Nekad je nužno odabrati stranu

Vlasnik hidroaviona ECA otkrio urnebesne detalje pregovora sa splitskom lukom (njemu nije smiješno)

'Predlažu nam da letimo između kruzera i slijećemo na ponton od 25m2'

17.12.2014., Sibenik – Hidroavion tvrtke European Coastal Airlinesa sletio je u Mandalini i privezao se uz pontone marine Dogus grupe. Sibenik je tako uvrsten na hidroavionske rute koje ga spajaju zracnom vezom s vise hrvatskih i talijanskih gradova. Posljednji takav hidroavion u Mandalinu je sletio tocno prije 100 godina. Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL
FOTO: PIXSELL/PIXSELL

Kompanija European Coastal Airilines (ECA) jučer je medijima poslala dugačak, detaljan i pomalo očajan dopis u kojemu optužuje splitske lučke vlasti da sabotiraju njihov biznis s hidroavionima.

ECA je ovoga ljeta htjela početi prevoziti putnike hidroavionima sa splitskog gata na Lastovo, Vis, Korčulu i Hvar. Tražili su mjesto za polijetanje na vrhu gata Sv. Petra i koncesiju na 10 godina.

U listopadu 2014. počeli su pregovarati s Lučkom upravom i Lučkom kapetanijom, koje bi trebale postaviti i ponton za vezanje aviona i ukrcaj i iskrcaj putnika a ECA bi u koncesiju morali dati samo 15 kvadrata na gatu, dovoljnih da tamo stave montažni kiosk za prihvat putnika, za koji nije potrebna ni lokacijska dozvola.

15 kvadrata za kiosk, na 18 mjeseci

eca simulacija
Ovo bi ECA htjela napraviti u Splitu, a grad navodno nudi 18 mjeseci koncesije

Lučka uprava im je odgovorila da mogu dobiti takvu koncesiju, ali samo na 18 mjeseci. Nakon 20 milijuna eura ulaganja u avione, opremu i obuku ljudi, vlasnik ECA tvrdi da za to vrijeme ne može napraviti ništa. Tvrdi da bi se tako kratkom koncesijom prekršio i Zakon o pomorskom dobru koji nalaže da se u slučajevima kao što je njihov koncesije daju na 99 godina.

ECA je ove i iduće godine planirala povećati flotu sa 4 nova hidroaviona DHC-6 jer su u prvoj sezoni vidjeli da imaju popunjenost minimalno 60 posto. I onda je direktor Klaus Dieter Martin upozoravao da će cijeli biznis ovisiti o suradnji lokalnih vlasti. Stvari su se u međuvremenu, izgleda, pogoršale.

Neka 2 hidroaviona slijeću na ponton od 25 kvadrata

Screen Shot 2015-04-22 at 15.40.35
ECA je na slici zaokružila mjesto s kojeg je željela polijetati, na ovom gatu pristala bi na 15 kvadrata koncesije za kiosk

Osim prekratke koncesije, tvrde, luka im je ponudila ponton od 25 kvadrata koji nije dovoljno velik ni za vezanje dva hidroaviona koja su minimum za održavanje normalnog reda letenja. ECA je odbila tu ponudu. Druga je, kažu, bila još gora.

Možda da pokušaju slijetati između kruzera

kruzeri
Razmak između brodova je 41 metar, a raspon hidroaviona 20 metara, tvrde u ECA PIXSELL

Lučka uprava ponudila im je da polijeću s vanjskog dijela novog terminala za kruzere. Taj je terminal otvoren, i kad se digne jugo bio bi neupotrebljiv za hidroavione. ECA je odbila i tu ponudu. Iduća je stigla tek za 7 mjeseci i ta je bila razlog da alarmiraju javnost.

“Dosad smo u Hrvatsku uložili više od 20 milijuna eura i otvorili 60 radnih mjesta” kažu u ECA “Spremni smo ove godine uložiti još 20 milijuna eura ako se otvore tenderi i dopusti nam se da razvijamo mrežu. Jako nas rastužuje i teško nam je razumjeti činjenicu da u Splitu – drugom najvećem gradu u Hrvatskoj ne možemo godinama postići dogovor i da nam se jednom ne može ispoštovati i do kraja privesti jedna lokacija koju sam grad i Lučka uprava ponude. Taman kad pomislimo da je Split na ‘vidiku’, uvijek iskoči neka nova prepreka. Lučka uprava 7 mjeseci ne može naći rješenje za koncesiju na 10 godina za pristajanje 2 hidroviona.”

Avion bi možda podnio da ga pregazi trajekt

eca more
ECA se pita što će s avionima kad kruzer upali motor i sve se zatrese

Zadnja ponuda Lučke uprave je da hidroavioni plijeću s gata Sv. Duje, s vezova smještenih između velikih kruzera i trajekata. “Njihov plan je smjestiti naše Twin Ottere duge 16 metara između trajekata i kruzera od 150 metara, između trajekata je razmak 41 metar a raspon hidroaviona je 20 metara. Avione bi morali vezati u zoni u kojoj brodovi manevriraju i gdje se jako osjeća kad kruzer upali motor.” objašnjavaju u ECA ovaj nevjerojatni niz.

A možda da sve prebace u Rijeku i Pulu

Kažu da su i dalje otvoreni za pregovore ali da će, ako se u”skoroj budućnosti” situacija ne riješi, morati do daljeng odustasti od polijetanja iz Splita. “Razvoj i zapošljavanje onda će se odvijati na srednjem i sjevernom Jadranu”. Tamo već uspostavljaju mrežu linija između Pule, Rijeke, Malog Lošinja, Raba, Cresa i Zadra, nedavno su te linije povezali sa Zagrebačkom zračnom lukom. Šef Lučke uprave dosad nije bio dostupan, očekujemo njegovu izjavu tijekom dana.

Pozivaju se na studiju Europske unije u kojoj su hidroavioni važna veza s otocima na Mediteranu. Split je, tvrde, mogao biti lider u tome, a ovako će skupa s otocima ostati izolirana enklava na štetu gradu i putnicima.