Nekad je nužno odabrati stranu

Vinar s Pelješca zbog gradnje ceste ostaje bez trećine vinograda, danas je pokušao zaustaviti bagere

Vinar Miho Rozić stao je danas pred bagere Hrvatskih cesta, ali su ga uklonili. Za Telegram je prepričao svoj problem

Stonski vinar Miho Rozić stao je u ponedjeljak pred bagere Hrvatskih cesta kako ne bi ušli u vinograd i maslinik za koje tvrdi da su njegovi, a na čijem mjestu bi trebala biti izgrađena pristupna cesta za Pelješki most. No, kako piše Slobodna Dalmacija, Rozićev plan nije uspio pa je izvođač radova grčki Avax ušao u vinograd na području Mili.

U cijelom slučaju intervenirala je i policija koja je Rozića spuštala s bagera na koji se popeo i s kojeg je vikao da je hrvatski branitelj. “Pucajte, ne bojim se metka”, vikao je prije no što su ga spustili. Rozićeve odvjetnice tvrdile su da treba odgoditi izvršenje ulaska na zemljište. Kao razlog su navele da rješenje o prisilnom uvođenju u posao grčke tvrtke Avax nije pravomoćno te da plodovi nisu pobrani, no to nije zaustavilo bagere i radove.

Bez čega ostaje?

Rozić će ostati bez više od trećine svojih vinograda zbog izgradnje pristupne ceste Pelješkog mosta. U postupku izvlaštenja oduzeto mu je oko 40 tisuća četvornih metara zemljišta.

Nezadovoljan je i time što se nije udovoljilo njegovu zahtjevu da mu se u zamjenu za oduzetu zemlju da zemlja slične veličine, na kojoj bi ponovno zasadio vinovu lozu bez koje će ostati zbog izgradnje ceste, pa je, kako bi skrenuo pozornost na svoj problem, uputio ranije i otvoreno pismo Hrvatskim cestama koje su investitor izgradnje te, predsjedniku i premijeru. No, Hrvatske ceste, u odgovoru na naš upit tvrde da se radi o državnom zemljištu.

Obiteljski posao

“Sada imam ukupno 22000 korijena visokovrijednih autohtonih vrsta loze i 210 stabala maslina od čega mi se izgradnjom ove dionice državne ceste uništava 6000 korijena loze u punom biološkom naponu – dakle, otprilike 35% nasada loze- te 23 stabala maslina”, navodi Rozić.

Rozić danas proizvodi 70 do 80 posto svog grožđa s položaja Mili, koji je, kako kaže, najstariji i najmanji na Pelješcu, a zbog svojih karakteristika daje vrhunska vina. Kaže da je njegova obitelj stoljećima vezana za ovu zemlju i način života i privređivanja.

“Moja želja je da se izgradnja pristupne ceste za most Pelješac, kao projekt od državnog interesa odvija bez problema, uz napomenu da javni interes ne može biti ostvaren na način da se uništi domicilna obitelj, da se na grubi način prekine jedna tradicija i način života i posebno da se razbije obitelj tako da joj se onemogući opstanak na svom ognjištu i da mladi otiđu u svijet, noseći u sebi pečat bešćutnosti, bahatosti i nedostatka razumijevanja administracije s kojom sam se susreo u ovom postupku”, naveo je Rozić u pismu.

Autohtona vrsta vinove loze

Rozić je 2017. sudjelovao i u javnoj raspravi o izmjenama i dopunama Prostornog plana Županije u Stonu, na koji je dao primjedbe zbog trase ceste kakva je zamišljena, no kaže da nije dobio nikakav odgovor, niti su njegove primjedbe uvažene.

“Primjedbe sam iznio baš zbog činjenice da preko najvećeg dijela mojih vinograda prolazi trasa državne ceste, a lokacija trase nije logično položena s obzirom na samu konfiguraciju terena preko kojeg je planirana”, navodi Rozić. Pojašnjava i zbog čega su njegovi vinogradi posebni, i zašto smatra da tamo ne bi trebala prolaziti cesta.

