Svjetski tečaj za AI veliki je hit u Hrvatskoj. Polaznici poput 74-godišnjeg Ivice pričaju kako im je bilo

Neki od polaznika tečaja Elements of AI su nam ispričali zašto je tečaj bitan

FOTO: Ilustracija/Unsplash

Nepunih dva mjeseca nakon što je najbolji svjetski tečaj o umjetnoj inteligenciji postao dostupan i na hrvatskom jeziku, tečaj je već završio 851 polaznik. Riječ je o besplatnom tečaju Elements of AI, koji je u svijetu do sada položilo više od 550.000 ljudi, među kojima su i finski premijer, kao i pola njihove vlade.

U potpunosti je lokaliziran na hrvatski jezik, a Hrvatska je ujedno bila i prva zemlja u regiji kojoj je taj tečaj omogućen. Ukupno do sada broj upisanih polaznika u Hrvatskoj je premašio 15 tisuća.

Cijeli projekt Elements of AI razvijen je 2018. godine tijekom finskog predsjedanja Vijećem Europe. Tečaj su razvili Sveučilište u Helsinkiju i tehnološka kompanija Reaktor, a Finska ga je odlučila pokloniti ostatku svijeta. Cilj im je bio omogućiti sve brže širenje umjetne inteligencije, te omogućiti joj što veći utjecaj na društvo.

Neki od polaznika su podijelili svoje iskustvo

Neki od polaznika tečaja su za Telegram podijelili svoje iskustvo, a među njima je umirovljeni statičar čeličnih konstrukcija i vještak za procjenu nekretnina i graditeljstvo, 74-godišnji Ivica Maček. Maček nam priča da je za tečaj Elements of AI čuo u zadnjoj minuti neke emisije na Radio Sljemenu, pa je odmah ‘izguglao’ o čemu se radi i promptno se odlučio prijaviti.

“Volim stalno istraživati nove stvari, kao staro sam dijete koje zainteresiraju razne teme. Tako sam odlučio istražiti i umjetnu inteligenciju”, priča nam Maček. Tečaj je završio u osam do deset sati, a sve je trajalo desetak dana. “Neke su mi stvari bile lakše pa sam ih prilično brzo riješio, dok sam neka pitanja slučajno pogriješio. Mogu reći da sam dosta toga novog naučio o neuronima, sinapsama i funkcioniranju mozga općenito. Mene vodi znatiželja, ako nešto pametno čujem na radiju, najčešće se to odlučim malo više istražiti”, priča.

Zbog pandemije koronavirusa, Maček je morao odgoditi svoju operaciju kuka, pa je morao pronaći i neku drugu zanimaciju dok je na snazi preporuka o ostanku kod kuće. “Kako da napredujete ako stojite na mjestu? Treba krenuti naprijed. Zato mi je ovo bio izazov, želio sam vidjeti koliko brzo mogu prebaciti 50 posto i dobiti certifikat. Moram reći da je sve skupa bilo jedno jako zanimljivo iskustvo”, kaže.

Maček priznaje da je u tjedan dana riješio dvije lekcije pa zastao, no onda se sjetio citata iz Coelhovog Alkemičara koji ga je motivirao da krene dalje. “Citat ‘Ako nešto dovoljno jako želiš, cijeli svemir se uroti da ti pomogne da to ostvariš’, motivirao da krenem dalje. S tom dodatnom motivacijom, završio sam preostala četiri poglavlja “odjednom”, priča, te dodaje da ga je začudila kvaliteta prijevoda na hrvatski jezik, koja je po njegovom mišljenju na vrlo visokom nivou. “Gotovo da ne možete pronaći gramatičku pogrešku, no za dublje istraživanje tema engleski mi je itekako dobro došao”, dodaje Maček.

Ivica Maček

Gospodin Maček AI koristi gotovo svaki dan

Maček nam priča da tečaj po njegovom mišljenju obuhvaća širok spektar tema povezanih s umjetnom inteligencijom, no da su njemu najzanimljivije bile teme koje se tiču neuronskih mreža. “Prethodno sam čuo za neke stvari, poput Alana Turinga i nekih eksperimenata, a rado se podsjetim nekih tema koje mogu ponovno pregledati na stranicama edukacije. Imao sam određeno predznanje, a tečaj me potaknuo da dodatno istražujem”, objašnjava Maček.

