Vlada: Radimo samovozeće taksije u Zagrebu. Wall Street Journal: Takav sustav neće postojati desetljećima, možda nikad

Vlada je Europi najavila najvišu razine autonomije vozila, a WSJ danas piše kako će do toga, generalno u svijetu, jako teško doći

FOTO: Telegram ilustracija

Stručnjaci iz hrvatskog Ministarstva prometa od EU su zatražili sredstva za projekt tvrtke Rimac, za koji tvrde da će imati autonomiju vožnje najviše razine, razine 5. "Razina 5 pomalo je mit. Razina 5 znači da se možete voziti bilo gdje, u bilo kojim uvjetima. To se vjerojatno nikada neće dogoditi", izjavio je lani direktor Googleove operacije samovozećih auta

The Wall Street Journal upravo je objavio iscrpan pregled trenutnog stanja samovozećih automobila i umjetne inteligencije. Cijenjeni novinar i urednik Christopher Mims, specijaliziran za tehnologiju, piše kako je pravi samovozeći automobil – dakle, automobil koji može sve što i čovjek – vjerojatno desetljećima daleko od realizacije, ako uopće bude moguć.

“Trenutna tehnologija impresivna je u mnogim stvarima i vrlo primitivna u drugim stvarima”, piše Mims. Citira niz svjetskih stručnjaka koji objašnjavaju zašto je prava samovožnja još uvijek problematična i zasad nedostižna, a čak je i Elon Musk nedavno priznao kako se najprije “mora riješiti ključan dio umjetne inteligencije u stvarnom svijetu, kako bismo došli do samostalne vožnje”.

Međutim, u svom prijedlogu za povlačenje europskih sredstava, hrvatska Vlada piše da nije tako. Stručnjaci iz hrvatskog Ministarstva prometa smatraju da je čovječanstvo jako blizu pravog samovozećeg automobila, najviše razine samostalne vožnje. Prema njihovim izračunima, na ulicama će se pojaviti za svega nekoliko godina, i to baš u Zagrebu.

Što je Vlada točno obećala Europskoj uniji?

Radi se o projektu samovozećih taksija, tvrtke Rimac Automobili, koji je posljednjih tjedana izazvao kontroverze u javnom prostoru. Prema tom prijedlogu, tvrtka bi do 2024. uspostavila mrežu od 700 samovozećih taksija u Zagrebu, za što bi dobila 1,5 milijardi kuna iz Europske unije.

Rasprave o projektu najčešće se vrte oko javnog financiranja privatne kompanije Rimac Automobili. Manje se propituje nevjerojatno obećanje koje je Vlada dala Europskoj uniji u zamjenu za golema sredstva – samovozeće vozilo najviše razine autonomije, kakvo još nigdje na svijetu nije na vidiku.

U prijedlogu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), kojim se traže europska sredstva za oporavak od pandemije, hrvatska Vlada doslovno piše: “Realizacijom projekta konstruirat će se u potpunosti novo električno vozilo pete razine autonomije, dakle sposobno izvršavati sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača”.

Stranica iz Vladinog prijedloga Nacionalnog plana oporavka

‘Razina 5 je pomalo mit, nikad se neće dogoditi’

Za takav automobili rabi se termin “peta razina autonomije”. To je oznaka na ljestvici autonomije vožnje od 0 do 5, na kojoj 0 označava vožnju bez ikakve pomoći tehnologije, a 5 označava umjetnu inteligenciju koja u potpunosti može zamijeniti ljudskog vozača.

Ono što se trenutno koristi u novijim modelima komercijalnih automobila najčešće su napredni sustavi za pomoć u vožnji, a ne zamjena za vozača. Većina proizvođača koristi razinu 2, a Tesla je negdje između 2 i 3. Najvišu razinu autonomije gotovo nitko više ne najavljuje, posebno ne u skorije vrijeme, izuzev stručnjaka iz hrvatskog Ministarstva prometa.

“Razina 5 pomalo je mit. Razina 5 znači da se možete voziti bilo gdje, u bilo kojim uvjetima, stisnete gumb i vozite se. To se vjerojatno nikada neće dogoditi”, izjavio je John Krafcik, glavni direktor startupa Waymo, u vlasništvu Googleove krovne kompanije Alphabeta.

Waymo počeo testirati komercijalne vožnje bez vozača

Za Waymo se smatra da jedna od najnaprednijih kompanija na svijetu po pitanju tehnologije za samovozeće automobile. U Waymo su tijekom godina investirane milijarde dolara, a trenutno po Arizoni testiraju automobile s razinom 4. To znači da u njima ne sjede vozači, ali voze u kontroliranim uvjetima i unaprijed dizajniranim rutama, uz stalni nadzor iz centrale.

Putnici odnedavno mogu naručiti Waymo i voziti se u njihovim autima bez vozača, ali samo u ograničenom i manje naseljenom dijelu predgrađa Phoenixa. Iza skoro svakog Waymoa vozi se i kombi s ekipom za pomoć, a aute nadziru stotine inženjera koji sjede u uredu i promatraju vožnje.

I uz te mjere sigurnosti ipak dolazi do problema: Waymov taksi nedavno se zbunio kada je naletio na čunjeve koji su ograđivali gradilište, pa je blokirao traku i krenuo naprijed-nazad s putnikom unutra. Nakon što je na teren došla Waymova ekipa za popravke, automobil im je iz nepoznatog razloga pokušao pobjeći.

Razlika između pomoći u vožnji i samostalne vožnje

“Ovo je zbilja jako teško. Ljudi ne razumiju koliko teško, dok ne počnu testirati svoja vozila”, često izjavljuje Waymov šef Krafcik. Razinu 5 najavljuje Elon Musk, već godinama, no Krafcik tvrdi da je Tesla jako daleko od toga. “Golema je razlika između pomoći u vožnji i samostalne vožnje”.

Startup Aurora, u koji su investirali Uber i Amazon, smatra da se treba fokusirati na razinu 4, za koju kažu kako će biti dostupna za pet ili više godina, u kontroliranim uvjetima. “Kroz nekoliko će godina samovozeći auti raditi korisne stvari, ali treba još puno vremena za pravi razvoj i masovnu dostupnost”, rekao je direktor Aurore, Chris Urmson.

U Vladinom se prijedlogu navodi kako Rimac neće samostalno razvijati sustav samovožnje, već će koristiti neko od gotovih rješenja na tržištu. Sustav će zatim implementirati u svoje novo vozilo, napravljeno za potrebe taksi-usluga u gradu. Posve je nejasno kako Vlada onda misli da će prvi na svijetu proizvesti vozilo razine 5, kada niti jedno rješenje na tržištu nije ni blizu toga.

Hyundai je na razini 2 i najavljuje razinu 4

Partner Rimac Automobila, Hyundai, za koji se pretpostavlja da bi mogao dati tehnologiju za projekt, trenutno je na razini 2. Na korporativnim stranicama najavljuju budući projekt samovozećih taksija razine 4, što je još uvijek golema razlika prema razini 5, koju Vlada obećava Europi.

Profesori citirani u izvještaju Wall Street Journala, koji se bave izučavanjem i stvaranjem umjetne tehnologije, kažu da je skok od sustava asistirane vožnje do pune autonomije prilično drastičan, te da se ne može riješiti, kako se smatra, skupljanjem dodatnih podataka.

“Trenutni AI dobar je za neke automatizirane procese, ali nije dobar u primjeni naučenog na nove situacije”, kaže dr. Mary Cummings, profesorica sa Sveučilišta Duke i direktorica tamnošnjeg laboratorija za autonomiju.