Tesli u posljednjem kvartalu nije išlo baš dobro; izvukli smo par važnijih stvari koje su do toga dovele

U trećem kvartalu Tesla je imala najveći gubitak do sada, 619 milijuna dolara

FOTO: Brendan Smialowski/AFP

Nakon što su se jučer zatvorile burze, Tesla je objavila svoje financijsko izvješće za treći kvartal 2017. godine. Rezultati i nisu toliko dobri kao što očekivali. Tesla, koju vodi Elon Musk, trenutno se suočava s možda najvećim testom u svom poslovanju. Moraju smisliti pouzdanu strategiju kojom će povećati broj proizvedenih Modela 3, njihovog prvog auta za široke mase.

Model 3 je automobil koji su planirali proizvoditi u većim količinama nego što je to bio slučaj s njihovim drugim vozilima, i po upola manjoj cijeni od njihovog početnog Modela S. Tesla je od najave svojeg jeftinijeg modela primila preko 400.000 prednarudžbi, uglavnom od kupaca koji automobil nisu niti vidjeli uživo, već su samo o njemu mogli čitati na njihovim stranicama i raznim portalima. No, čini se da će, zbog velikih problema u proizvodnji, već sada dugačke liste čekanja postati još dulje. Izvukli smo nekoliko stvari koje su im trenutno problematične.

[scribd id=363232864 key=key-WtNSUkywuzZE9IoFxIr9 mode=scroll]

1. Model 3 užasno kasni

Teslini prvotni planovi za proizvodnju Modela 3 bili su jako ambiciozni. Do prvog kvartala 2018. godine, odnosno do kraja prosinca ove godine, planirali su proizvoditi 5.000 Modela 3. Međutim, Tesla je u trećem kvartalu proizvela samo 260 Modela 3, iako su samo u rujnu planirali napraviti 1500 primjeraka.

Kompanija investitore pokušava uvjeriti kako svaki tjedan rade značajne napretke i da konstantno rješavaju probleme koji im se događaju u proizvodnji. Međutim, zbog kompleksnosti proizvodnje automobila općenito, teško im je predvidjeti kada će ih u potpunosti riješiti. Također, teško da mogu predvidjeti hoće li im se pojaviti novi problemi u proizvodnji, koji bi dodatno usporili isporuke.

2. Musk je otkrio razlog zašto Model 3 kasni

Kašnjenje u proizvodnji Modela 3 pripisuje se problemima koje Tesla ima sa svojim Gigafactoryjem 1, njihovim najvećim postrojenjem za proizvodnju baterija. U izvješću stoji kako je kompleksnost spajanja baterijskih ćelija u module, koji se potom spajaju u baterijske pakete za njihova vozila, veća od očekivane. Zbog toga, Tesli treba više vremena kako bi mogli proizvesti baterije u dovoljnim količinama.

Kompanija je također opisala kako su morali redizajnirati veći dio proizvodnje baterija, što je zakompliciralo masovnu proizvodnju baterija. Jučer je CEO Panasonica, Kazuhiro Tsuga, izjavio da je Teslin glavni problem što sve baterije moraju izrađivati ručno, bez automatizma proizvodnje s robotima. Tesla te optužbe nije posve odbacila, pa su samo natuknuli da kada proizvodnja jednom bude posve automatizirana, nestati će svi problemi u proizvodnom lancu.

3. Gubitci su im ogromni, pa usporavaju proizvodnju Modela S i X

Tesla je imala do sada najveći kvartalni gubitak u svojoj povijesti. Po dionici, izgubili su 2,92 dolara, dok im je prihod iznosio 2,98 milijardi dolara. Novčani tijek im je lošiji od očekivanog, s gubitkom od 1,4 milijardi spram očekivanih 1,2 milijardi dolara. Ukupni gubitak u kvartalu im je 619 milijuna dolara. Zbog tog gubitka, odlučili su usporiti proizvodnju Modela S i X, kako bi mogli proizvesti veći broj Modela 3.

Time žele povećati šanse za postizanje svog cilja, 5.000 proizvedenih Modela 3 početkom 2018. godine. Međutim, zbog nedavnog porasta prodaje, Tesla očekuje da će svejedno uspjeti prodati oko 100.000 Modela S i X do kraja 2017. godine, što bi bio rast od 30 posto u odnosu na 2016. godinu. Tesla ustvari gotovo ima monopol nad luksuznijim električnim vozilima, što im donosi sasvim pouzdanu zaradu.

