FOTO: Saša Ćetković
AUTO TEST DEFENDER-foto cetkovic

Usporedili smo staru i novu verziju kultnog terenca: Novi nas je oduševio s 8 brzina, podnom kamerom i ugrađenim hladnjakom

Defendere smo vozili od centra grada do šumskih putova oko Zagreba

Usporedili smo staru i novu verziju kultnog terenca: Novi nas je oduševio s 8 brzina, podnom kamerom i ugrađenim hladnjakom

Defendere smo vozili od centra grada do šumskih putova oko Zagreba

AUTO TEST DEFENDER-foto cetkovic
FOTO: Saša Ćetković

Land Rover Defender jedno je od najprepoznatljivijih lica u povijesti automobilske industrije, ne samo zbog njegove dugovječnosti, već i upečatljivosti. Defender je od svojih prvih dana prvenstveno bio utilitarno vozilo kvadratne siluete, praktički onakve kakvu bi djeca u vrtiću nacrtala kada bi htjela nacrtati auto.

Dizajn je od svojih početaka 1948. godine dobivao razne postupne promjene i blage modernizacije, no temeljni oblik je uvijek ostajao isti. Svoje ime, Defender, dobio je tek 1990. godine.

U svojoj bogatoj povijesti, Defender je imao kratak prekid proizvodnje između 2016. i 2020. godine. Puristi su se tada pribojavali da će novi Defender postati previše mekan i mlak, te izgubiti svoj temeljni karakter offroad vozila, sposobnog za sve. Regulacije su postale drugačije i strože, zahtjevi kupaca sve veći, pa je Defender morao ući u 21. stoljeće kako bi nastavio svoju dugu povijest.

Oba Defendera odveli smo na prilično blatnjav put Saša Ćetković

Posudili smo stari Defender od pravog zaljubljenika u marku

Kako bismo provjerili jesu li puristi bili u pravu, iz autokuće Benussi su nam na test dali novi Land Rover Defender 110 HSE 300 i stari Defender 110 iz 2001. godine, s peterocilindričnim dizelskim TD5 motorom. Vlasnik tog starog Defendera je Andrija Studak, koji u Auto Benussiju radi kao parts manager.

Andrija za sebe kaže da je strastveni ljubitelj Defendera. Vjerujemo mu na riječ, budući da u vlasništvu ima još jednog koji je trenutno na doradi, a posjeduje i Discovery prve generacije. Brendu je postao odan još 1990-ih, kada je njegov brat radio u Land Roveru. Nekako je upao u priču s njima i zaljubio se u brend, a od tada mu je kroz garažu prošlo njih nekoliko.

Stari Defender je pravi radni stroj

Ovaj Defender koji nam je posudio se ne pazi i ne mazi. Riječ je o radnom automobilu, koji se nimalo ne štedi, što se, naravno, i vidi. Andrijin Defender nije u salonskom stanju. Ponegdje je ogreban, ponegdje udubljen, interijer je prilično istrošen, a podovi prekriveni prašinom i blatom.

No, nije ni ideja da ovo bude salonski primjerak. Andrijin Defender pouzdano izvršava svoje zadaće, a njegov vlasnik se u njega može u svakom trenutku pouzdati. On je radni stroj, a prljavština i blato mu priliče. Oni pokazuju da se automobil zaista koristi onako kako je zamišljen – da bude alat svom vlasniku.

Novi i stari Defender dijele niz karakteristika, poput dizajnerskih elemenata i offroad sposobnosti Saša Ćetković

Zastrašujuća crna izvedba novog modela

S druge strane imamo novi Defender, koji je došao u kompletno crnoj izvedbi, lišen svih kromiranih elemenata. Zbog toga djeluje, možda bi najbolje bilo za reći – zastrašujuće. Ni ne čudi da su se slični Defenderi koristili kao vozila negativaca u filmovima o Jamesu Bondu. Već izvana auto ostavlja dojam snage i sposobnosti, što se može pripisati i njegovoj veličini.

Dug je 4,75 metara (ne računajući na rezervni kotač na prtljažniku), širok oko 2 metra, a visok 1,97 metra. Dizajn mu vjerno slijedi obrise starih Defendera, a modernizacija je provedena skladno, bez narušavanja temeljnog identiteta postavljenog prije više od 70 godina.

Mnoge od karakteristika i DNK starog Defendera prenesene su u novi, poput ključnih elemenata dizajna i offroad sposobnosti. Novi Defender, kao i stari, ima Alpine prozore, koji su smješteni na stražnji kraj vozila, između stražnjih vrata i prozora prtljažnika, bliže krovu. Oni su jedan od elemenata koji ih ističe od modela ostalih proizvođača.

