Svemirska kompanija Jeffa Bezosa, Blue Origin, ove godine počinje s probnim svemirskim letovima

Nakon serije testova nadaju se početi s komercijalnim letovima

FOTO: Bill Ingalls/NASA

Blue Origin, povijesno tajnovita kompanija za svemirska istraživanja u vlasništvu Jeffa Bezosa, dovršila je razvoj novog motora na hidrogenski pogon i ove godine planira provesti testni suborbitalni let bez posade, izjavili su dužnosnici kompanije.

Letjelica za ponovno korištenje, naziva New Shepard, imati će raketu pogonjenu novim BE-3 motorom, koji će posadu i teret poslati na visinu od 100 kilometara, što je opće priznata granica ulaska u svemir. Kapsula će se zatim odvojiti i provesti pet minuta u bestežinskom stanju prije nego se vrati u atmosferu i s pomoću padobrana spusti na zemlju.

Nakon serije testova kreću s komercijalnim letovima

Raketa će se, istovremeno, samostalno spustiti na mjesto polijetanja u zapadnom Teksasu koristeći BE-3 motor s varijabilnim potisnicima. U Blue Originu se nadaju da će nakon opsežne serije testova započeti s teretnim ili putničkim komercijalnim letovima.

“New Shepard je dizajniran za prijevoz tri ili više astronauta u suborbitalni svemir. Formulaciju tri ili više koristimo zato što je moguće više kombinacija broja astronauta i količine opreme za istraživanje. Vjerujemo da će tržište tereta opreme za istraživanje u budućnosti značajno porasti”, izjavio je predsjednik Blue Origina Rob Meyerson.

Blue Origin se natječe s Virgin Galacticom Richarda Bransona, SpaceX-om Elona Muska i drugim kompanijama koje planiraju prevoziti svemirske turiste izvan Zemljine atmosfere u kratak doživljaj svemira.

Blue_Origin_test_fires_a_powerful_new_hydrogen-_and_oxygen-fueled (1)
Testiranje raketa Blue Origina u zapadnom Teksasu Lauren Harnett/NASA

 

Napredan motor omogućuje višestruku uporabu rakete

BE-3 motor, koji može koristiti višestruke postavke potisnika, je ključan za New Shepard letjelicu. “Jedinstvena mogućnost BE-3 motora je sposobnost dubinskih potisnika. Tijekom testiranja motor je pokazao mogućnost kontinuiranog potiskivanja na maksimalnoj jačini motora od 49500 kilograma potiska sve do 9000 kilograma, što omogućuje vertikalno polijetanje i slijetanje rakete za višestruku uporabu”, rekao je Meyerson.

Blue Origin razvija i modificiranu verziju BE-3 motora koji će moći pogoniti komercijalne letove većeg dometa. “Tekući hidrogen je izazov, dubinski potisnici su izazov i ponovna uporaba rakete je izazov. Ovaj motor sadrži sva tri izazova, ali nagrade su sjajne performanse, vertikalno slijetanje i niži troškovi. Kao budući pogon za veće daljine hidrogen značajno povećava i mogućnosti transporta opreme”, poručio je u izjavi Jeff Bezos.

Blue Origin istovremeno nastavlja razvoj još snažnijeg BE-4 motora, koji sagorijevanjem kisika i ukapljenog zemnog plina razvija 247500 kilograma potiska. United Launch Alliance, zajednička tvrtka Boeinga i Lockheed Martina, odabrala je BE-4 motor, umjesto ruskog RD-180 kojeg trenutno koriste u Atlas 5 raketi, za pogon njihove nove rakete slijedeće generacije.

Testiranje komponenti BE-4 motora je u punom tijeku. “Na pravom smo putu da 2016. BE-4 u cijelosti bude sposoban za testiranja, a 2017. očekujemo završetak razvoja. Ako uspijemo bit ćemo dvije do tri godine ispred svih”, poručio je Meyerson.

“Dugoročni cilj Blue Origina je omogućiti milijunima ljudi da pouzdano, sigurno i po prihvatljivim cijenama posjete svemir. Za početak sa suborbitalnim letovima našom New Shepard letjelicom ljudima nudimo mogućnost da po prihvatljivoj cijeni iskuse bestežinsko stanje svemira”, kazao je.

Komercijalni let će trajati do 10 do 15 minuta, a bestežinsko stanje oko 4 minute

Krajnji cilj Blue Origina je izgradnja letjelica sa sposobnošću orbitalnih letova, a te letjelice će pogoniti BE-3 i BE -4 motori koje upravo razvijaju. Za orbitalne letove planiraju novo mjesto polijetanja, dok će suborbitalni polijetati i dalje iz zapadnog Teksasa.

The_sun_sets_over_a_test_stand_at_Blue_Origin’s_West_Texas_facility
Postaja za testiranja Blue Origina u zapadnom Teksasu Lauren Harnett/NASA

 

Meyerson kaže da će uobičajeni suborbitalni let New Shepardom trajati oko 10 do 15 minuta, a putnici će na mjesto poljetanja morati doći nekoliko dana ranije kako bi prošli obuku i upoznali se s letjelicom.

“Sam let prema svemiru traje nekoliko minuta, što su pokazali testovi BE-3 motora, a putnici će u bestežinskom stanju moći promatrati Zemlju oko četiri minute. Zatim će se u kapsuli s padobranima spustiti na Zemlju”, kazao je Meyerson.

Tekst je originalno objavljen na CBS Newsu.