Nekad je nužno odabrati stranu

Uberov šef najavljuje da će se njihovi samovozeći auti na cestama pojaviti kroz 18 mjeseci; kreću s Phoenixom

Nadaju se kako bi se kroz idućih 15 godina mogli pojaviti u svim gradovima u kojima posluju

FOTO: Screenshot/Youtube

Krajem studenog prošle godine, Uber je s Volvom potpisao okvirni sporazum prema kojem je dogovoreno da će im između 2019. i 2021. godine dostaviti 24.000 samovozećih XC90 SUV-ova. Tada se nije znalo kada točno će vozila početi s radom, niti gdje će voziti, no Uberov CEO Dara Khosrowshahi u utorak je u intervjuu za Bloomberg dao neke konkretnije najave.

“Vjerujem kako ćemo imati samovozeće automobile na prometnicama u sljedećih 18 mjeseci. Pritom ne mislim na testna vozila, nego na realno obnašanje naših usluga”, rekao je Khosrowshahi. Njegova izjava je u skladu s prošlim priopćenjem američkog Ubera u kojem su kratko prokomentirali kako će se samovozeća vozila naći na prometnicama “brže nego što mislimo”.

Putnici će moći birati između vozila sa ili bez vozača

Međutim, Khosrowshahijeva najava ne znači da će apsolutno sva Uberova vozila podržavati autonomnu vožnju. Umjesto toga, Uber će u početku na manji broj vožnji poslati samovozeći automobil, za rute na kojima mogu biti posve sigurni kako će vozilo ispravno odraditi vožnju. Khosrowshahi je naveo i primjer. Kaže kako će, recimo, u gradu Phoenixu, na prometnicama koje su slabije mapirane i gdje su vremenski uvjeti lošiji, 95 posto vožnji odraditi čovjek.

U ostalih pet posto slučajeva, kada vožnju realno može odraditi samovozeće vozilo, putnici će moći birati između vozila s vozačem ili bez njega. Uber će u sljedećih nekoliko godina u ovom gradu broj samovozećih vožnji pokušati podići s pet posto na sto posto, no putnici će i dalje moći birati između samovozećeg vozila ili vozila s ljudskim vozačem.

Samovozeći automobili će se širiti i na druge gradove

Khosrowshahi je objasnio kako će broj samovozećih vožnji postepeno rasti, a kroz sljedećih pet godina, nada se da će imati “savršenog vozača za Phoenix”. Uberova samovozeća vozila neće biti ograničena samo na grad Phoenix, već se Uber nada uslugu proširiti na sve gradove u kojima posluju. Khosrowshahi vjeruje kako će kroz sljedećih 10 ili 15 godina svi gradovi biti mapirani i da će podržavati samovozeća vozila.

Uberove ambicije ne staju na samovozećim automobilima. Khosrowshahi je također rekao kako nastavljaju razvoj svog programa Uber Elevate, u kojem razvijaju “leteće automobile” koji su, zapravo, električni helikopteri. Kaže kako sada rade na tišim motorima za svoje letjelice, kako bi se one mogle koristiti u naseljenijim urbanim sredinama. Ponovno je dao ambiciozne pretpostavke pa je rekao kako će ljudima kroz pet do sedam godina biti normalno razmišljati o putovanju “letećim automobilom”.

Napredak unatoč sporu s Waymom

Uberove najave su prilično optimistične obzirom na pravnu bitku koju vode s Googleovom podružnicom Waymo. Waymo ih optužuje za industrijsku špijunažu, a spor traje još od prošle veljače. Waymo samo za jedan ukradeni patent traži 2,6 milijardi dolara odštete, a prošli mjesec sudu je poslano pismo od 37 stranica u kojem bivši Uberov zaposlenik optužuje kompaniju za niz prekršaja, od kojih je jedan i umiješanost bivšeg šefa Travisa Kalanicka u krađu Waymovih industrijskih tajni.

Međutim, Uberov pristup uvođenju samovozećih automobila je vrlo zanimljiv, a postepeno uvođenje tih automobila na prometnice sasvim logično. Kompanija već sada testira svoje automobile na prometnicima San Francisca, Pittsburgha, a odnedavno i unutar savezne države Arizone. Stoga je sasvim očekivano kako će se upravo tamo postepeno uvoditi robotizirani automobili.