U lipnju kreću ovogodišnji poticaji za kupnju električnog vozila. Izvukli smo detalje

Nema više najbržeg prsta, a povećao se i sam proračun za sufinanciranje

FOTO: Unsplash

Novi natječaj za dodjelu poticaja za kupnju električnog vozila kreće prvog lipnja, a novost je što se ove godine mijenja način dodjele poticaja, odnosno, odustaje se od sustava “najbržeg prsta”. Uz promjenu načina dodjele, povećao se i sami proračun. Tako je s prošlogodišnjih 44 milijuna kuna (22 milijuna za građane, 22 milijuna za tvrtke), proračun povećan na 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna namijenjeno javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama.

Promjene na dosadašnjem sustavu dodjele poticaja dogodile su se nakon što je na mjesto direktora Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost došao Siniša Kukić. Zbog odustajanja od sustava “najbržeg prsta” više se neće događati dosadašnje situacije u kojima su se sva sredstva dodijelila u svega nekoliko minuta, dok bi brojni kupci ostali bez svojih sredstava.

Građanima poticaji za jedno vozilo, a pravnim osobama i više

Ono što se ne mijenja su iznosi poticaja i kategorije vozila. Za električna vozila M1 i N1 kategorije ili pak vozila na vodik (vozila za prijevoz putnika do najviše 8 sjedala i dostavna vozila do 3,5 tone) osigurano je 70.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila, dok je za plug-in hibride osigurano do 40.000 kuna.

U kategorijama električnih vozila L1 do L7 kategorije, u koje spadaju mopedi, motocikli s dva, tri ili četiri kotača, omogućeno je 20.000 kuna ili do 40 posto vrijednosti vozila. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3, odnosno vozila za prijevoz putnika ili teretna vozila do pet tona ili više s električnim, plug-in hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik.

Pravne osobe moći će dobiti poticaje i na veći broj električnih vozila te iskoristiti do maksimalno 400 tisuća kuna poticaja, a moći će imati najviše dvije prijave po pravnoj osobi. Građani, odnosno privatne osobe, ograničeni su na kupnju jednog vozila s poticajima. O tome koji su električni automobili dostupni za kupnju u Hrvatskoj pozabavila se udruga vozača električnih vozila Strujni krug.

Mijenja se procedura za kupnju

Prodajni zastupnici će u svibnju morati prijaviti sva prodajna mjesta te dostupne modele električnih vozila koja će moći isporučiti unutar devet mjeseci od obavljene kupnje vozila. Građani i pravne osobe će se u lipnju prijavljivati na natječaj isključivo na prodajnim mjesta unutar Republike Hrvatske te će, kako bi dobili poticaje, morati uplatiti predujam za željeno vozilo. Time će se, tvrde iz Fonda, osigurati da velik broj sredstava ponovno ne ostane neiskorišten.

Procedura za kupnju i dodjeljivanje poticaja se također mijenja. Prodavatelj će unositi osnovne podatke kupaca i ispunjavati obaveznu dokumentaciju, a Fond će nakon toga generirati potvrdu s uputama za plaćanje predujma. Potom slijedi automatska rezervacija sredstava, a uplata predujma morat će biti izvršena u roku od sedam dana. Svi podaci će biti objavljeni na stranicama FZOEU, a tamo će biti navedena i sva prodajna mjesta na kojima se električna vozila mogu kupiti.

Ako stvari pođu po zlu, pa se primjerice vozilo ne dostavi zbog tehničkih poteškoća od strane zastupnika ili ako dokumentacija ne prođe na natječaju, kupci će dobiti povrat sredstava. Premda će prodavači ispunjavati dokumentaciju u ime kupaca, poticaji će se isplaćivati isključivo kupcima pa kupac mora imati kompletan iznos vrijednosti vozila. Poticaji će kupcu biti isplaćeni tek nakon isporuke i registracije vozila.