Zaputili smo se u prirodno okruženje – šumu Saša Ćetković

Luksuznija i udobnija verzija

Dojmu robusnosti pridonosi i ne baš maleni detalj rezervnog kotača (u punoj veličini) montiranog na vrata prtljažnika, što je odlika samo “najtvrđih” offroad vozila. Fora je stvar što parking senzori vode računa o rezervnom kotaču, pa ranije počinju signalizirati da se približavamo prepreci.

No, novi Defender je iz temelja moderniziran i sada je automobil koji je zaista prilagođen svim uvjetima. Uz offroad sposobnosti, prilagođeniji je vožnji gradom od starog modela, a interijer je znatno luksuzniji i udobniji. Novi Defender je sada vrlo uglađen, a istovremeno je i sposobno terensko vozilo.

Rezultat je automobil s kojim imate osjećaj da možete ići svuda i bilo kada, neovisno o tome vozite li po asfaltiranim ili neasfaltiranim površinama. Kapacitet spremnika goriva je 89 litara, koji ovom automobilu unatoč velikoj masi daje domet veći od 1100 kilometara. Kada se sve uzme u obzir, za volanom se dobiva osjećaj da vas ništa ne može spriječiti da prevalite kontinent, bilo na cesti ili van nje.

Na infotainmentu se u svakom trenu može vidjeti što se nalazi oko Defendera Saša Ćetković

Krenuli smo u prirodno okruženje – šumu

S dva Defendera fotograf Saša Ćetković i ja zaputili smo se u jedno od njihovih prirodnih okruženja – šumu. Nismo otišli na najzahtjevnije offroad staze, no naš put doveo nas je u prilično blatnjavo okruženje. Novi Defender je, posve automatski, zaključavao i otključavao prednju i stražnju osovinu, ovisno o tome jesu li kotači počeli proklizivati.

Jedino što sam ja morao napraviti bilo je na meniju za offroad, koji je smješten među fizičke tipke podno infotainment ekrana, odabrati da se nalazim na blatnoj površini. Defender je potom sav posao odradio sam, a na meni je bilo samo usmjeriti volan kuda želim ići, uz lagano držanje gasa. Saša je imao nešto više posla s promjenama brzina i balansiranjem teškog i tvrdog kvačila, no i on je lako svladao prilično duboko blato.

Novi Defender nakrcan je raznim offroad alatima i pomoćnicima, uz spomenuti selektor površine. Primjerice, ugrađeno je automatsko reguliranje brzine pri spuštanju niz strmu i sklisku površinu, što slovi kao jedan od najzahtjevnijih manevara u offroadu, posebice kada je riječ o automobilu ovakve mase. Defenderov sustav za offroad sve može odraditi automatski, no ništa ne sprječava vozača da sam preuzme kontrolu nad spuštanjem.

Volan Defendera je prilično velik, kako priliči ozbiljnom terencu Saša Ćetković

Prava offroad zvijer

Sa svim sposobnostima i ugrađenim sustavima, Defender može biti prava offroad zvijer. Ima nekoliko kamera pa u svakom trenu sa svih strana na infotainmentu možete vidjeti što se nalazi oko automobila u 3D prikazu. Takve kamere nisu praktične samo pri parkiranju i manevriranju po uskim ulicama, već i pri vožnji offroad za uočavanje prepreke, poput kamena, panja ili nečeg sličnog.

Negdje ispod motora ugrađena je i kamera koja snima sve što se nalazi ispod auta, što je vrlo korisno kada se prelaze prepreke poput višeg kamenja na nekom šumskom putu ili na putu uz more. Zahvaljujući njoj, manje su šanse da se automobil ošteti odozdo, ali i da negdje zapnemo.

No, osjećaj za prilično velikim i širokim volanom je taj da se s Defenderom teško igdje može zaglaviti, s obzirom na visinu. Zračni ovjes automobil može se postaviti na tri razine: normalnu za svakodnevnu vožnju, višu za offroading, te najnižu razinu koja je prikladna za ulazak u niže garaže. Najniža i najviša razina zračnog ovjesa dostupne su samo pri nižim brzinama, a nakon određene brzine, Defender zračni ovjes postavlja na srednju visinu.

Ako vozač ikada zaboravi koje su dimenzije njegovog Defendera, uvijek u infotainmentu može provjeriti sve mjere u svim smjerovima, što je vrlo praktično s obzirom na vozilo ove veličine. Zgodna je stvar i što se Defender automatski spušta kada se otvore vrata, kako bi ulazak i izlazak iz njega bio što lakši.

