Tvrtka Agrivi iz Kutine postala je svjetski hit čije usluge koristi i Nestle. Evo što sad planiraju

Hrvatski Agrivi nadišao je status startupa i postao svjetski bitna agrotehnološka kompanija

Hrvatska agrotehnološka kompanija Agrivi održala je konferenciju na Zoomu kako bi predstavili novosti u svojem poslovanju i pojasnili u kojem se smjeru razvijaju. Matija Žulj, osnivač i direktor Agrivija pojasnio da su kao kompanija kroz ovih sedam godina od osnivanja prerasli iz startupa u zdravu tehnološku kompaniju, etablirana u preko stotinu zemalja svijeta.

Tijekom posljednjih godina, razvili su najuspješniju globalnu aplikaciju za upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom. Agrivi je danas i predstavio novi, jednostavniji logotip, u svojoj karakterističnoj zelenoj boji.

Ključ uspjeha Agrivija je u tome što su najkompletnije rješenje za upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom, a istovremeno im je aplikacija iznimno jednostavna za korištenje. Agrivi koriste profesionalni poljoprivrednici svih veličina, kazao je, od malenih do velikih, razne prehrambene kompanije, agro-banke, a sama aplikacija lokalizirana je na 15 jezika. Trenutno zapošljavaju više od 40 ljudi, a svoje urede imaju u Zagrebu, Varšavi, Bukureštu i Londonu, dok nove urede planiraju otvoriti u Americi i drugim dijelovima Europe.

Priča je krenula prije sedam godina

Agrivijeva priča počela je prije sedam godina u Kutini, kada je Žulj odlučio napustiti korporativni tehnološki svijet i posvetiti se rješenju problema proizvodnje hrane. Otisnuo se u poljoprivredu, pa je kroz osobno iskustvo shvatio što znači uzgajati hranu, te koje se prepreke postavljaju pred poljoprivrednike. Odlučio je napraviti vlastitu plantažu borovnica.

Ubrzo je shvatio da su znanje, ali i preporuke kako najbolje saditi i uzgajati borovnice teško dostupni, a istovremeno je uvidio da na tržištu jednostavno ne postoji jednostavan, povoljan i kompletan softver koji bi mu pomogao u proizvodnji borovnica, praćenju proizvodnje i donošenju odluka temeljem raznih podataka. Upravo tada, nastala je ideja o Agriviju.

Danas, sedam godina nakon nastajanja, Agrivi surađuje s vodećim kompanijama u industriji. Tako surađuju s američkom tvrtkom Driscolls, globalnim vodećim proizvođačem bobičastog voća. Surađuju i sa švicarskim Nestleom, koji njihov softver koristi u tvornicama dječje hrane kako bi otkupljivao i kontrolirao voće i povrće koje kupuju od svojih poljoprivrednika. Azijski Helvetas pomoću Agrivija osigurava sljedivost proizvodnje riže za više od 4000 malih poljoprivrednika, odnosno, dobavljača. Pomoću te sljedivosti, Helvetas može lakše izvoziti na zapadna tržišta.

No, većina kupaca im dolazi iz Europe i Amerike, dok u Hrvatskoj imaju 500 klijenata.

Najkompletnije rješenje za poljoprivredu

Kako je opisao sam Žulj, Agrivijev softver je trenutno najkompletnije rješenje za upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom, a jednostavan je za korištenje. Poljoprivrednici u samo nekoliko klikova mogu dobiti informacije o svakoj fazi poljoprivredne proizvodnje, ali i druge informacije temeljem kojih mogu planirati svoju proizvodnju i pravovremeno realizirali agrotehničke mjere.

Prema istraživanjima tržišta, Agrivi je danas kontinuirano prisutan među vodećim agrotehnološkim kompanijama na svijetu. Ove godine su dobili i novo priznanje kompanije Ernst & Young (EY) kao vodeća brzorastuća europska kompanija s područja food techa, odnosno, prehrambene tehnologije. Iz EY-a Agrivi smatraju idealnim projektom za digitalizaciju nacionalne poljoprivrede, koji može dovesti do pozitivnog utjecaja na poljoprivredu i općenito na čitavo gospodarstvo, kroz samo dvije godine.

Uz to, korištenje Agrivija može se financirati i kroz EU sredstva. Hrvatska, primjerice, u sljedećem proračunskom razdoblju kroz višegodišnji financijski okvir i instrument EU Next Generation na raspolaganje dobiva 22 milijarde eura.

Sasvim očite prednosti za poljoprivrednike i kupce

“Smatram da je bitno da se istakne zašto je digitalizacija poljoprivrede generalno bitna za hrvatsku poljoprivredu. Države diljem svijeta digitalizaciju poljoprivrede stavljaju kao ključnu stratešku odrednicu u planovima za budućnost. Digitalizacija poljoprivrede nosi brojne prednosti samim poljoprivrednicima, ali i kupcima. Poljoprivrednicima povećava zaradu tako da im smanjuje troškove, a s druge strane, omogućava im da postignu još bolju cijenu za svoje proizvode”, tumači Žulj, te nadodaje da im pritom omogućuje da proizvode na održiv način.

Konkretnije, povećavanje profitabilnosti poljoprivrednika povećava se između 50 do 100 posto, što kažu da vide na stvarnim podacima svojih korisnika. Smatra da je takvo povećanje ključno, kako bi poljoprivrednici mogli kontinuirano investirati u povećanje svoje proizvodnje i kako bi se na nacionalnoj razini lakše postigla lokalna samodostatnost.

