Rimac Automobili inzistiraju da će robotaksiji biti spremni do kraja 2024.: 'Proizvodit će se u RH, izvozit ćemo velike količine'

Najavljuju da će objaviti detalje projekta početkom iduće godine

03,06,2021., Dubrovnik, Orasac - Mate Rimac dao je izjavu za medije ispred Vrtova sunca i ispred svoje dvije Nevere: Nevera je serijski auto, otkrili smo finalnu verziju tog auta, koji sad krece u proizvodnju i isporuku kupcima. U sljedecih nekoliko mjeseci zavrsava homologacija. Ono sto je zanimljivo kod auta jest da pomice granice - rekao je Rimac. 
Photo: Grgo Jelavic/PIXSELL
FOTO: Grgo Jelavic/PIXSELL

Jesu li robotski taksiji realnost ili fantazija koju su Rimac i Plenković uspjeli prodati Europskoj komisiji, doznat ćemo za nekoliko godina. Prema onome što piše u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, prvi taksiji bez vozača trebali bi se pojaviti na zagrebačkim ulicama već 2024. godine. To bi bila testna faza, a nakon toga, 2025. godine, krenulo bi se s komercijalnom uslugom. Time bi Zagreb postao prvi grad u svijetu u kojem voze taksiji bez vozača.

Mnogi u Hrvatskoj skeptični su prema tim najavama, i smatraju da Rimac nije stanju razviti vozilo pete razine autonomnosti, što znači da se može potpuno samostalno kretati u svim uvjetima, pogotovo ne u tako kratkom roku. Da tvrdnje skeptika nisu bez osnove sugerira i tekst Christophera Mimsa, novinara The Wall Street Journala koji prati tehnologiju. Citirajući niz svjetskih stručnjaka, Mims piše da smo još desetljećima daleko od prave autonomne vožnje.

Googleova vozila voze uz nadzor

Waymo, kompanija koju se smatra da je jedna od najnaprednijih na području razvoja autonomne vožnje, u koju su uložene milijarde i ima praktički neograničene resurse – radi se o bivšem Googleovom projektu koji je sada u sklopu Alphabeta – uspjela je postići četvrtu razinu autonomije. Njihova vozila voze bez vozača, ali po unaprijed dizajniranim rutama i uz ljudski nadzor iz centrale.

Za komentar navedenog članka zamolili smo i Rimac Automobile. U pisanom odgovoru koji smo dobili poručili su da i dalje stoje iza svog plana da do kraja 2024. Zagreb dobije robotske taksije. Podsjetili su da se projekt provodi kroz zasebnu kompaniju Project 3 Mobility, a ne kroz Rimac Automobile.

“Partner u ovome nam je i Microsoft”

“Cijeli projektni tim tvrtke Project 3 Mobility i dalje čvrsto stoji iza plana da do kraja 2024. Zagreb, među prvima u svijetu, ima navedena vozila na cesti. Početkom iduće godine ćemo objaviti detalje projekta. Projekt se aktivno razvija gotovo tri godine u “Stealth modu”, od čega spomenuta tvrtka postoji gotovo dvije, sklapajući pritom i ključna partnerstva s kompanijama kao sto su KIA (također i investitor u projekt), Microsoft i drugima”, kažu iz Rimca.

“Odlučili smo prvo napraviti većinu posla, pa tek onda predstaviti projekt. Jako puno toga je već odrađeno, ali želimo dovesti sve skupa na još višu razinu prije predstavljanja. Sigurni smo da će projekt imati vrlo veliki internacionalni odjek i pobuditi puno interesa”, stoji u odgovoru iz Rimac Automobila.

Rimac 2018.: ‘Ne želim raditi robotaksije’

Prije tri godine Jutarnji list objavio je tekst pod naslovom “Rimac: Ne želim raditi robotaksije, moji će auti vozače učiti sigurnoj brzoj vožnji.” U tekstu se navodi da Rimac nije zainteresiran za razvoj robotskih taksija, poput Ubera i sličnih, koji bi vozače željeli zamijeniti robotskim sustavima, već da će se fokusirati na sustave poput “Driver Coacha” koji bi vozačima pomogao postići bolje performanse.

Iz Rimac Automobila odgovorili su nam da te izjave i dalje stoje, jer da je za projekt robotskih taksija osnovana zasebna tvrtka: “Rimac Automobili ne rade robotaksije. Za realizaciju Robotaksi projekta je osnovana nova, neovisna tvrtka – Project 3 Mobility, koja je specijalizirana za njihov razvoj, kao i kompletnog ekosustava potrebnog za funkcioniranje pripadajuće flote vozila, koji uključuje i infrastrukturu.”

Inače, osnivači tvrtke Project 3 Mobility su uz Matu Rimca još i Marko Pejković, direktor za strategiju u Rimac Automobilima, Adriano Mudri, Rimčev glavni dizajner, te Kia Motors i hrvatska IT kompanija Infinum.

Tvrde da neće kupovati tuđa vozila i da će proizvodnja biti u Hrvatskoj

U sklopu projekta predviđena je i proizvodnja 700 vozila, za koja iz Rimac Automobila – suprotno tvrdnjama skeptika – uvjeravaju da će biti proizvedena u Hrvatskoj.

“Robotaksiji će biti razvijeni i proizvodit će se u Hrvatskoj. Dakle, neće biti, kako neki aludiraju, kupljena vozila drugih proizvođača. Zagreb je samo prva lokacija i namjera je da isti sustav primijenimo u mnogim, većim gradovima na više kontinenata i da velike količine tih automobila izvozimo iz Hrvatske”, poručuju iz Rimac Automobila.

Osim sumnje u mogućnost izrade robotskih taksija u Hrvatskoj, kontroverze je izazvao i način financiranja. Projekt će koštati 3,4 milijarde kuna, od čega se 1,5 milijardi financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, odnosno iz EU fondova. Kritičari smatraju da je preveliki novac utrošen na samo jedan projekt. Također, zbog ograničenih rokova za dovršenje projekata financiranih novcem EU, postoji opasnost, kao i kod drugih projekata, da u slučaju kašnjenja sav financijski teret padne na leđa isključivo hrvatskih poreznih obveznika.