Veliki uspjeh novog fonda Vuka Vukovića: kroz akademski rad razvili neobičnu metodu ulaganja, ove godine žele doći na 100 milijuna dolara

Investicijski fond Vuka Vukovića krenuo je kao newsletter za praćenje tržišta

Zagrebački investicijski fond, koji novac ulaže koristeći specijalno razvijenu metodologiju anketiranja drugih igrača na tržištu, narastao je do vrijednosti od pet milijuna dolara, a njegov osnivač Vuk Vuković, ekonomist i direktor Oraclum Systemsa, kaže kako im je u ovoj godini cilj prikupiti čak 100 milijuna dolara. Vuković objašnjava da je ideja za fond Orca Bason potekla iz akademskog istraživanja, koja su on i suosnivači Dejan Vinković i Mile Šikić odlučili monetizirati.

“Razvijali smo metodu za kvalitetnije anketiranje ispitanika na polarizirajuće političke teme te predviđanje izbora. Nazvali smo je Bason i testirali na studentima. Kad smo vidjeli da vrlo dobro radi, primjerice na američkim predsjedničkim izborima i Brexitu, odlučili smo da ipak nećemo pisati znanstveni rad, da ga nećemo ni objaviti, nego da ćemo cijelu ideju pokušati monetizirati. Tako smo 2016. otvorili firmu”, priča Vuković.

Izgradili kredibilitet kroz transparentnost

Isprva su svoje usluge prodavali tvrtkama u financijskom sektoru ali su se nakon nekoliko godina odlučili na nešto veće. “Imali smo neku zaradu, pa smo u 2021. i 2022. krenuli testirati kako naša metodologija radi ako je koristimo za predviđanje kretanja tržišta. Uzeo sam svojih 20.000 dolara i podignuo ih na 54.000”, priča.

Paralelno s predviđanjem kretanja tržišta, Vuković je svaki tjedan pisao newsletter u kojem je detaljno unaprijed objašnjavao što kupuje. Kad bi u petak prodao kupljeno, javljao bi kroz novi newsletter koliko je prodao, te koliko je zaradio ili izgubio. “Tu smo počeli dobivati kredibilitet kod ljudi. Kad smo vidjeli da stvar dobro funkcionira, krajem 2022. pokrenuli smo investicijski fond u Americi”, priča Vuković.

Natjecanje, ali i zarada

Posebnost Vukovićevog fonda je u tome što koristi njihovu metodologiju, koja se temelji na dva pristupa. Svoje podatke crpe kroz ankete, pa je jedno od pitanja, primjerice, gdje će se burzovni indikator S&P500 nalaziti do kraja tjedna. “Drugo pitanje je korektiv, pitamo ih o predviđanjima koje imaju drugi ljudi koje prate na društvenim mrežama. Stvar je u tome što ne možemo pitati bilo koga, jer hrpu ljudi to jednostavno ne zanima, ne prate tržište. Bitni su nam mali traderi, oni koji to redovito prate”, objašnjava Vuković.

Zašto mali traderi pristaju podijeliti s Vukovićevom firmom svoja očekivanja od tržišta? “Tu je prvi aspekt natjecateljski element, da se što bolje plasiraju na našim ljestvicama. Drugi je financijski, jer mi ispitanicima svakog kvartala podijelimo 5.000 dolara, toliko dobije 20 najbolje plasiranih”, objašnjava Vuković. Godišnji nagradni fond je 20.000 dolara i još tri posto profita fonda. Vuković kaže da će se te svote s vremenom povećavati, kako fond bude rastao.

Nitko ne može ostati na vrhu zauvijek

Nakon što dobiju odgovore na anketna pitanja, Vuković i ekipa promatraju i istražuju tko je s kim prijatelj; tako pokušavaju ustanoviti nalazi li se ispitanik u adekvatnoj grupi. “Ako se družiš s istomišljenicima, onda možeš primjerice misliti da će tržište stalno padati i da je kriza uvijek ‘iza ugla’. U pravilu zbog toga imaš pristran pogled na svijet i živiš u bubbleu. Mreža tih ljudi nam nije toliko bitna, stoga će oni imati manju vrijednost. Nama treba heterogena skupina”, tumači Vuković.

Potreba za heterogenosti se najbolje vidjela kad su još samo radili istraživanja javnog mišljenja za parlamentarne izbore. No, tad su promatrali jedna točka u vremenu, odnosno same izbore; kod tržišta se promatraju ljudi kroz vrijeme, odnosno, performance over time.