“Tereni na kojima se nalaze moji vinogradi, a obuhvaćeni izgradnjom ceste, u naravi su male škrape, ograđene suhozidima, položeni maksimalno prema suncu, a tlo je kamenito, strmo i škrto zemljom, bogato mineralima i drugim potrebnim sadržajima škrte zemlje koja daje mali ali kvalitetan prinos. Takva loza zahtjeva veliki, dugogodišnji napor i trud da se uzgoji a zatim i da se proizvede najkvalitetnije vino u širem okruženju, uz napomenu da se radi o autohtonoj vrsti vinove loze koja ne zahtijeva tretiranje kemijskim i umjetnim preparatima”, kaže Rozić.

U zamjenu tražio parcelu do

Dodaje i da se izgradnjom planirane dionice ceste ugrožava ekološki osjetljiv prostor koji je do sada omogućio, zbog mikrolokacije, sadnju i uzgoj plavca malog, autohtone vrste loze. Rozić navodi da je od rujna 2019. do danas u više navrata tražio da mu se u zamjenu za oduzeti dio vinograda dodijeli druga parcela koja se proteže uz njegove vinograde, kako bi mogao zasaditi novi vinograd. Svoj prijedlog poslao je Hrvatskim cestama, tadašnjem Ministarstvu državne imovine, Ministarstvu poljoprivrede i DORH-u.

“Bilo je izgledno da će se ovaj moj prijedlog ocijeniti prihvatljivim, ali je na žalost zbog COVID-a 19 postupak zamro, a nakon parlamentarnih izbora u srpnju nijedan prijedlog upućen Hrvatskim cestama, Ministarstvu poljoprivrede i DORH-u nije bio pozitivno riješen, a meni ostaje da se borim da na zakazanom ročištu za 12.10. 2020. u 8,30 sati pokušam kao očajnik, odgoditi ulazak u posjed mojih vinograda izvođaču radova kojeg su Hrvatske ceste odabrale za ovu dionicu, te da kao prokletnik i progonjenik vlastite države, za koju sam kao branitelj u Domovinskom ratu bio spreman položiti život, odgoditi ulazak bagera, rovokopača, minera i svake druge teške građevinske mehanizacije, koja će nepovratno uništiti stoljetne vizure vinograda, a sve u ime tzv. javnog interesa”, navodi u pismu Rozić.

Ne želi ometati izgradnju ceste

Gospodin je prošli tjedan poručio da ne želi ometati izgradnju državne ceste preko Pelješca već da želi da se njegovoj obitelji i njemu omogući da u tom kraju nastave raditi i živjeti.

“Naglašavam da moja namjera nije otežati ili na bilo koji način ometati izgradnju državne ceste preko Pelješca, već da se na temelju zakona i legalnim i legitimnim putem omogući meni i mojoj obitelji da nastavimo živjeti na ovom prostoru, uz iskrenu želju i nadu da će ovaj most kao i cesta preko Pelješca donijeti ovom kraju i cijeloj našoj lijepoj Hrvatskoj prosperitet i omogućiti da se naša mladost zadrži na ovim prostorima, jer bez toga nema budućnosti”, zaključuje Rozić.

Što kažu Hrvatske ceste

Zamolili smo i Hrvatske ceste za komentar ovog slučaja, te su nam, između ostalog, dali svoje pojašnjenje odabira trase ceste.

“Prilikom izrade projekta nit vodilja je bila da se postojeća cestovna infrastruktura koristi što manje, kako bi ostala mogućnost korištenja što većeg broja poljoprivrednih površina koja se sada nalaze uz postojeću državnu cestu. Naime nova prometnica ima elemente brze ceste te neće biti dozvoljena izgradnja i priključenje sporednih poljskih cesta na istu. Da se koristila postojeća trasa bio bi onemogućen velikom broju posjednika i vlasnika pristup na njihove parcele s vinogradima. S druge strane, zbog potrebnog širenja koridora uništio bi se znatan dio tih vinograda. Nova trasa prolazi pretežno neobrađenim šumskim zemljištem, osim na dijelu predjela Mili. Ali čak i na tom dijelu trasa je položena na državnom zemljištu na kojem je gospodin Rozić zasadio vinograd”, stoji u odgovoru Hrvatskih cesta.