Novi Defender moguće je namjestiti u tri različite visine, a ovo je najviša za offroading Saša Ćetković

Jednako prilagođen gradu i prirodi

Premda se novi Defender sjajno snalazi na offroadu, jednako dobro se snalazi i u gradu, gdje zbog svoje veličine i oblika, pogotovo u ovoj kompletno crnoj izvedbi, privlači jako puno pogleda. Poglede privlači i od onih vozača koji voze druge sportske luksuzne SUV-ove, a na njihovim licima se često mogla vidjeti i doza zavisti.

Jednostavno, gdje god se Defender pojavi, on je mamac za poglede – bilo da je riječ o šumi ili o uskom središtu grada. Defender ima taj “wow faktor”, zbog kojeg je praktički nemoguće biti diskretan i uklopiti se u promet. Zbog svoje impozantnosti, Defender jednostavno strši nad masom automobila.

Defenderu se van karaktera ne čini ni pojavljivanje na nekim luksuznim ili ekskluzivnim prigodama, jednako kao ni vožnja kroz grad. Riječ je zapravo o luksuznom automobilu upakiranom u tijelo terenca s dugogodišnjim offroad pedigreom, bez da se offroad sposobnosti stave u drugi plan ili zanemare.

Defender snimljen u uskom zagrebačkom Ratkajevom prolazu Saša Ćetković

Automatsko uključivanje ptičje perspektive

Defenderom 110 se unatoč njegovoj ogromnoj veličini za hrvatske prometnice prilično jednostavno može manevrirati po gradu. Kao vozač, u svakom trenutku ste svjesni njegove veličine i gabarita, kojima se prilagodite vrlo brzo. Ni u užim gradskim prometnicama, na koje smo krenuli nakon što smo s Defendera oprali barem 50 kilograma blata, nije bilo nikakvih problema, pa čak ni prolaskom kroz uske uličice oko Martićeve ulice u Zagrebu, kao ni kroz autima zakrčen Ratkajev prolaz između Martićeve i Vlaške.

Za slučaj da se ipak pronađemo u nekoj malo škakljivijoj situaciji, gdje je prolaz uzak pa je teško procijeniti imamo li dovoljno prostora, na infotainmentu se automatski uključuje prikaz iz ptičje perspektive, kako bismo mogli vidjeti nalazimo li se blizu nečega.

Pomoću parking senzora se iscrtavaju linije, koje prelaskom iz zelene u žutu, pa potom u crvenu boju, označavaju da se nešto nalazi vrlo blizu autu. Stoga se, uz pomoć kamera i senzora, Defenderom s velikom preciznošću manevrira kroz grad.

Defender snimljen u zagrebačkoj Babonićevoj ulici Saša Ćetković

Pršti snagom, ne samo zbog dizajna

Novi Defender jednostavno pršti snagom. Naš testni model bio je opremljen trolitrenim dizelskim motorom sa šest cilindara, snage 220 kW, odnosno okruglih 300 konjskih snaga, s okretnim momentom od 650 Nm pri 1500 okretaja. Zbog velike mase, Defender se pri snažnijem ubrzanju nagne straga, zbog čega se dobiva osjećaj kao da se katapultira pritiskom na puni gas.

Unatoč velikoj snazi, rad motora je vrlo uglađen i miran pri nižim okretajima. No, kada se da više gasa, motor postaje znatno bučniji. Zvuk je jednostavno moćan, odaje dojam snage, no bez karakterističnog klopotanja nekadašnjih dizelskih motora. Vrlo uglađen je i osmostupanjski automatski mjenjač. Promjene brzina su gotovo trenutne, bez da ih se osjeti. Prebacivanje iz viših u niže brzine, odnosno kick down, odrađuje se brzo i precizno, bez “predomišljanja”.

Pri brzinama za autoput, između 100 i 130 kilometara na sat, motor se gotovo ni ne čuje, a relativno obuzdan je i zvuk vjetra, što je pomalo neočekivano za automobil ovakvog oblika. Vožnja autocestom je stoga prilično opuštena. Vozač sjedi vrlo visoko, što pridonosi preglednosti prometa, a imate i osjećaj kao da zapovijedate prometnicom. Defender je impozantno vozilo koje privlači pažnju, stoga je vrlo lako osjećati se moćno i sigurno.