4. Pada im vrijednost dionice, ali raste prodaja energetskih rješenja

Nakon objave izvješća za treći kvartal 2017. godine, Tesline dionice su pale za 5 posto. Unatoč tome, Teslina dionica je od početka godine do danas, nakon objave izvješća, ukupno porasla za 51 posto. Tijekom listopada, dionica im je sa rekordnih 400 dolara po dionici pala na sadašnjih 307 dolara.

Njihova suradnja s organizacijama u Portoriku nakon udara uragana Maria podiže instalacije solarnih panela i sustava pohrana energije za čak 138 posto. Tesla je jedna od kompanija zadužena za obnovu Portorika, uglavnom kroz ugradnju solarnih panela i pohrane dobivene električne energije u svoje baterijske sustave, koji potom služe za balansiranje energetskog sustava ove otočne države.

5. Troše previše novaca

Teslin cilj proizvodnje 20.000 Modela 3 mjesečno, zbog problema u proizvodnji, vjerojatno neće biti moguć do ožujka 2018. godine. Tijekom trećeg kvartala, Tesla je potrošila 1,1 milijardu dolara. Takva potrošnja nije ništa neobično, budući da još uvijek razvijaju svoju infrastrukturu proizvodnje kojom žele postati kompanija koja proizvodi automobile za široke mase. U mnogim pogledima, Tesla sada počinje iznova, s metamorfozom iz kompanije za luksuzna vozila u kompaniju koja proizvodi vozila srednje klase.

Usporedbe radi, General Motors, američki automobilski gigant iz Detroita, u istom je periodu potrošio jednu milijardu dolara, što im je donijelo prihod od 33 milijarde dolara. Tesla je na svojih milijardu dolara imala prihod od samo 3 milijarde dolara, dakle 11 puta manje. Usporedba ipak nije sasvim fer, budući da GM trenutno u ponudi ima preko 40 vozila, dok Tesla trenutno nudi samo 3 modela.

6. Tesle će se od 2020. godine proizvoditi u Kini

Prema pisanju Wall Street Journala, Tesla je uspjela dogovoriti otvaranje nove tvornice u okolici Šangaja. Elon Musk je potvrdio pisanja WSJ u telefonskom razgovoru s novinarima, pa je izjavio da će se Tesle za 3 godine proizvoditi u Kini. Musk je i postavio ambiciozni cilj novoj tvornici, preko stotinu tisuća vozila godišnje.

Tvornica će vjerojatno proizvoditi automobile koji će se naći u prodaji samo u Kini i drugim zemljama unutar regije. U Kini planiraju proizvoditi Model 3 te nadolazeći Model Y, kompanijin manji SUV model. Kroz ta dva modela, Tesla očekuje da će pokrivati polovicu tržišta električnih vozila do 2020. godine.

7. Musk je pokazao emocije

Nakon objave ne baš dobrih poslovnih rezultata, Musk je imao telefonsku konferenciju s investitorima i novinarima. Tesla također ima problema s otpuštanjem oko 700 radnika te s nemalim brojem tužbi zaposlenika zbog diskriminacije. Musk se tijekom poziva kratko osvrnuo na 619 milijuna dolara gubitka u trećem kvartalu, koji je pripisao problemima s Gigafactory 1. Nakon toga, izderao se “SHAME”, odnosno “sramite se” novinarima koji su pisali o otkazima i tužbama unutar kompanije.

Musk je izjavio da 700 otpuštenih nije ništa posebno, budući da zapošljava preko 33.000 ljudi, posebice kada se u obzir uzme da njihovi zaposlenici imaju evaluacije svakih godinu dana. Tvrdi da je to sasvim normalna praksa u industriji te da je logično da najslabiji otpadnu. Međutim, kritičari kompanije ovaj potez opisuju kao mogući pokušaj suzbijanja potencijalnog stvaranja sindikata radnika. Teslu očekuje i suđenje zbog nepoštivanja prava radnika, budući da im ne dozvoljavaju otkazni rok od 60 dana, kojeg propisuju američki zakoni.