Trijumfalan izlazak Squarea na burzu vraća nadu tehnološkim kompanijama koje ulagači više ne vole kao prije

Dionica Squarea do kraja dana digla je cijenu 45 posto a tržišnu vrijednost tvrtke na 4,2 milijarde dolara

Square, tvrtka za mobilno plaćanje direktora Twittera Jacka Dorseya, izišla je na burzu i u prvom danu trgovanja digla cijenu dionice za 45 posto. Square je dionicu namjerno podcijenio i za IPO postavio na 60 posto valutacije firme što je isprva izazvalo komentare kako će ta inicijalna javna ponuda samo potvrditi krizu tehnoloških kompanija koje u zadnje vrijeme loše prolaze na burzama.

Ali u prvim satima trgovanja cijena dionice Squarea je iskočila iz planiranog raspona od 11 do 13 dolara i na vrhuncu digla cijenu 64 posto. Dan je završila sa 45 posto dobitka i Square je digao tržišnu vrijednost na 4,2 milijarde dolara. Uspjeh Squarea, ali i IPO Matcha, vlasnika najjačih servisa za dejtanje Tinder, OKCupid i Match koji je na burzu izišao nekoliko sati prije Squarea, vratili su nadu tehnološkim kompanijama koje se u zadnje vrijeme loše stoje s burzama, uglavnom zato što ulagači nemaju dovoljno povjerenja u njihove poslovne modele.

Kontrola očekivanja

Posljednjih je mjeseci mnogo tech tvrtki odustalo od IPO-a jer su se ulagači već pomalo zasitili po mnogima precijenjenih tehnoloških startup projekata. Square je ipak, unatoč ogromnom pritisku konkurencije poput Stripea i ostalih tvrtki koji žele svoj dio tržišnog kolača u segmentu mobilnih plaćanja (priča se da i Apple priprema Apple Pay verziju koja će funkcionirati kao peer to peer servis za novčane transfere), i s direktorom na pola radnog vremena odlučio izaći na tržište. Doduše, s nešto smanjenim očekivanjima.

Igraju na sigurno

Prema najavi iz kompanije, na tržište će biti pušteno 27 milijuna dionica po nominalnoj vrijednosti od 9 dolara, znatno niže od prvotno najavljivane cijene koja je trebala biti u rasponu između 11 i 13 dolara po dionici. Za 9 dolara po dionici, Square će prikupiti 243 milijuna dolara, a tržišna vrijednost tvrtke dosegnut će 2,9 milijardi dolara, što je znatno manje od 6 milijardi na koliko su ciljali u zadnjoj investicijskoj rundi prije godinu dana.

“Square je odlična priča i nijhov CEO je pravi celebrity. Unatoč tome, pritisak u pogledu njihovog rasta i konkurentnosti će se sada svakako pojačati,”ocjenjuje Gil Luria, analitičar Wedbush Securitiesa za CNN Money. Luria dodaje da je kompanije ciljano išla s nižom cijenom od očekivane kako bi na taj način potaknula potražnju i povećala si šanse za dobar rezultat prvog dana trgovanja.

U prilog im ide što Square u prvih devet mjeseci ove godine ostvaruje zdravi rast, no nitko ne očekuje da će Square zgrnuti ogroman novac u kratkom vremenkom periodu – za očekivati je da će prodaja i dalje rasti, no svima je jasno da su kupci Squarea mali trgovci te da se ne radi o pretjerano lukrativnom tržištu.

Širenje djelatnosti

Iako su mobilna plaćanja i dalje u fokusu, Square je počeo širiti djelatnost prošlogodišnjom akvizicijom servisa za dostavu hrane Caviar i pokretanjem Square Capital biznisa za kreditiranje malih poduzeća.

Svi se pitaju može li Dorsey koji paralelno sa Squareom obavlja funkciju izvršnog direktora u Twitteru kojem u ovom trenutku ne cvjetaju ruže (dionicem Twittera se trguje za 26 dolara, dakle ispod cijene koji je imao prilikom izlaska na burzu krajem 2013. godine) učinkovito voditi obje kompanije.

Katastrofa sa Starbucksom

U kolovozu 2012. godine, godinu dana prijeIPO-a, Starbucks je u Square uložio 25 milijuna dolara koji je tako postao ekskluzivni dobavljač sustava za plaćanja kreditnim i debitnim karticama za sedam tisuća Starbucksovih prodajnih objekata.

“Ovo će biti epsko partnerstvo”, govorio je tada Dorsey, ni ne sluteći da će ga upravo to partnerstvo dosta koštati. Izvršni direktor Starbucksa Howard Schultz tom je prilikom tvrdio kako će Square Starbucksu uštedjeti gomilu novaca. I doista, u tri godine njihove suradnje Square je zabilježio gubitke od 71 milijun dolara, a troškove su generirale provizije koje je Square mora isplaćivati kartičarskim kućama.

Ekskluzivni aranžman sa Starbucksom je prekinut i trebao bi u potpunosti završiti u sljedećih godinu dana. Iz kompanije su naknadno priznali da su uvjeti sporazuma bili nepovoljni za Square, no u ranoj fazi razvoja suradnja sa Starbucksom pomogla im je da stjecanju kredibiliteta i donijela prijeko potrebnu investiciju.