Interijer je luksuzan i inspiriran starim Defenderom Saša Ćetković

Luksuzni interijer inspiriran starim Defenderom

Interijer novog Defendera podsjeća na stari. Preneseni su elementi poput raznih ručki, koje su u novom presvučene mekanom smeđom kožom, što odaje dojam luksuza. S unutarnje strane vrata nalazi se goli metal kao i plastični, hrapavi paneli, koji ponovno, podsjećaju na stari Defender. Na nekoliko mjesta u interijeru, poput vrata i središnjeg grebena, nalaze se i vidljivi vijci, koji su zgodan detalj koji naglašava offroad karakter automobila.

Premda izgledom interijer novog Defendera djeluje robusno, on je vrlo luksuzan, ne samo zbog izdašne količine prostora, već i zbog materijala, kojih se ne bi posramio ni luksuzni Range Rover. Sjedala se u potpunosti mogu prilagoditi vozaču ili putniku. Tako se može odrediti koliko nas snažno sjedalo drži s boka, koliko je mekano, visoko i izbočeno u lumbalnom dijelu. Također, prednja sjedala su grijana i hlađena.

Jedna od karakteristika koja interijeru daje notu luksuza je količina prostora, što nije ni čudno, s obzirom na gabarite Defendera. Prostora u interijeru ima u svim smjerovima. Prostora za noge, glavu i u širinu ima zaista puno, a vozač se sa suvozačem ne mora hrvati oko toga tko će dobiti mjesto na rukonaslonu. Dapače, vozač bi se morao potruditi da laktom dotakne lakat suvozača. Luksuzu pridonosi i veliki stakleni krovni prozor, koji se može otvoriti do otprilike 1/3 svoje dužine. Krovni prozor već samoj po sebi golemoj kabini daje dodatni dojam prozračnosti.

Fizičke komande nalaze se ispod infotainmenta, a raspored im je pregledan i logičan Saša Ćetković

Jednostavne i pregledne fizičke komande

Land Roverov infotainment sustav Pivi Pro podsjeća na premium tablet koji je montiran na sredinu armature. Tanak je, s malim obrubima oko ekrana vrlo visoke rezolucije. Rad mu je iznimno brz, bez zastajkivanja ili usporavanja. Mobitel se za pokretanje s infotainmentom spaja bežično te se može postaviti ispred rukonaslona u maleni tanki pretinac, gdje se bežično puni. Usput rečeno, pretinac ispod rukonaslona je vrlo dubok i prilično širok, a zapravo je riječ o hladnjaku u koji stane nekoliko bočica. Land Roverov Pivi Pro ima vlastite ugrađene karte, a vozača može podsjetiti nailazi li na kamere za praćenje prometa ili nadzor brzine.

Dobra stvar je što su komande za klimu fizičke. Riječ je o velikim tipkama, koje se bez problema mogu koristiti i rukavicama. Njihov raspored je logičan i pregledan, a na njih se navikne nakon kratkog perioda, stoga nije potrebno micati pogled s prometnice kako bi se išta namjestilo. S dva okrugla prekidača može se regulirati temperatura klimatizacije za vozača i suvozača, a pritiskom na njih može se regulirati hlađenje ili grijanje sjedala.

Pritiskom na tipku za offroad meni, kotačići klimatizacije mijenjaju svoju namjenu, pa se lijevim može odabrati offroad način vožnje. Dostupno je nekoliko modova, poput vožnje po blatu, pijesku ili snijegu. Ugrađen je i niz pomagača za vožnju na cesti, poput vrlo dobrog centriranja u trakama, koje na užim prometnicama može pomoći u procjeni jesmo li zapravo na sredini trake ili ne.

Detalji novog Defendera: prednje svijetlo i dizajnerski element povrh haube Saša Ćetković

Novi Defender nije zaboravio na svoje korijene

Nakon našeg druženja s oba Defendera, gdje smo se ipak nešto dulje družili s novim modelom, možemo zaključiti kako je novi model dostojan nasljednik starog. Offroad geni koji su stari model učinili legendarnim osjete se u svim porama novog, ne samo u dizajnu i detaljima, već i u osjećaju za volanom kada se nalazimo van prometnice.

Ono gdje se novi i stari Defender prilično razlikuju je na asfaltiranim prometnicama. Modernizacijom su se, uz luksuzne elemente poput infotainmenta, udobnih sjedala, materijala i niz pametnih sustava, unaprijedile vozne osobine u gradu, otvorenoj cesti i autocesti. Defender je novim modelom zaista ušao u 21. stoljeće, no nije zaboravio odakle vuče svoje korijene.

Skup stražnjih svjetala koja se sastoje od nekoliko manjih zasebnih elemenata podsjećaju na stara svijetla kakva je imao i stari Defender Saša Ćetković
S Defenderima smo se vozili po okolici Zagreba Saša Ćetković

Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkama Auto Benussi i Wallis Adria.