Nekad je nužno odabrati stranu

Upoznajte Pabla, klinca koji je rođen uz malu pomoć hrvatske aplikacije. Evo priče

Aplikacija i uređaj me.mum je u manje od 72 sata postigao svoj cilj na platformi Indiegogo

FOTO: Telegram

U zagrebačkom BIRD inkubatoru danas je predstavljen me.mum uređaj, pomoću kojeg se mogu određivati plodni dani iz kapi sline. Kako nam je pojasnila Maja Bujas, hrvatska inovatorica koja stoji iza me.muma, njen uređaj jednostavno iz jedne kapi sline detektira i analizira razinu luteinizirajućeg hormona, pa pomoću naprednog strojnog učena predviđa plodne dane.

Bujas nam je tako i predstavila sam hardver uređaja, koji je ustvari maleni valjak dugačak samo par centimetara. Sastoji se od dva dijela, jednog s lećom, te drugog na kojem se nalazi druga leća, iza koje stoji malena zelena LED dioda. Korisnica koja želi utvrditi svoje plodne dane na leću ispred LED diode postavlja kapljicu sline koju iz usta uzima prstom. Kada se slina sasuši, kristalizira se luteinizirajući hormon. Potom se cijeli uređaj postavlja na prednju kameru mobitela, uključi se LED dioda, fotografira se uzorak, a strojno učenje potom javlja je li korisnica u plodnom danu.

Ustvari, Bujas pojašnjava kako je riječ o specijalnom mikroskopu koji se potom koristi s aplikacijom iza koje stoji napredan model strojnog učenja. Aplikacija analizira fotografiju uzorka, pa pokušava pronaći je li prisutan hormon koji upućuje na plodne dane. “Ako je hormon pronađen, dama koja koristi uređaj može svojem partneru iz aplikacije poslati notifikaciju o tome što ga čeka”, kaže kroz šalu Maja Bujas.

Me.mum uređaj postavlja se na prednju kameru mobitela

Uređaj se proizvodi u Osijeku

Bujas je podijelila i svoju priču, zbog koje je zapravo i došla na ideju za ovakav uređaj. “Kada sam se odlučila za svoj sljedeći životni korak, da imam dijete, istraživala sam, namučila sam se i shvatila da to baš i nije jednostavno. Također sam shvatila kako nam je znanje o plodnim danima neophodno kako bi došli do tog cilja. Čula sam za metodu detekcije plodnih dana slinom, pronašla sam svoje plodne dane i ostala trudna. Riječ je o staroj metodi, koja se baš i ne koristi toliko često, no istovremeno je mnogo jednostavnije od testova iz urina, a točnija od brojenja plodnih dana. Onda mi je palo na pamet da bi tu jednostavnu metodu mogla pretvoriti u aplikaciju i uređaj. Razgovarala sam s mužem, pa mi je rekao ‘ajde, nije ti to loše, hajdemo krenuti’, i to su bili neki naši počeci”, prisjetila se Maja Bujas.

Priča kako su pronašli tim za aplikaciju i tim koji može razviti sam uređaj. No, razvoj je bio poprilično spor. “Imali smo dnevne poslove, čekali smo neke novce, pa da jedan tim napravi svoj dio, pa da drugi napravi svoj. Shvatila sam prije dvije i pol godine da u cijelu priču moram potpuno krenuti, jer ako ne krenem potpuno, neće se ništa dogoditi. Shvatila sam da su EU sredstva najbolja za financiranje, čekala sam natječaj, pisala sam molbu i prijavila se”, nastavlja Bujas. Dodaje kako se me.mum uređaj sastavlja i proizvodi u Osijeku, a izrađuje ga tvrtka Capital Hook, iza koje stoji inovator Ivan Jelušić.

Uređaj je poprilično malenih dimenzija, a po izradi djeluje iznimno kvalitetno

Jedna od korisnica me.muma nam je ispričala svoju priču

Na prezentaciji u BIRD inkubatoru je, uz Maju Bujas, bila i Ana Marija Šandor, jedna od prvih korisnica me.muma, koja nam je ispričala svoju priču. “Ja sam zaista dugo čekala svoje prvo dijete, otprilike sedam godina. Mislim da sam dugo čekala jer sam koristila krive aplikacije, koje su predviđale kada su mi plodni dani. Ali, kako je Maja rekla, nisu svi ciklusi isti. Počela sam testirati me.mum, pa sam shvatila koji su mi zapravo plodni dani, a par mjeseci kasnije, došao je Pablo. Uređaj je stvarno jednostavan. Stavite slinu, aplikacija vam javi je li vam plodni dan, a onda vi pošaljete partneru poruku da se vrati s posla”, ispričala je Ana.

Petomjesečni Pablo i njegova mama Ana Marija Šandor

Bujas nam je rekla kako je Ana Marija jedna od preko stotinu trenutnih korisnica me.muma. No, također kaže kako je tema plodnosti za neke njihove korisnice još uvijek preintimna, pa da su dobili dozvole od samo pet korisnica za postavljanje njihove slike na internetske stranice me.muma. “Uz Pabla imamo još dvije bebe, no on nam se baš htio pokazati”, našalila se.

Bujas priča kako im se i u prijašnjim testnim fazama događala situacija da temeljem preporuka i dobrog glasa dolaze do novih korisnica, što im je zapravo, kaže, bio cilj. “U školi smo učili o plodnim danima, no nismo naučili sve. Nismo svi isti. Moramo napomenuti da što više žena koristi ovaj uređaj, da će on biti sve točniji. Što više žena šalje slike, više ih se analizira, pa nam model strojnog učenja postaje sve točniji. Naša aplikacija, za razliku od drugih, može dati točniju pretpostavku koji su plodni dani, ali ne temeljem nekog općenitog algoritma, već temeljem stvarnih podataka. Aplikacija postaje točnija kada se u aplikaciju unesu dva ili tri kompletna ciklusa”, pojašnjava Bujas.

Kampanja je već postigla svoj cilj

Otkako je u petak krenula Indiegogo kampanja za me.mum, Bujas su se počeli javljati ljudi iz cijeloga svijeta. “Javili su nam se ljudi iz SAD-a, Singapura, ali i raznih dijelova Europe. Samo predstavljanje uređaja smo odradili prvo na Indiegogo platformi, a htjeli smo prikazati kako imamo kvalitetan i inovativan proizvod. U petak sam imala goleme stresove, ali me oduševilo što smo već prvi dan došli do 50 posto svog cilja financiranja”, priča Bujas.

Maja Bujas nam je danas prestavila me.mum uređaj

U dosadašnjoj kampanji ima i već puno predbilježenih kupaca iz Hrvatske. Trenutno se uređaj može kupiti na Indiegogo platformi po sniženoj cijeni od 59 eura, dok će puna cijena biti 119 eura. Bujas kaže kako se nada da će s vremenom me.mum postati uređaj koji se može kupiti u maloprodaji, poput drogerija, te da već sada imaju zainteresiranih partnera.

“Javljaju mi se ljudi iz cijeloga svijeta koji me žele podržati. Javljaju se ljudi koji bi htjeli biti distributeri, ali i ljudi koji bi me promovirali. Mislim da ni sama još nisam svjesna što se događa”, zaključuje Bujas. U trenutku pisanja ovog teksta, kampanja za me.mum je već bila uspješno financirana, sa 106 posto svog željenog cilja, no do kraja kampanje preostalo je još 24 dana.