Tečaj Elements of AI smatra važnim, budući da je umjetna inteligencija svuda oko nas, a Maček ju i sam koristi gotovo svakodnevno. Kaže kako razgovara s glasovnom asistenticom Siri na svojem mobitelu, no koristi ju na njemačkom jeziku, budući da samo na njemačkom ispravno izgovara ime supruge Vlaste. No, umjetna inteligencija se koristi na mnogo višim razinama od asistenta na mobitelu, primjerice u medini. “Ono što se danas radi u medicini pomoću umjetne inteligencije je stvarno impresivno, a veseli me pratiti takve nove tehnologije i njihov napredak. Preko tečaja sam saznao za, primjerice, za humanoidnog robota Sofiju koja je bila prisutna i na UN-ovoj konferenciji”, priča.

Maček kaže da i inače redovno pratiti novitete, a bavi se i izradom karikatura. Ponosno ističe svoje tri samostalne izložbe portret karikatura koje su objavljene u Nizozemskoj i SAD-u u šahovskim časopisima. Ljubav prema šahu dijeli sa suprugom Vlastom, koja je međunarodni šahovski majstor, bila je šahovska prvakinja bivše države, kao izbornica ima brončanu olimpijsku medalju i prva je prvakinja RH, bila je veteranska prvakinja Europe te brzopotezna veteranska prvakinja svijeta i ima dvije nagrade za životno djelo. No, priznaje, ne igraju nikada međusobno.

Tečaj polaže i 29 osmaša

Tečaju se pridružilo i ukupno 29 osmaša iz Osnovne škole Eugena Kvaternika iz Velike Gorice. Kako nam tumači profesorica informatike Dalia Kager, u vrijeme lockdowna istraživala je alate i platforme koje bih mogla upotrijebiti i primijeniti u poučavanju umjetne inteligencije u osnovnoj školi. Istovremeno je pripremala i radionicu te izlaganje za 21. CARNet-ovu korisničku konferenciju na tu temu, pa je bila dobro upoznata s umjetnom inteligencijom. Tijekom istraživanja teme naišla je i na Elements of AI, koji do tada nije bio preveden na hrvatski jezik, stoga ga i nije ozbiljnije razmatrala. No, pred kraj polugodišta i otprilike mjesec dana nakon što je Elements of AI postao dostupan na hrvatskom jeziku, Kager je s osmašima obrađivala temu baza podataka, a podaci su, priča, usko povezani s umjetnom inteligencijom.

“Kockice su se posložile preko noći i odlučila sam da bismo mogli pokušati nastavu odraditi na drugačiji način – kroz ovaj e-tečaj. Ukupno je 29 učenika iz dva osma razreda kojima ja predajem i oni već jako dobro znaju da u informatičkoj učionici najmanje mogu očekivati ex katedra nastavu tako da ih ovaj moj prijedlog nije previše iznenadio”, priča Kager. S učenicima je raspravila kako će raditi, pa su dogovorili da će svatko zasebno upisati tečaj i raditi na njemu sljedeća dva mjeseca, a ako će biti potrebno, zajedno će proći sve što nije bilo jasno. Premda je osobno upisala tečaj i na engleskom jeziku, Kager kaže da ga nije stigla dovršiti, no sada ga polazi paralelno sa svojim učenicima.

prof. Dalia Kager

Bitno je da učenici budu u toku s aktualnostima iz industrije

Prema mišljenju profesorice Kager, tečaj je bitan i po tome jer se kod učenika razvija i svijest o važnosti cjeloživotnog učenja, te upoznavanje forme e-učenja kao vrste obrazovanja koja im je uvijek dostupna. Učenici također uče kako rješavati probleme, a istovremeno čitaju s razumijevanjem i razvijaju organizacijske vještine te kritičko mišljenje. “Uz sve to, učenici će dobiti i osnovne spoznaje o tome što je i kako djeluje umjetna inteligencija, koje su njezine dobre, a koje loše strane. S obzirom na to da je AI jedna od najznačajnijih i najutjecajnijih tehnologija koja već sad uvelike oblikuje industriju i živote ljudi, bilo bi neprofesionalno od mene da im uskratim pristup aktualnim znanjima”, kaže Kager.