“Kada nam uđu u anketu, mi vidimo gdje se otprilike nalaze, a s obzirom na točnost, kreću se po skali važnosti. Što je netko bolji, to mu se povećava ponder u anketi. Kada gledamo rang liste, na kraju mjeseca ili kvartala stalno se mijenja osoba na vrhu. U pravilu se uvijek mijenja prvih deset. Nitko ne može biti toliko konzistentno dobar u predviđanju tržišta, jer da je, zarađivao bi milijarde. Ali kao grupa, top 50 ili top 100 ljudi su vrlo dobri”, dodaje Vuković.

Najvažnije je stvoriti kredibilitet

Vukovićev fond počeo je s trgovanjem u veljači 2023. Polovica prvih investitora bili su pretplatnici njegova newslettera, dakle ljudi koji su pratili kako ulaže i stekli povjerenje u njega. “Ja ih osobno ne poznajem, ali eto, stvorili smo kredibilitet kontinuiranim dobrim radom”, kaže Vuković. Drugi dio investitora došao je kroz osobna poznanstva, a dio novca trojica partnera investirali su sami.

Godina za nama je za Orca Bason bila, priznaje Vuković, turbulentna kao i financijsko tržište. No, na kraju godine napravili su gotovo 20 posto povrata, što Vuković smatra sjajnim rezultatom s obzirom na to da su drugi fondovi prošli znatno slabije. “To je još uvijek manje od tržišta, ali s obzirom na to da smo u ožujku imali pad od 15 posto, rezultat je sjajan”, kaže.

“Naš fond ima mehanizam zaštite investitora, koji nalaže da, ako padnemo ispod 20 posto, u pravilu moramo vratiti novac. Kad smo došli blizu toga, odlučili smo drastično mijenjati stvari i gledati što je pošlo po krivu. Znali smo da je statistika na našoj strani, budući da smo u 70 posto slučajeva u pravu. Uvijek može doći nekoliko loših tjedana, a nama se dogodilo i nekoliko početničkih grešaka”, priznaje Vukovič.

Ove godine prikupljaju 100 milijuna dolara

Kad su ih ispravili, od kraja ožujka pa do kraja godine napravili su skok od 37 posto. “Toliko nije napravio nitko, ni bilo koje tržište, ni S&P500 ni NASDAQ”, ponosan je Vuković. Krenuli su s dva milijuna dolara u fondu, a godinu završili s pet milijuna, što je velik rast kroz godinu dana. Vuković kaže kako takav rast sugerira da je došao trenutak za ozbiljnije privlačenje investitora.

“Bitno je uzeti u obzir da su ljudi uvijek oprezni kad je u pitanju novac. Dakle, ključno je dobiti povjerenje. Ljudi koji nam daju novac zbilja imaju povjerenje u nas. Zato se i odlučuju investirati, ali, ponavljam, ljudi su uvijek oprezni. Prate vas i gledaju hoćete li uspjeti ili ne. Kad su vidjeli da se stvari počinju kretati u pozitivnom smjeru, sve ih je više počelo dolaziti”, kaže ekonomist.

Cilj im je rasti i privlačiti veće investitore, poput obiteljskih ureda (family offices) i većih fondova. Nakon toga, polako bi krenuli prema institucionalnim investitorima. Dugoročni plan je da Orca Bason izraste u mnogo veći fond; kratkoročni je da investitori budu zadovoljni jer fond zarađuje što je moguće više, odnosno oplođuje njihov kapital. Ove godine planiraju prikupiti 100 milijuna dolara, otkriva Vuković.

Metoda je najefikasnija kod polarizirajućih tema

Ovakvo crowdsourceanje točnih predviđanja kroz anketu nije se samo dokazalo kod financijskih tržišta, već se metodologija iskazala kroz ispitivanja i drugih polarizirajućih sentimenata. “Radili smo istraživanja i za vrijeme covida, od same reakcije ljudi na covid, pa kasnije o cjepivu. Metodologija se općenito pokazala vrlo dobrom i točnom kad smo imali dvije snažno suprotstavljene strane, kao što su Brexit, cijepljenje, te izbori Trump-Clinton ili Trump-Biden”, kaže.

Polarizirajuće teme ne moraju biti i kontroverzne, no područje na kojem metodologija nije primjenjiva je sport. Vuković priča da su ga ljudi pitali može li se tako predviđati ishod nogometne utakmice, no odgovarao je da je to nemoguće jer mišljenja ljudi o pobjedniku utakmice ne utječu na igrače na terenu. “Naravno, to ne znači da jedan pojedinac svojim ponašanjem može utjecati na tržišta ili izbore, ali kroz metodologiju dobivamo ideju kako se ponašaju drugi i kako bi se stvari mogle kretati”, zaključuje Vuković.