Što se tiče potrošača, Žulj je također imao konkretne primjere. “Digitalizacija poljoprivrede nam pomaže u tome da znamo što jedemo. Svjesni smo koliko je danas kvaliteta hrane bitna i digitalizacija poljoprivrede nam omogućuje da dobijemo informacije kako je ta hrana proizvedena kako bismo bili sigurni u sigurnost te hrane”, ističe Žulj.

Kako se Agrivi koristi u Dubaiju

U Agriviju su svjesni aktualne globalne krize, te koliki je trag ostavila na gospodarstvo, pa kažu kako se pokazalo koliko je hrana osjetljiva i bitna kategorija za naš svakodnevni život, odnosno, koliko je lokalna samodostatnost prehrambene industrije važna za sve nas. Istovremeno tvrde da je za lokalnu samodostatnost hrane i sljedivosti njene proizvodnje digitalizacija poljoprivrede ključan preduvjet.

“Naše rješenje za sljedivost proizvodnje hrane je implementirano diljem svijeta, a kao primjer naveo bi kompaniju u Dubaiju. Ona u najzahtjevnijim uvjetima, u pustinji, proizvodi povrće. Postižu potpunu transparentnost proizvodnje generiranjem QR kodova iz našeg sustava, a taj QR kod stavljaju na svoje proizvode. Potrošači u Dubaiju mogu skenirati taj QR kod, a njegovim skeniranjem dobivaju potpunu transparentnost o tome kako je proizvedena, te da li je proizvedena u skladu sa svim pravilima. Dobivaju i nutritivne informacije o proizvodu. Saznaju i informacije o tome je li proizvod lokalan ili nije. Time proizvođač može postići premium cijenu za svoje proizvode, čime će si na koncu povećati profitabilnost”, priča Žulj.

Agroklubov eGap postao je dio Agrivija

Agrivi je nedavno sklopio i stratešku suradnju s tvrtkom Agroklub, jednim od vodećih regionalnih digitalnih projekata na agrarnoj sceni. U prvim fazama nakon sklapanja partnerstva, cilj je bio migrirati podataka na novu verziju, treću generaciju eGAP aplikacije za dokumentiranje poljoprivredne proizvodnje.

“Naše rješenje je u posljednjih sedam godina postalo jedno od najkompletnijih rješenja u svijetu. Prepoznali smo da postoji i kategorija poljoprivrednika koji tek ulaze u prvi doticaj s poljoprivrednom proizvodnjom, pa im u prvoj fazi treba samo praćenje par osnovnih stvari, bez da dobivaju puno infromacija i insighta. Tu smo prepoznali vrijednost eGap rješenja kao takvog i odlučili u dogovoru s Agroklubom, da mi nastavimo daljnji razvoj eGap rješenja i da ga mi dovedemo kupcima diljem svijeta kao dio našeg portfelja”, ispričao je Žulj.

U ovom trenutku eGap ostaje samostalna platforma, a dalje će se krenuti u njen razvoj. Odradit će integracije s cjelokupnom platformom Agrivija, pa će eGap postati sastavni dio njihovog paketa digitalnih rješenja.

U komunikaciji su s ministarstvom

Žulj kaže da je jako bitno razumjeti koliko brzi utjecaj digitalizacija može imati na poljoprivredu. “Kroz puno mjera koje se pokušavaju provesti u poljoprivredi radi se o mjerama koje će imati efekta kroz sedam do deset godina. Ako vidimo ovu krizu danas, smatram da svi trebamo raditi na lokalnoj samodostatnosti hrane. Digitalizacija poljoprivrede može već kroz sljedeće dvije do tri godine povećati produktivnost naše proizvodnje i povećati lokalnu samodostatnost, a poljoprivrednicima povećati njihovu profitabilnost. Svjesni smo koliko su ruralna područja osjetljiva najviše po tome koliko se ljudi iseljavaju iz njih. Upravo kroz povećanje profitabilnosti pomažemo u sprječavanju toga”, objašnjava Žulj.

U kontaktu su i s hrvatskim ministarstvom poljoprivrede, koje educiraju o prednostima digitalizacije poljoprivrede i prednostima ne samo njihovog rješenja, već i drugih sličnih rješenja. “Ministarstvo je otvoreno za razgovor, a trenutno radimo na edukaciji i komunikaciji toga što možemo napraviti. Kada bi ste donijeli rješenje poput našeg na veliki broj poljoprivrednika, vidjeli bi ste što rade oni poljoprivrednici koji postižu najbolje rezultate”, priča.

Poljoprivrednici bi mogli pomagati jedni drugima

“Kada biste te informacije i znanja podijelili s ostalim poljoprivrednicima, onda vam cijela mreža poljoprivrednika uključena u to napreduje, te dijeli znanja i iskustva. To je jedan ogromni sinergijski efekt koji može u kratkom roku povećati proizvodnju. Istovremeno, sva upozorenja i informacije koje dobivaju poljoprivrednici kroz naš sustav pomažu da izbjegnu rizike. Primjerice, samo jedan dan kasne zaštite u poljoprivredi je često jedan posto manje prinosa, a to je istovremeno jedan posto manje prihoda, što je u profitabilnosti značajna brojka”, tumači.

Upravo zbog toga žele poljoprivrednicima dati pravovremenu informaciju kako se zaštititi i kako osigurati svoj prinos. Istovremeno, što kasnije poljoprivrednici reagiraju na mogući problem, potrošit će više sredstva na zaštitu, poput pesticida, što će njih dovesti u veći trošak, a kupcima će prodavati hranu s više pesticida.