U Hrvatskoj su se prvi put udružili veliki telekom i OTT operater. Vipnet i Viber od danas nastupaju zajedno

Bitka za korisnike vodi se u podatkovnom prometu, Vipnet od Vibera očekuje rast

U trećem valu partnerstva velikih telekoma i over-the-top operatera zahvatio je i Hrvatsku. Vipnet i Viber u četvrtak su u Zagrebu održali zajedničku promociju “Super vibre”, prvog partnerstva telekom ai OTT provajdera u Hrvatskoj. Više kao da se nitko ne sjeća vremena kad su veliki telekomi u Bruxellesu lobirali da se Skype, Viber, WhatsApp i drugi popularni OTT servisi zatru, tvrdeći da je riječ o nelojalnoj konkurenciji koja zarađuje na njihovoj infrastrukturi a ne mora plaćati troškove i investirati kao oni.

Stvari se brzo mijenjaju, mobilni uređaji šire se kao požar, sadržaj na mobilnom internetu pokreće nevjerojatnu potražnju za podatkovnim prometom koju telekomi ne mogu profitabilno zadovoljiti unutar tradicionalnog biznis modela. “Glavna borba za korisnike danas se vodi oko podatkovnog prometa koji se stvara na mobilnim uređajima”, kaže Vipnetov direktor marketinga Lordan Kondić. “Podatkovni promet ima sve veći udjel u našim prihodima”.

Ne žele otkriti koliko će Viber povećati promet

Vipnet ne želi otkriti koliki rast broja korisnika i prometa očekuje niti bi kakve financijske efekte njihovo partnerstvo s Viberom trebalo imati u 2016. Ono što je jasno jest su servisi poput Vibera, tehnološki superiorni telekomima u nekim segmentima usluge i puno bolji u praćenju potreba korisnika, neizbježno rješenje za brzo povećanje dometa i prihoda od podatkovnog prometa.

Prema Vipnetovim podacima iz 2015. godine, 68 posto njihovih korisnika koristi smartphone, to je dvostruki rast u tri godine. Podatkovni promet u njihovoj mreži do 2019. će biti 55 milijuna gigabajta, za usporedbu 2010. je bio 1,6 milijuna gigabajta, ukupni promet za 2019. prognozira se na 55 terabajta.

U sklopu Vipnetove suradnje s Viberom, prepaid korisnici će svaki put kad nadoplate bon dobiti 10 puta više megabajta na Viberu. Za bon od 75 kuna dobit će 750 megabajta i tako dalje ovisno o iznosu nadoplate, sve do 4 gigabajta na Viberu. Istu mogućnost imat će i pretplatnici. Predstavnici Vibera i Vipneta nisu otkrili kako će se dijeliti zarada od većeg prometa.

Viber traži partnerstva s telekomima

“Podatkovni promet ima sve veći udio u našim prihodima, na tome se odvija bitka za korisnike”, rekao je Kondić, “Traže se veće brzine i veća pokrivenost a mi smo pokušali naći drugi način da ponudimo sadržaj koji bi povećao podatkovni promet. Vjerovali smo da Vipnet kao operater s najvećim pokazateljima zadovoljstva korisnika treba prvi ući u suradnju s nekim OTT operaterom”.

Sa 664 milijuna korisnika usvijetu i 32 milijuna u ovo dijelu Europe, Viber aktivno traži partnerstva s telekomima, objasnio je direktor Vibera za središnju i istočnu Europu Atanas Raykov. “U Hrvatskoj imamo više od 2,35 milijuna korisnika i više od 50 posto rasta godišnje”, kaže Raykov. Prema njegovu mišljenju glavni Viberovi aduti su dostupnost na svim uređajima, brzina, sigurnost, tehnološka snaga i globalni doseg. “To je kao da imate luksuzni auto koji je brz, može voziti svugdje i malo troši. Zato i imamo nešto više korisnika od Mercedesa”, kaže Atanasov.

Partnerstva telekoma i OTT operatera preživjela su već nekoliko promjena. Prva su tražili manji mobilni operateri koji su tražili rast kroz novu vrstu paketa, uglavnom na platformama za razmjenu poruka (3 Hong Kong i WhatsApp s jeftinim roamingom). Drugi val partnerstava pokrenule su društvene mreže, Facebook je gurao Messenger preko partnerstva s 18 mobilnih operatera u 14 zemalja, nudeći ga kao besplatnu ili jeftiniju varijatnu razmjene poruka, ali telekomi su se iz takvih aranžmana brzo počeli povlačiti jer su im jako srušili prihode od SMS poruka i ubrzali bijeg korisnika na OTT servise.

Telekomi žele monetizirati svoje prednosti

Očekuje se da će treći val, u koji bi spadalo partnerstvo Vipneta i Vibera, trebao bi ići puno dalje od slaganja paketa. Telekomi i OTT operateri razvijaju nove usluge koje bi korisnicima trebale donijeti veću vrijednost. Ovoga puta, inicijativu preuzimaju telekomi, pritisnuti konkurenciom VoIP-a, social messanginga i nuždom investiranja u naprednije brže mreže. Cilj je osmisliti nove, moćne usluge koje će masovno povećavati broj korisnika i prihode i što brže se monetizirati.

Primjer novih SIM kartica kakve je WhatsApp u Njemačkoj lansirao s E-Plusom i u Kini s China Unicomom, daju naslutiti u kojem će se smjeru stvari razvijati. Veliki telekomi imaju četiri aduta u toj igri, koja im usto i jačaju poziciju u partnerstvima s OTT operaterima.

Vrijeme je da profitiraju potrošači

Imaju korisničku podršku koju većina OTT firmi nema. Kroz ciklus naplate stekli su povjerenje korisnika a zatim se proširili na usluge plaćanja tako da su danas glavni, često i jedini posrednik u prodaji i naplati preko interneta. Telekomi imaju opremu i softver za upravljanje lokacijskim, komunikacijskim i drugim podacima koji mogu poboljšati usluge OTT operatera i, konačno, imaju kontrolu nad temeljem svega – jedinstvenim brojevima mobitela i mobilnih uređaja koji stvaraju mrežu bez koje nema globalne komunikacije.
Iako se na predstavljanju “Super vibre” više pričalo o posebnim Vipnetovim stickerima za Viber, mačkicama i emocijama, u pozadini ovoga partnerstva je dosta surova stvarnost. Telekomi su pod pritiskom da kapitaliziraju prednosti koje još imaju na komunikacijskom tržištu koje se munjevito mijenja. Moraju biti brzi i donositi točne procjene. OTT usluge su pobijedile, sada je vrijeme da od tog raspleta profitiraju potrošači.