Velike svjetske tvrtke obilato investiraju po ovom dijelu Europe, a Hrvatsku redovito zaobilaze

Česte promjene poreznog sustava i visoki nameti tjeraju brojne investitore

FOTO: Telegram ilustracija

Veliki ulagači Hrvatsku često zaobilaze u širokom luku; brojne kompanije, ako se čak i odvagnu investirati u Hrvatsku, od nje odustanu u nekoliko godina. Među njima su najnoviji primjeri Megglea, koji je odlučio zatvoriti proizvodni pogon u Osijeku, te 160 radnika uručio otkaze.

O odlasku British American Tobacca (BAT), sve se intenzivnije priča posljednjih nekoliko mjeseci. BAT, tvrde poznavatelji prilika na duhanskom tržištu, razmatra napustiti Hrvatsku zbog nepredvidivosti poslovanja, te nepravednog sustava oporezivanja duhanskih proizvoda.

Iako se iz BAT-a nisu željeli službeno očitovati o razlozima zbog kojeg razmatraju odlazak, može se doznati kako ih smeta što se trošarine se Hrvatskoj podižu bez ikakvog plana, a odluke uglavnom ovise o tome koliko novca nedostaje u proračunu.

Ne postoji trošarinski kalendar kao što je to uobičajeno u razvijenim zemljama, što bi kompanijama omogućilo da unaprijed znaju kada može doći do povećanja trošarina, te tako lakše planiraju poslovanje i izbjegnu uglavnom neugodna iznenađenja.

Njegovim odlaskom, bez posla ostalo bi 1600 radnika, a indirektno i 400 kooperanata. No, da može drugačije pokazuje i nekoliko primjera iz regije, s kojima smo se pozabavili.

1. Microsoftova investicija u Poljsku

Početkom svibnja, Microsoft je najavio ulaganje od milijardu dolara u podatkovni centar u Poljskoj. Kako su napisali u svojoj objavi, odluka na Poljsku pala je zbog toga što kompanija smatra da Poljska ima priliku postati “digitalno srce Europe”. Takva golema investicija toliko utjecajne kompanije zorno je prikazala kako su zemlje srednje i istočne Europe strelovito napredovale, a Hrvatska zaostajala.

Poljska je, između ostalog, jedna od deset najvećih ekonomija u EU, što dokazuje i činjenica da su, kada je svijet upao u gospodarsku krizu 2009. godine, prošli gotovo neokrznuti. Čak su i zabilježili rast BDP-a od 1,6 posto.

2. Toyo tires gradi u Srbiji

Jedan od najvećih proizvođača automobilskih guma, japanska kompanija Toyo Tires, najavila je u srpnju 2019. godine gradnju tvornice u vojvođanskom gradu Inđiji, vrijedne 390 milijuna eura. Gradnja je trebala početi u svibnju ove godine, a planirani početak proizvodnje zakazan je za siječanj 2022. godine.

Planirani proizvodni kapacitet tvornice je pet milijuna guma godišnje, a u tvornici bi trebalo biti stvoreno 500 radnih mjesta. Tvornica u Inđiji, bit će i prva europska tvornica Toyo Tiresa. Prema posljednjim informacijama, gradnja tvornice je odgođena s travnja ove godine na kolovoz, no gradonačelnik Inđije, Vladimir Gak, kaže kako sve ide po planu, s minimalnim kašnjenjima s obzirom na situaciju.

3. Boschove investicije u Mađarskoj

Bosch, jedan od najvećih dobavljača za automobilsku industriju, u Budimpešti je još 2005. godine otvorio razvojni centar, čija je uloga u razvoju novih tehnologija postajala sve veća. Unutar Bosch grupe, taj centar je postao jedan od važnijih za istraživanje, razvoj i testiranje elektronike. Valja istaknuti da je Bosch u određenom kapacitetu u Mađarskoj još od 1898. godine, no značajniju ulogu Mađarska je poprimila od 2005. godine.

Iz Boscha su 2018. godine najavili i dodatnu investiciju od 120 milijuna eura u proširenje razvojnog centra. Planirali su završetak radova do 2021. godine, a kroz investiciju, zaposlili bi još 1800 ljudi. Fokus Boscha u Mađarskoj je na razvoj električnih i autonomnih vozila, što je uostalom i trend cijele automobilske industrije.

4. BMW gradi tvornicu u Mađarskoj

U Mađarskoj se (u doba prije koronavirusa) godišnje proizvodilo više od 400.000 automobila. Svoje tvornice u Mađarskoj imaju Mercedes-Benz, Suzuki, Citroen i drugi, a društvo se je 2018. godine najavio pridružiti i njemački BMW. Krajem lipnja 2018. godine najavili su gradnju nove tvornice za sklapanje 150.000 BMW-a, a to bi im bila prva nova tvornica još od 2000. godine, kada su otvorili tvornicu u Leipzigu. Najavili su da će u gradnju tvornice sposobne za proizvodnju klasičnih i električnih automobila investirati milijardu eura, pisao je Reuters.

No, BMW-u je planove pomrsio koronavirus. Premda su s gradnjom nove tvornice trebali početi ove godine, BMW je gradnju odgodio na 2024. godinu, doznaje BMW Blog. Iz BMW-a pak nisu dali točan rok odgode gradnje, no potvrdili su da su itekako predani gradnji tvornice. U svibnju su preuzeli parcelu unutar industrijske zone grada Debrecena.

5. I Google ulaže u Poljsku

Google će investirati do dvije milijardi dolara u novi podatkovni centar u Poljskoj, zadužen za njihove cloud usluge. Najava o Googleovoj investiciji došla je samo mjesec dana nakon što je Microsoft najavio svoju investiciju. Time se Poljska sve više pozicionira kao tehnološki lider u regiji. Podatkovni centar trebao bi početi s radom početkom 2021. godine.

6. Magna tvornice u Sloveniji i Srbiji

Kanadska Magna, jedan od većih dobavljača automobilske industrije, u Sloveniji je u srpnju 2019. godine otvorila tvornicu boje, nakon investicije 150 milijuna eura, pisao je SeeNews. Radilo se o najvećoj greenfield investiciji u Slovenskoj povijesti, a slovenska vlada je Magni dala poticaje od 18,6 milijuna eura za projekt. U prvih tri godine, očekivali su zaposliti 300 ljudi, a broj zaposlenih se kroz deset godina trebao povećati na bar 1000 radnika.

No, i Magni je koronavirus zamrsio planove. Zbog pada prodaje automobila, privremeno su obustavili proizvodnju u Sloveniji, a dvjestotinjak trenutno zaposlenih radnika moglo je nastaviti ići posao u sestrinsku tvornicu u austrijskom Grazu, sve dok se proizvodnja u Sloveniji ponovno ne pokrene.

Magna je investirala i u Srbiji. Svoju prvu tvornicu, u mjestu Odžaci, izgradili su još 2013. godine, te zaposlili 444 radnika. U toj tvornici, proizvodili su sjedala za Renault, Ford i Smart, a tvornica je dodatno proširena 2017. godine. Tada je broj zaposlenih narastao na 1200, a u planu je i zapošljavanje još 550 radnika. I ove godine su prošili proizvodne kapacitete u Srbiji, otvaranjem nove tvornice u Aleksincu. Tvornica je već započela s radom i zaposlila stotinjak ljudi, a u planu je proširenje na 1000 zaposlenih i gradnja novog postrojenja. Stoga bi Magna, prema procjenama tamošnje Vlade, mogla zapošljavati preko 3000 radnika.