Što znamo o Stripeu, najvrjednijem tehnološkom startupu u SAD-u

U manje od godinu dana, Stripe je gotovo pa utrostručio svoju vrijednost

Stripe's co-founder, John Collison, delivers a speech in Paris during the commercial launch of his company in France on June 7, 2016. - Stripe is an online payments company. (Photo by Jacques DEMARTHON / AFP)
FOTO: AFP

Kompanija za digitalna plaćanja Stripe objavila je u nedjelju kako su prikupili dodatnih 600 milijuna dolara investicija, što im je vrijednost dovelo do 95 milijardi dolara. Time je, piše Financial Times, Stripe postao najvrjedniji unicorn u SAD-u, vrjedniji čak i od svemirske kompanije Elona Muska, SpaceX. SpaceX je prošlog mjesta došao do vrijednosti od 74 milijarde dolara, nakon što je imao popriličan priljev investicija.

Inače, pod pojmom unicorna krije se kompanija, odnosno startup, koji nije izlistan na burzi, a premašio je vrijednost preko milijarde dolara.

1. Najvrjednija privatna tehnološka kompanija iz SAD-a

Kako su objavili iz kompanije, s novih 600 milijuna dolara investicije, procijenjena vrijednost kompanije skočila je na 95 milijardi dolara. U investicijskoj rundi sudjelovali su investicijska kuća Sequoia Capital i Fidelity, Allianz X, Axa, Baillie Gifford, te irska vlada, točnije National Treasury Management Agency (NTMA).

Dosegnuvši tu vrijednost, Stripe je postao najvrjednija privatna tehnološka kompanija u SAD-u prije izlistavanja na burzi. Usporedbe radi, Facebook je prije svog IPO-a dosegnuo 80 milijardi dolara, dok je Uber došao do 72 milijardi. Gledajući globalno, Stripe još uvijek kaska za TikTokom, čija se vrijednost procjenjuje na 180 milijardi, te AntGroupom, fintech kompanijom koja je odgodila svoj IPO prošle godine.

2. Čime se bave?

Stripe su osnovali i još uvijek vode braća Patrick i John Collison, a njihov softver omogućuje developerima brzo primanje novaca od kupaca diljem svijeta. U početku, fokusirali su se na startupove, no u posljednjih nekoliko godine Stripe se proširio i na druge klijente, poput Zooma, Instacarta, Shopifya, a Stripe stoji u pozadini nekih dijelova Amazonove infrastrukture za naplatu.

Stripe od svake transakcije uzima proviziju, stoga su njihov rast i zarada paralelno pratili rast i povećanje zarade drugih kompanija koje su se odlučile postaviti veći naglasak na internet prodaju. Prema podacima iz kompanije, Stripe je u 2020. godini u prosjeku obrađivao gotovo 5000 transakcija u sekundi.

3. Imali su golem rast

John Collison je u travnju prošle godine rekao kako je pandemija koronavirusa potaknula njihov velik rast, budući da su kompanije, od malih do velikih, tražile načine kako pokrenuti ili unaprijediti svoja postojeća rješenja za internet trgovinu. Stripe je tada, kao i sada, slovio za jedno od boljih i jednostavnijih rješenja, stoga je sasvim logično da je privukao velik broj novih korisnika. Jedan od primjera je londonska kompanija za dostavu hrane, Deliveroo. Stripe je nedavno počeo svojim klijentima nuditi i transakcijske račune, u suradnji s bankama poput Citigroupa i Goldman Sachsa.

Kako je prošle godine pisao Insider, kompanija je prilikom investicijske runde u travnju prošle godine imala vrijednost od 36 milijardi dolara, što je bio blagi skok spram 35 milijardi, koliko su vrijedili u rujnu 2019. godine. Dakle, u manje od godinu dana, Stripe je gotovo pa utrostručio svoju vrijednost.

Budući da nisu javno izlistana kompanija, Stripe ne mora objavljivati svoje financijske podatke. No, u objavi za medije rekli su kako im se biznis u usporedbi s prošlom godinom udvostručio. Stripeov direktor financija Dhivya Suryadevara nadodao je kako im se biznis utrostručio u Europi.

4. Collisoni su uspješni još od tinejdžerskih godina

Braća Collison osnovala su Stripe još 2010. godine, kada su imali 20, odnosno 22 godine, pod imenom /dev/payments. Već 2011. godine, dobili su dva milijuna dolara investicije od suosnivača PayPala (njihovog konkurenta) Elona Muska i Petera Thiela, kao i investicijskih kompanija Sequoia Capital, Andreessen Horowitz i SV Angel.

No, prije stvaranja Stripe, braća su razvila Auctomatic, sustav za upravljanje korisničkih računa naprednijih i aktivnijih korisnika eBaya. Kompaniju su 2008. godine prodali kanadskoj kompaniji Live Current Media za 3,2 milijuna eura, dok su imali 19, odnosno 17 godina.

Zbog golemog skoka vrijednosti njihove kompanije, braća Collison sada vrijede svaki po 11,4 milijardi dolara, što je također velik skok spram 4,3 milijarde tijekom prošle investicijske runde, navodi Bloomberg Billionaires Index.

5. Nastavit će širenje po Europi

Suryadevara je za Insider izjavio kako će Stripe nastaviti već sada vrlo uspješnu ekspanziju po Europi, gdje se nalaze na 31 tržišta. Kaže također kako bilježe sve veći broj korisnika neovisno o veličini kompanija, od malih do velikih. Zbog toga, navodi Financial Times, Stripe planira zaposliti velik broj ljudi, od kojih će 1000 biti u dublinskom uredu. Time će im broj zaposlenika osjetno narasti spram 2500 diljem svijeta. Suryadevara kaže kako je potencijal za rast u Europi golem, te da očekuje da će europsko tržište biti veliko poput američkog, ako ne i veće.

6. Planiraju li izlistavanje na burzi?

O izlasku Stripea na burzu priča se godinama, a njihov izlazak priželjkuju mnogi investitori. Međutim, braća Collison su do sada u svakom intervjuu rekli kako, barem za sada, ne kane izlistati kompaniju na burzi. CFO Suryadevara je također rekao kako Stripe za sada ne razmatra izlistavanje na burzu, već su odabrali investitore koji dijele njihovu viziju za budućnost kompanije. “Sljedećih desetak godina će biti još uzbudljivije. Investiramo u infrastrukturu koja će pokretati internetsku prodaju u 2030. godini i kasnije”, rekao je Suryadevara, te natuknuo kako će kompanija tražiti nove akvizicije.