Svakim danom leti sve više zrakoplova na baterije. Glavni problem, zasad ne mogu putovati daleko

Zračni prijevoznici i turistička industrija našli su se na meti kritika zbog utjecaja na okoliš

FOTO: Screenshot YouTube Today

Elektrifikacija zračnog prometa jedan je od načina da se smanji utjecaj avioindustrije na klimu. I iako stručnjaci kažu da je široko rasprostranjeno komercijalno usvajanje tek na putu, zrakoplova na baterije ima sve više.

Prošloga tjedna Air Canada je postala posljednja zrakoplovna kompanija koja se posvetila isprobavanju nove tehnologije nulte emisije, naručivanjem 30 putničkih zrakoplova na baterije švedskog proizvođača Heart Aerospace. United Airlines i regionalni prijevoznik Mesa Airlines naručili su po 100 zrakoplova iste tvrtke prošlog ljeta.

Za sada su električni zrakoplovi mali, s prostorom za 30 putnika, i ne mogu putovati daleko. Zrakoplov Heart Aerospacea, kojeg pokreće više od pet tona ugrađenih litij-ionskih baterija, može s jednim punjenjem preletjeti samo 200 kilometara. Uz pomoć generatora za gorivo može proširiti domet na 800 kilometara, piše The Washington Post. Ali, i taj takozvani “hibridni način” proizvodi 50 posto manje emisija od standardnih zrakoplova. Ove električne letjelice su i puno tiše, kažu čelnici švedskog proizvođača.

Kritike zbog utjecaja na okoliš

Švedska tvrtka kaže da bi njezini zrakoplovi mogli biti spremni već 2028. godine, ali će morati proći cijeli niz regulatornih prepreka prije nego polete.

Zračni prijevoznici i turistička industrija u cjelini našli su se na meti kritika zbog utjecaja na okoliš. Njihov odgovor su ambiciozni ciljevi i planovi. United se obavezao smanjiti emisije za 100 posto do 2050. godine, kombinacijom čišćeg goriva i kompenzacije ugljika, dok su Danska i Švedska postavile za cilj prestanak korištenja fosilnih goriva za domaće letove do kraja desetljeća.

Kruzeri, isto tako, obećavaju poduzeti korake da zaštite klimu. Tvrtka Hurtigruten Norway obećala je pokrenuti prvi putnički brod s nultim emisijama do 2030. godine. I vlakovi postaju zeleniji. Njemačka pokrajina Donja Saska lansirala je prvu flotu putničkih vlakova koji u potpunosti voze na vodik.

Kratke rute za početak

Čelnici zrakoplovnih kompanija kažu da početnu seriju električnih zrakoplova planiraju koristiti za kratke rute. Predsjednik United Airlines Ventures kazao je za Reuters da se već sada žele uključiti ulaganjem u tvrtku za koju misle da ima veliku tehnološku prednost.

Električni avioni većeg kapaciteta mogli bi poletjeti u sljedećem desetljeću. Tvrtka Wright Electric sa sjedištem u Los Angelesu razvija komercijalni mlazni avion sa 186 sjedala i doletom od 1300 kilometara i kaže da će biti dostupan do 2030. godine. Rade i na električnom avionu koji bi trebao izaći 2030. godine.

Bez većeg napretka u tehnologiji baterija, izgradnja električnih aviona koji mogu primiti stotine putnika i putovati tisuće kilometara bit će veliki izazov. Zračni prijevoznici se u međuvremenu okreću održivijim gorivima, kompenzaciji ugljika i drugim inovacijama kako bi smanjili utjecaj na klimu jer potražnja za zračnim prometom sve više raste.