok je najuspješnija zemlja Švedska u kojoj je prodaja porasla za 22,5 posto. No to je posljedica uvođenja povećanog poreza na prodaju vozila u siječnju 2020. U Norveškoj je pak prodaja porasla za 7,7 posto. Od proizvođača automobila najveći pad prodaje zabilježio je Opel od 32,4 posto, a pad su zabilježili i Citroen i to za 32,3 posto, Audi pad od 31,8 posto, Hyundai pad od 32,7 posto, Volkswagen pad od 30,1 posto te Renault pad od 26,7 posto.

Loše također stoji i Toyota kojoj je prodaja pala za 16,6 posto dok je Mercedesu je prodaja pala za 17,3 posto a BMW-u za 13,5 posto. Jedinstven je fenomen Smart čija je prodaja u 2021. godini porasla za 230 posto, no tu je riječ doista o nebitnim brojkama. Tako je tijekom 2020. u EU prodano svega 756 modela Smarta, a u siječnju 2021. prodano njih 2.497.

Procjenjuje se da su glavni krivci za dramatični pad prodaje automobila drugi val koronavirusa te zaoštravanje mjera koje su uvedene u većini europskih država, dok je u nekoliko njih ponovno proglašen strogi lockdown. Naravno tomu valja pridodati i činjenicu da su mnogi ljudi ostali bez posla, a da puno zaposlenih zarađuje manje nego prije krize izazvane koronavirusom. Luksuzni proizvođači automobila također su imali negativan promet u siječnju, pa je tako prodaja BMW-a pala za 16,8 posto, dok je suparnički Daimler zabilježio pad od 17,9 posto.