FOTO: Saša Ćetković

Tjedan dana po Zagrebu u hibridu: pola vožnje odradi na struju, a tijekom ostatka troši manje od 5 litara

C-HR C-Enter je trenutno dostupan po akcijskoj cijeni od 219 eura mjesečno

Tjedan dana po Zagrebu u hibridu: pola vožnje odradi na struju, a tijekom ostatka troši manje od 5 litara

C-HR C-Enter je trenutno dostupan po akcijskoj cijeni od 219 eura mjesečno

FOTO: Saša Ćetković

Posljednjih tjedan dana povodom neodoljive Toyotine akcije, družili smo se s njihovim modernim hibridom, modelom C-HR C-Enter razine opreme i to na gradskim prometnicama na kojima se ovaj hibrid najbolje snalazi. Zbog Toyotine kombinacije hibridnog motora i CVT mjenjača, prosječna potrošnja i u danima s najgorim prometnim gužvama iznosila je 4,8 litara. S malo laganijom nogom i praćenjem pokazivača potrošnje, ona se bez previše muke spuštala i do oko četiri litre.

Gradom smo se tako uputili i do Šulekove ulice, koja svakog proljeća privlači svojim rascvalim stablima. Već se godinama ta mala zagrebačka ulica smještena između Bužanove i Zvonimirove, ističe kao jedna od neizostavnih foto lokacija. Stoga nam se učinilo prikladnim u nju smjestiti i Toyotu, japanski brend među japanske trešnje.

Toyotina C-HR se praktički od pojavljivanja na tržištu prije par godina istaknula kao jedan od najatraktivnijih SUV-ova, ponajprije zbog svojeg futurističkog i neobičnog dizajna. Ime C-HR je zapravo skraćenica za Coupe High Rider, odnosno, najbliže prevedeno na hrvatski – “visokovozeći coupe” – što definitivno i je.

Toyota C-HR snimljena u procvjetaloj Šulekovoj ulici u Zagrebu Saša Ćetković

Agresivna i sportska linija

Premda C-HR i ne djeluje tako visoko zbog svojih proporcija, vozačka pozicija je prilično visoka i pregledna zbog velikog vjetrobranskog stakla i tankih bočnih obruba oko njega. Coupe dio imena najviše se očituje u silueti, s izduženim prednjim svjetlima koja praktički sežu do vjetrobrana, izraženijih bočnih stranica, posebice iznad kotača, te opadajuće linije krova koja završava s blagim spojlerom. Fora element su i kvake stražnjih vrata, koje su smještene vrlo visoko uz kut prozora, stoga se na nižem dijelu vrata ne nalazi tipična kvaka koja bi kvarila siluetu. C-HR tim detaljem dodatno naglašava svoju coupeovsku liniju.

Vanjština C-HR-a je zbog njegove izrazito visoke bočne linije i profila prilično agresivna, sportska i atraktivna. Zbog tih prednjih svjetala, kao i zbog sportske siluete, C-HR je gotovo nemoguće zamijeniti za bilo koji drugi automobil na tržištu. No, C-HR ima i dodatni dizajnerski element koji sliči na spojler iznad stražnjeg stakla, kakav nas je podsjetio na neke rally zvijeri iz 1980-ih.

C-HR ima naglašenu coupeovsku siluetu Saša Ćetković

Savršeno uglađeni motor, mjenjač i elektromotor

Naša testna Toyota C-HR bila je opremljena 1,8 litrenim benzinskom motorom snage 122 KS/90kW, koji je uglađeno i mirno radi. Jednako uglađeni su i funkcioniranje motora i mjenjača, stoga se praktički ne osjeti trenutak kada se vožnja prebacuje na benzinski motor, što je posebnost koju nudi Toyotin hibridni sustav. Da koji puta nisam imao uključen grafički prikaz načina pogona, ne bih ni znao koji motor je trenutno aktivan.

Toyotu C-HR moguće je voziti i u potpuno električnom načinu vožnje, no ne na veće udaljenosti ni brzine. Najčešće sam uspio doći do oko 40 kilometara na sat prije nego bih se uključio benzinski motor, no kao i u standardnom načinu vožnje, njegovo uključivanje bilo bi gotovo neprimjetno, s tek nešto blago drugačijim zvukom.

Zbog karakterističnog dizajna Toyotu C-HR nemoguće je zamijeniti za drugi automobil Saša Ćetković

Opuštena vožnja bez razmišljanja o potrošnji

Toyota C-HR vozi se prilično opušteno. Umjesto klasičnog obrtomjera, ispred vozača nalazi se analogni pokazivač podijeljen u tri polja. Najmanje polje je ono u kojem se prikazuje kojim intenzitetom pri kočenju ili vožnji nizbrdo punimo bateriju. Sljedeće polje je ECO polje, koje nam prikazuje koliko štedljivo vozimo, a zadnje POWER polje pokazuje nam da ulazimo u područje razvijanja maksimalne snage, odnosno, da u najčešćem slučaju oba motora rade i ubrzavaju. Za normalno prometovanje u gradu najčešće je dovoljno nalaziti se u donjoj polovici ECO polja. U POWER polje C-HR zalazi tek pri jačim ubrzanjima ili uzbrdicama.

