Smjena generacija u hrvatskom biznisu: ovo su firme za koje je do jučer malotko čuo, a danas donose milijarde

Ove godine postalo je definitivno jasno da su na scenu stupili novi ljudi i nove kompanije

FOTO: Telegram ilustracija

Ova godina pamtit će se po rekordnom padu BDP-a. Protuepidemijske mjere devastirale su globalnu ekonomiju. S druge strane, pamtit će se i kao godina u kojoj je postalo jasno da je došlo do smjene generacija u hrvatskom biznisu, da su na scenu stupili neki novi ljudi i nove kompanije. Za neke od njih do jučer šira javnost nije ni znala da postoje, a danas su u središtu pozornosti.

Iako Hrvatska, blago rečeno, nije baš najpovoljnije okruženje za razvoj biznisa, iz niza razloga – od kompliciranih propisa, lošeg pravosuđa, neprijateljski raspoložene administracije i kaotičnog poreznog sustava – ipak se posljednjih godina uspjelo razviti nekoliko uspješnih priča, i to na globalnoj razini. Što graniči s čudom.

Vrijednost od milijardu dolara

Prvo je krajem srpnja stigla vijest da je Infobip primio od fonda One Equity Partners investiciju u iznosu od 200 milijuna dolara. Time je Infobip, danas jedna od najvećih kompanija u području komunikacijskih platformi koje se prodaju kao usluga, premašio vrijednost od milijardu dolara.

Detalji transakcije nisu objavljeni, odnosno postotak koji je fond dobio za navedeni iznos, tako da se ne zna ni kolika je točno vrijednost kompanije. Ako uzmemo u obzir da su im prihodi prošle godine bili oko 600 milijuna eura, jasno je da je vrijednost daleko veća od milijarde.

U 14 godina do globalne kompanije

Osnivači Infobipa Silvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić ne vole istupati u medijima, pa šira javnost donedavno nije znala da u malom Vodnjanu od 2006. godine raste velika tehnološka kompanija. Infobip se, pojednostavljeno rečeno, bavi slanjem SMS-ova.

Znači, kad dobijete SMS od banke ili trgovine, velika je vjerojatnost da je on stigao upravo preko njihovog servisa. Iako nekome “slanje SMS-ova” možda ne izgleda kao ozbiljan biznis, jer njihovih više od 1500 radnika ne nabijaju čekićima po hrđavom limu, kao u obližnjem Uljaniku – spomenute brojke govore suprotno.

Infinum surađuje s Porscheom

Hrvatska je propustila šansu – ako je ona zaista postojala – privući autoindustriju prije dvadesetak godina ,kada su proizvođači automobila otvarali pogone po istočnoj Europi. No, s pojavom Rimac Automobila čini se da smo se našli na mapi velikih igrača u toj branši. Doduše, ne radi se o proizvodnji automobila, već softvera za autoindustriju. Početkom rujna zagrebačka softverska kompanija Infinum objavila je da kreće u suradnju s Porscheom.

U Zagrebu će uskoro krenuti s radom Porsche Digital Croatia, zajednička kompanija Infinuma i njemačkog proizvođača automobila koja će biti razvojni centar za digitalne tehnologije. Prema planu, u iduće tri godine zaposlit će 100 stručnjaka koji će dizajnirati i razvijati softver za Porsche.

Infinum je osnovan prije 15 godina. Pokrenuli su ga Tomislav Car i Matej Špoler još u vrijeme dok su studirali, a danas zapošljavaju preko 100 ljudi i bave se razvojem najrazličitijih aplikacija – za klijente iz područja financija, zdravstva, turizma i tako dalje.

Proizvođač igara prodan za milijardu kuna

Dvanaest godina nakon osnivanja Alan Sumina i Zoran Vučinić prodali su Nanobit. Hrvatski proizvođač mobilnih igara osnovan je 2008. godine, da bi već do 2016. dogurali do 75 naslova i 100 zaposlenih u uredima u Beču, Budimpešti i Zagrebu.

Još 2014. Sumina i Vučinić dobili su nagradu EY poduzetnik godine, najprestižniju te vrste u svijetu, a i niz godina bili su na listama najbrže rastućih kompanija u Europi. Prvi milijun zaradili su fitness aplikacijom Tap & Track, što je bio i temelj daljnjeg razvoja Nanobita.

Švedska Stillfront grupa platit će Nanobit 148 milijuna dolara, odnosno oko milijardu kuna. Kako je objavljeno, prvo će preuzeti 78 posto udjela za 100 milijuna dolara, a ostatak će biti isplaćen nakon dvije godine i ovisit će po rezultatima poslovanja Nanobita u tom razdoblju.

Rimac Automobili preuzimaju Bugatti?

Rimac Automobili ne rade igre za mobitele, ali mnogi još ni danas ne vjeruju da rade automobile, pa im još nevjerojatnije zvuči jučer objavljena vijest da ekipa iz Svete Nedelje preuzima Bugatti.

Prema informacijama britanskog portala CarMagazine, Volkswagen grupa koja je preko Porschea već u vlasničkoj strukturi Rimac Automobila, želi povećati svoj udio na 49 posto, a u zamjenu bi Rimcu prepustili Bugatti.

Značajna ulaganja korejskih kompanija

Rimac Automobili osnovani su 2009. godine. Dvije godine kasnije na međunarodnom sajmu automobila predstavljen je njihov prvi prototip – Concept One. Također, od 2013. kada je osnovana sestrinska tvrtka Greyp Bikes, kreću i s razvojem električnih bicikala. Prije dvije godine, na sajmu u Ženevi predstavljen je njihov drugi prototip C Two, koji je, naravno, tehnički napredniji od prethodnika.

Da cijela priča oko Rimca postaje vrlo ozbiljna potvrdilo se u svibnju prošle godine kada je objavljeno da u njihovu vlasničku strukturu ulaze korejski proizvođači automobila Hyundai i Kia koji su zajedno uložili oko 600 milijuna kuna.