Šef Ferrarija pokušao nas je uvjeriti da su električni auti štetniji od dizelskih. Ova studija ga demantira

Belgijska studija izračunala je štetnost električnih vozila od proizvodnje do kraja životnog vijeka

FOTO: Pexels

Električna vozila tijekom svog životnog vijeka generiraju, u prosjeku, 50 posto manje štetnih plinova nego dizelska vozila. Nova studija belgijskog sveučilišta VUB uspoređivala je životni vijek dizelskih i električnih vozila u raznim zemljama Europe, uzimajući u obzir kako se u njima generira električna energija.

U studiji je zaključeno da u zemljama koje se oslanjaju na proizvodnju električne energije uglavnom putem elektrana na ugljen električna vozila zagađuju oko četvrtinu manje od dizelskih. U zemljama koje koriste ekološki prihvatljivije metode dobivanja električne energije, poput Švedske, razlika iznosi ogromnih 85 posto. Šef Ferrarija, Fiata i Maseratija Sergio Marchionne, nedavno je kritizirao električna vozila, tvrdeći da uopće nisu sigurnija za planet od dizelskih, no ova studija ga dosta jasno demantira.

Lažne vijesti guraju naftaški lobiji

Glavni Marchionneov argument je bio upravo taj da se u obzir ne uzima kako se generira električna energija kojom se pune električna vozila. Čini se da CEO grupacije FCA nije proveo neka konkretna istraživanja, već je samo nagađao, vjerojatno zbog toga što njegov koncern baš i nema električna vozila u svojoj ponudi. Trenutno u ponudi imaju samo Fiat 500e predstavljen još 2014. godine, na kojem, prema Marchionneovim tvrdnjama, gube po 14.000 dolara na svakom prodanom primjerku.

“U prosjeku, očekujemo da će električna vozila do 2030. godine imati 50 posto manju emisiju štetnih plinova spram dizelskih, u što računamo i zagađenje koje nastaje pri proizvodnji”, izjavio je Yoann Le Petit, glasnogovornik think tanka T&E. “U zadnje vrijeme suočeni smo s lažnim vijestima oko elektrifikacije, koju financiraju naftaški lobiji. Pogledamo li ovu studiju možemo vidjeti da je čak u Poljskoj ekološki prihvatljivije voziti električno vozilo nego dizelsko”, nastavio je Le Petit.

Bitno je stvoriti ekološku proizvodnju baterija

Ova studija će sigurno biti dobro primljena u Bruxellesu, gdje se sljedeći mjesec predstavlja novi standard za 2030. godinu, s potencijalno rigoroznijim prijedlozima vezanim za smanjenje zagađenja. “Jedna od mogućnosti koje razmatramo je mjera u kojoj propisujemo minimalni udio vozila bez emisije štetnih plinova. Proizvođači možda neće smjeti uopće proizvoditi vozila koja zagađuju”, izjavio je u Europskom parlamentu Miguel Canete, povjerenik za klimu Europske unije.

Europska Unija sumnja da Europa ima zalihe litija za proizvodnju dovoljnog broja baterija kako bi se stvorio udio od 5-10 posto električnih vozila. Tvrde također da u EU nema dovoljno tvornica koje će izrađivati baterije. Belgijska studija zaključuje da se proizvodnja i dopremanje baterija također moraju strogo motriti kako bi se emisije štetnih plinova držale na prihvatljivim razinama. Također su zaključili da bi se, ako se tehnologija unaprijedi te se u proizvodnji iskorištava više obnovljivih izvora energije, pri proizvodnji baterija moglo ispustiti 65 posto štetnih plinova manje.