U vožnji autocestom pri brzinama između 100 i 130 kilometara na sat, pokazivač se drži čvrsto u ECO polju, koje je često dovoljno i za pretjecanja. U nešto žustrijim pretjecanjima benzinski motor skače na više okretaje na kojima se, zbog načina rada CVT mjenjača, praktički zadržava sve do trenutka opuštanja papučice gasa. Tada se motor ponovno stišava i vraća svojoj uglađenosti, a pokazivač u ECO polje.

Štedljiva vožnja dolazi prirodno

C-HR se vrlo brzo nauči voziti štedljivo, bez previše razmišljanja o tome jesmo li zapravo u području visoke efikasnosti vožnje. Takav stil vožnje jednostavno dolazi prirodno, budući da se pristojna ubrzanja događaju i kada se pokazivač nalazi u ECO području vožnje. No, za slučaj da je vozaču potrebno više edukacije, Toyota je u svojoj MyT mobilnoj aplikaciji pripremila i nekoliko videa u kojima vozači mogu naučiti kako zapravo izvući maksimalnu efikasnost iz vozila. Čak i bez praćenja tih savjeta, teško je postići visoku potrošnju. Nije potrebno ni raditi kompromise, poput gašenja klima uređaja.

Toyota tvrdi da se barem 50 posto gradske vožnje može odraditi samo na struju, što je činjenica koju možemo potvrditi kada je u pitanju stop&go promet. Sva kretanja, koja nisu bila u sportskom modu ili pod punim pritiskom gasa, odrađivala su se posve električno, dok bi se benzinski motor uključio tek na višim brzinama vožnje. No, do tih viših brzina se u prometu često nije dolazilo, već tek kada se uhvati ritam vožnje i kada duga i postupna ubrzavanja više nisu potrebna. S laganijim pritiskom gasa, električnim motorom se može doći i do nešto viših gradskih brzina, a trenutak kada se uključuje benzinski motor je u većini slučajeva teško procijeniti.

C-HR se najbolje snalazi u gradu Saša Ćetković

Neočekivano mekan i udoban ovjes

Ovjes Toyote C-HR je, unatoč tome što je riječ o automobilu sportske siluete i futurističkog dizajna, neočekivano mekan i udoban. C-HR čvrsto drži kontakt s površinom, vrlo kontrolirano i precizno, s gotovo nikakvim prenošenjem neravnina na unutrašnjost. Unatoč tome što je C-HR prilično visok automobil, ne poskakuje nakon prelaska preko viših i duljih neravnina, kakve su primjerice ležeći policajci po gradu. Ovaj je auto u vožnji vrlo staložen.

Uz tipične brzine D, N, R i P automatskih mjenjača, Toyotina hibridna vozila posjeduju i dodatni B način vožnje, koji nudi nešto snažnije regeneriranje energije kroz kočenje motora nego u klasičnom D. Premda se u B načinu vožnje motor izraženije koristi kao generator, usporavanje nakon dizanja papučice gasa nije agresivno i ne može u potpunosti zaustaviti C-HR. Takav način vožnje prvenstveno služi za regeneriranje energije, a to usporavanje je zapravo zgodan efekt koji može poslužiti za blaga korigiranja brzine kretanja po gradu. Za takve korekcije bismo u klasičnom načinu vožnje morali blago pritisnuti kočnicu. Upravo zbog tih karakteristika smo B način vožnje najčešće i koristili.

Blaže korekcije radi i sustav za centriranje u trakama, koji nije previše invazivan ni agresivan, već samo blago zakrivljuje volan i usmjerava C-HR prema sredini trake. Centriranje u trakama funkcionira u gradu jednako dobro koliko i na autocesti, čak i kad je prometnica mokra i teško je vidjeti oznake na cesti. Ugrađeno je i prepoznavanje prometnih znakova kamerom, stoga se na multifunkcionalnom ekranu ispred vozača uvijek nalazi mali simbol posljednje očitanog znaka za ograničenje brzine.