Profesorica Kager dodaje da je također iznimno bitno da učenici u školi saznaju aktualnosti iz svijeta industrije, te da prate trendove. Priča kako s učenicima još uvijek radi na tečaju, a da su si postavili veljaču kao krajnji rok za završetak tečaja. “S obzirom na sve uvjete i neizvjesnosti u kojima se trenutno nalazimo i radimo, vezane uz potrese i pandemiju, nije dobro stvarati pritisak još i s te strane. Što se samog sadržaja tečaja tiče, ima dosta pojmova koji su im nerazumljivi, no to zajednički prolazimo i analiziramo. Kao digitalne urođenike plaši ih količina teksta kojega treba pročitati i razumjeti. To im je bio prvi šok. Njima je tehnologija nešto sasvim obično i svakidašnje i ne boje se koristiti ju, ali s druge strane, između ostalog, treba razvijati i čitanje s razumijevanjem”, tumači profesorica.

Učenici prof. Kager

Osmašima tečaj nije uopće težak

Zamolili smo i profesoricu Kager da nam kaže što o tečaju misle njeni učenici, koji su joj mahom odgovorili kako im učenje na ovom tečaju nije bilo teško. “Nije mi teško učiti, ali je puno kompliciranije od običnog načina. Rad putem e-tečaja zahtijeva trud i logičko zaključivanje. Umjetna inteligencija je nešto novo i zanimljivo što će koristiti svim generacijama, utjecaj na budućnost bit će pozitivan, ali mislim da će ju ljudi možda previše koristiti”, kaže Margita.

Učenje ovog e-tečaja nije ni teško bilo za Lovru, kao ni za Nikolinu. “Učenje putem e-tečaja mi nije teško. Mislim da AI može promijeniti našu civilizaciju i način života na dobar ili loš način ovisno o tome koja je bila namjera programera inteligencije. Vjerojatno će započeti novo doba čovjeka”, kaže Lovro. “Nije mi teško učiti na ovakav način. Mislim da će nam umjetna inteligencija pomoći u budućnosti, važna je zbog unaprjeđenja tehnologije te da nam olakša život”, rekla je Nikolina.

Učenici Ružici se pak sviđa ovakav način učenja. “Sviđa mi se učenje na taj način. Mislim da će razvojem umjetne inteligencije biti otvorene nove mogućnosti, novi poslovi, zanimanja, no također mislim da će ljudi to, ako ta tehnologija padne u krive ruke, probati zlouporabiti”, kaže.

Medicinska struka je odavno shvatila značaj AI

Tečaj Elements of AI završio je i dr. Danijel Matek, specijalist ortoped i subspecijalist traumatologije lokomotornog sustava iz Poliklinike Terapija i Klinike za ortopediju, KBC-a Zagreb i Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Doktor Matek nam tako priča da je od rane mladosti zainteresiran za računala i računalnu tehnologiju, te da je kao specijalist ortoped svaki dan u kontaktu s tehnologijom koja mu olakšava i ubrzava posao. Redovno komunicira i razmjenjuje mišljenja i ideje s kolegama iz čitavog svijeta koji se bave primjenom računalne tehnologije u zdravstvu. Matek priča kako uvijek pokušava naučiti što više, s obzirom na to da njegova struka zahtijeva cjeloživotno učenje i nadogradnje znanja što mi je bila i dodatna motivacija za polaganje tečaja.

“Smatram da je termin umjetne inteligencije za većinu ljudi previše apstraktan. Uobičajeno ga je promatrati iz perspektive sci-fi filmova, te stoga često ostaje u domeni nedostupnog i pomalo mističnog, a to kod ljudi koji nisu dovoljno informirani stvara otpor. Medicinske struke davno su prepoznale korist upotrebe računalne tehnologije, a u posljednje vrijeme i AI, strojnog, dubokog učenja i neuronskih mreža, posebice u obradi velikih količina podataka (big data) koje nas svakodnevno i sve više preplavljuju. Čak i sam naziv ‘neuronskih’ uvezen je iz medicine s obzirom na postupak, uvjetno rečeno, oponašanja rada neurona ljudskog mozga”, tumači nam dr. Matek.

dr. Danijel Matek

Demistifikacija AI neovisno o struci i zanimanju

Najveći značaj ovog tečaja dr. Mateku bila je demistifikacija i popularizacija umjetne inteligencije, neovisno o struci i zanimanju. “U medicini, gdje je tehnologija već uvelike prisutna desetljećima, takvo nešto svakako je od velike važnosti. Interdisciplinarna suradnja, dakle suradnja medicinske i informatičke struke, od posebnog je značaja kako bi u vremenima koja su ispred nas zajednički mogli razvijati sve kvalitetnije i primjenjivije sustave s ciljem poboljšanja kvalitete zdravstvenih usluga, prevencije, dijagnostike i liječenja”, misli dr. Matek.

