Nekad je nužno odabrati stranu

Youtuberima je agencija ponudila novce za širenje dezinformacija o koroni. Odbili su i prijavili ih

Za širenje dezinformacija agencija je youtuberima ponudila 2000 eura

FOTO: Unsplash

Tajanstvena marketinška agencija Fazze potajno je ponudila da plati zvijezdama društvenih mreža širenje dezinformacija o Covid-19. Njihov je plan propao jer su influenceri izašli u javnost o njihovom pokušaju vrbovanja, javlja BBC. “Počelo je emailovima”, priča Mirko Drotschmann, njemački youtuber i novinar. Mirko obično ignorira ponude brendova koji traže da svoje proizvode oglašava za svojih više od 1.5 milijuna pretplatnika, ali ponuda sponzorstva iz svibnja ove godine nije nalikovala ni jednoj drugoj.

Agencija za marketing Fazze ponudila je da mu plati za promociju, kako su kazali, za procurjele informacija koje sugeriraju da je stopa smrtnosti među ljudima koji su primili cjepivo Pfizer bila tri puta veća od stope smrtnosti AstraZenece. Navedene informacije nisu bile istinite. Mirku je brzo postalo jasno da od njega traže da širi dezinformacije kako bi potkopao povjerenje javnosti u cijepljenje.

Za sudjelovanje u kampanji dobili bi 2000 eura

U Francuskoj je sličnu ponudu dobio youtuber koji objavljuje videa koji se tiču znanosti, Leo Grasset. Agencija mu je ponudila 2000 eura kako bi sudjelovao u kampanji. Iz agencije Fazze su rekli da rade za klijenta koji želi ostati anoniman. Oba youtubera su se pretvarala da su zainteresirani da bi saznali tko stoji iza te priče. Željeli su dobiti detaljnije upute o tome što trebaju reći u svojim videima.

Na neprirodnom engleskom jeziku kratko im je naloženo da se ponašaju kao da su strastveno zainteresirani za tu temu. Rečeno im je da ne spominju da video ima sponzora i da se pretvaraju da savjete daju spontano. Platforme društvenih medija imaju pravila koja zabranjuju neotkrivanje da je sadržaj sponzoriran. Iz agencije Fazze kazali su influencerima da u francuskim novinama Le Monde podijele priču kao curenje podataka iz Europske agencije za lijekove.

Kontekstom se davao lažan dojam o stopi smrtnosti od cjepiva

Priča je bila izvorna, ali nije sadržavala ništa o smrtnim slučajevima zbog cijepljenja, no u tom kontekstu bi se stvorio lažni dojam da je statistika stope smrtnosti proizašla iz curenja informacija. Podaci za koje se tražilo da ih influenceri podijele pokupljeni su iz raznih izvora i izvučeni iz konteksta.

Prikazan je broj ljudi koji su umrli nakon cijepljenja što nikako ne znači i da su umrli zbog cijepljenja. Mogli su stradati i u prometnoj nesreći. U zemljama iz kojih stiže statistika više je ljudi primilo Pfizer pa se govori o velikom broju ljudi umrlih nakon cijepljenja Pfizerom. Influenceri su dobili i linkove na sumnjive članke da ih dalje podijele. Članci bi pokazali da je cjepivo Pfizer navodno opasno.

Čini se kako su neki ipak prihvatili ponudu agencije

Kad su Leo i Mirko razotkrili kampanju agencije Fazze, svi su članci nestali s weba. Nakon njih, još je četvero influencera iz Njemačke i Francuske izašlo s informacijama o pokušaju kontakta iste marketinške agencije.

Njemački novinar Daniel Laufer identificirao je dva influencera koja su, možda, prihvatila ponudu. Indijski youtuber Ashkar Techy koji obično radi komična videa o automobilima i sastancima i brazilski prankster, odnosno, šaljivđija Everson Zoio koji ima više od tri milijuna pratitelja. Oba su objavila za njih nekarakteristična videa u kojima su progurali istu poruku koju je agencija Fazze tražila da objave dva youtubera koja su izašla u javnost. I indijski i brazilski youtuberi su i prije sudjelovali u promocijama agencije Fazze.

Nakon što ih je novinar Laufer kontaktirao, uklonili su videa, ali na pitanja nisu odgovorili. I BBC je pokušao kontakt, ali bez uspjeha. BBC je emailom pokušao kontaktirati ljude koji su se obratili Mirku i Leu ali su se mejlovi vratili, ne od Fazzea nego s domene tvrtke koja se zove AdNow.

Kompanija se gasi u Velikoj Britaniji

Fazze je dio tvrtke AdNow za digitalni marketing, registrirane u Rusiji i Velikoj Britaniji. Na sve pokušaje BBC za kontaktom, pa čak i pismom dostavljenim u sjedište u Moskvi, nisu odgovorili. Na kraju su uspjeli dobiti Ewana Tolladaya, jednog od dvojice direktora britanske podružnice AdNow koji živi u Durhamu.

On je kazao da ima vrlo malo veze sa Fazzeom za koji je rekao da je zajedničko ulaganje njegovog kolege Rusa Stanislava Fesenka i druge osobe čiji identitet ne zna. Kaže da nije bilo kampanje dezinformacija. Nije znao ni tko je tajanstveni klijent. Objasnio je da rade odgovorno i da zato gase AdNow i Fazze u Velikoj Britaniji.

Pokrenuta je istraga

Francuske i njemačke vlasti pokrenule su istrage o Fazzeovim pristupima influencerima, ali identitet klijenta ostaje i dalje nepoznat. Spekuliralo se o ruskim vezama i interesima ruske države u promicanju vlastitog cjepiva. Rusko veleposlanstvo u Londonu odbacilo je špekulacije i reklo da Covid-19 tretiraju kao globalnu prijetnju i da nisu zainteresirani za potkopavanje globalnih napora u borbi protiv virusa, a cijepljenje Pfizerom je jedan od načina borbe.

Iako je ova Fazzeova kampanja doživjela neuspjeh, vjeruje se da to nije zadnji pokušaj korištenja moći društvenih mreža za širenje dezinformacija. “Ako želite manipulirati javnim mnijenjem, ne idete na TV”, kaže francuski youtuber Leo Grasset. “Isti novac potrošite na YouTube ili Tik Tok pa su vam dezinformacije maksimalno učinkovite”, misli Grasset.