Interijer je usmjeren prema vozaču Saša Ćetković

Intuitivan interijer s odličnim materijalima

Unutrašnjost Toyote C-HR je u tipičnoj maniri za brend, no s nešto zabavnijim i vozaču orijentiranim dizajnom. Odabir i kvaliteta materijala odaju dojam izdržljivosti i visoke kvalitete. Materijali na našoj testnoj C-HR bili su tamnijih nijansi, pa su davali notu otmjenosti. Svaki dio interijera koji smo dotakli čini se iznimno izdržljivim, što vrijedi čak i za najmanji prekidač za reguliranje temperature klima uređaja. Ručica mjenjača vrlo je robusna, no nije ni preteška ni preglomazna za pomicanje. Težina i otpor su joj točno pogođeni da se ne čini pretvrdom.

Komande za reguliranje klimatizacije nalaze se ispod prilično visoko smještenog infotainment ekrana, a budući da je riječ o fizičkim tipkama, temperatura, snaga i smjer puhanja mogu se vrlo brzo podesiti, bez duljeg micanja pogleda s prometnice. Infotainment ekran, koji broji osam inča dijagonale i koji se nalazi na sredini armature, blago je nakošen prema vozaču, što interijeru daje pomalo sportsku notu.

Prednja sjedala su profilirana i nešto uža, stoga vozača i suvozača čvrsto drže u zavojima, no istovremeno su i mekana. Srednje tvrde su bočne stranice sjedala, koje su nešto izraženije, što ponovno daje dodatnu sportsku notu automobilu. Premda sjedala jesu nešto uža i ostavljaju dojam kao da bi se mogla nalaziti u nekoj sportskoj, niskoj Toyoti, ona su i dalje udobna za dulja putovanja. Široka stražnja klupa nudi pregršt prostora za noge, s obzirom na veličinu i segment u koji spada C-HR.

Visoko pozicioniran infotainment usmjeren je prema vozaču Saša Ćetković

Praktičan i pregledan infotainment

Zbog visokog pozicioniranja infotainment ekrana, nije potrebno dugo skretati pogled s prometnice kako bi se s njega nešto pročitalo, poput navigacije s Android Auta ili Apple CarPlaya, koji su dostupni nakon spajanja mobitela kabelom. Infotainment ne privlači toliko pozornosti koliko bi se očekivalo, budući da je njegov gornji rub smješten ispod linije donjeg ruba vjetrobrana, ukoliko se sjedalo postavi u ispravnu vozačku poziciju. Stoga se infotainment praktički pregledava poput retrovizora, kratko i bez skretanja previše pozornosti s ceste.

Ekran je također smješten relativno blizu volana, stoga je nadohvat ruke za vršenje interakcija. Istovremeno, na volan je ugrađena i tipka za glasovne naredbe, koja kraćim pritiskom vodi do ugrađenih Toyotinih glasovnih naredbi, a duljim pritiskom omogućuje davanje komandi glasovnom asistentu koji je odabran na mobitelu. Dakle, za zadavanje odredišta navigaciji unutar Android Auta dovoljno je dulje pritisnuti tipku i reći adresu, bez tipkanja po ekranu.

Zbog sportske siluete moglo bi se zaključiti da je preglednost straga ograničena. Unatoč tome što je stražnje staklo nakošeno, ono je prilično široko, pa se u svakom trenutku može vidjeti tko i što se nalazi iza automobila. Mrtvi kut je zbog manjih stražnjih prozora ponekad nešto teže procijeniti pri prestrojavanju, no parkiranje je na našem testnom modelu bilo olakšano zbog ugrađene stražnje parkirne kamere, koja ima dobru rezoluciju i visoku stopu osvježenja.

Upravljač je direktan i precizan Saša Ćetković

C-HR je dostupan uz desetogodišnje jamstvo

C-HR je dakle prilično neobičan spoj futurističkog i sportskog automobila, od kojeg inače ne bismo očekivali tako nisku potrošnju, niti ovako udoban ovjes. Uglađenost vožnje u gradu koju nudi Toyotina kombinacija motora i CVT mjenjača ne iznenađuje, budući da je Toyota praktički postala sinonim za hibridna vozila. Ne iznenađuje ni odabir materijala u unutrašnjosti, po kojima je japanski proizvođač poznat.

Toyota C-HR u razini opreme C-Enter, s kojom smo proveli tjedan dana, trenutno je i na akciji, pa je dostupna u Toyota Hrvatska po cijeni od 29.836,16 eura uz Toyota Easy financiranje, odnosno, po 219 eura mjesečno. Kupci dobivaju i deset godina produženog jamstva ili do prijeđenih 185.000 kilometara, ovisno o tome što prije nastupi. Pod desetogodišnjom garancijom je i hibridna baterija.

U C-Enter opremu uključeni su automatski klima uređaj, Toyota Touch 2 infotainment sustav, kamera za vožnju unatrag, aluminijski naplatci od 17 cola, Bi-LED svijetla sprijeda i LED svijetla straga.

Naš testni CH-R bio je opremljen Bi-LED svijetlima sprijeda
Saša Ćetković

Sadržaj nastao u suradnji s Toyotom.