Doktoru Mateku su tečaj preporučili ljudi iz struke i udruge CroAI. Prema Matekovom mišljenju, tekstovi i sadržaj tečaja su pisani na jasan i razumljiv način, istovremeno stručno i bez suvišnih detalja. Tečaj je prolazio i rješavao u pauzama svog rada u nekoliko dana, na dr. Matek kaže da ga je položio u samo nekoliko sati, stoga i nije došlo do zamora. Tečaj mu i nije bio previše izazovan budući da ima višegodišnje iskustvo u primjeni strojnog učenja i AI u medicini. Usprkos tog iskustva, dr. Matek kaže da je svejedno potrebno bilo pomno, a ponekad i višekratno čitanje pripremljenih tekstova te puna koncentracija za rješavanje postavljenih pitanja i zadataka.

Tečaj kao podloga za daljnje obrazovanje

Tečaj je u dva dana položila i Marina Drljo, managing director u marketinškoj agenciji Fabula. Kaže kako ju je na tečaj privukla kombinacija znatiželje i nastojanja za sustavnim radom na sebi i stjecanjem novih znanja. “izuzetno bitno biti spreman na aktivno učenje i imati sposobnost brzog stjecanja znanja i vještina kako bismo bili agilni, u tijeku s novim trendovima i u mogućnosti predlagati i provoditi poboljšanja poslovnih procesa”, kaže Drlji.

“Sve je to nemoguće ostvariti ako problemu pristupamo samo s jednog stajališta, ako ne razumijemo tematiku, nemamo širinu u znanju, nismo u mogućnosti istražiti i preispitati ideju i nismo u mogućnosti razmišljati izvan okvira”.

“Primjena umjetne inteligencije je za marketing bila jedan ogroman korak naprijed u smislu poboljšanja učinkovitosti”, smatra Drljo. Kaže kako već sada AI snažno utječe na digitalni marketing i kretanja u marketinškoj branši, stoga je tečaj Elements of AI bio logičan izbor za nadogradnju postojećeg znanja i za bolje razumijevanje pojmova i procesa.

Marina Drljo

Marketing bi danas bio nezamisliv bez AI

Tumači kako je danas nemoguće zamisliti digitalni marketing bez umjetne inteligencije. Tako se AI primjenjuje u raznim sferama digitalnog marketinga, poput oglašivačkog targetiranja, preporuke sadržaja, chatbotova i nekakvih drugih automatizacija.

“Svatko tko se bavi marketingom iz prakse zna da mnogo operativnih zadataka ograničava vrijeme za kreativni dio posla, tj. za smišljanje ideja i njihovu realizaciju. A primjena umjetne inteligencije uspješno doskače tome. U praksi se svakodnevno koristimo tehnologijama koje samostalno upravljaju digitalnim kampanjama ili procesom zakupa medija, kao i onima koje nam pružaju veliku količinu podataka o svakom korisniku i na temelju zaključaka izvučenih ih te gomile podataka moguće je stvoriti marketinšku kampanju baš za njega”, objašnjava Drljo.

No, kao najbitniju stvar nakon završetka tečaja ističe dodatno osvješćivanje o negativnim posljedicama koje se javljaju primjenom umjetne inteligencije i njenom zloupotrebom. “Svjesni smo činjenice da se privatnost sve više treba poštovati i ne treba zanemariti filter-mjehuriće koji nastaju zahvaljujući algoritmima umjetne inteligencije. Nužno je inzistirati na transparentnosti kako bi upotreba umjetne inteligencije u dobre svrhe prevagnula nad njezinom zloupotrebom”, dodaje.

Drljo kaže da su glavne prednosti tečaja činjenica da je riječ o online tečaju, koji se može završiti kada se god želi, te bez vremenskog ograničenja. “Polaznici imaju neograničen pristup materijalima, radi se o kombinaciji teorije i praktičnog dijela, te si međusobno ocjenjuju praktične zadatke. Tečaj najprije obrađuje osnovni nivo, a zatim i nešto kompleksnije teme, no svaka sljedeća razina se nadovezuje na prethodnu i lako je pratiti gradivo. Ovaj tečaj je izvrstan kao pologa da se nastavi sa zahtjevnijim tečajem”, zaključuje.