Nekad je nužno odabrati stranu

Otvaranje računa u banci uvijek mi je kao odlazak odvjetniku. S Georgeom sam bio gotov za 20 minuta

Za otvaranje računa u Erste banci nisam morao otići u poslovnicu, samo sam trebao mobitel i osobnu iskaznicu

FOTO: Vjekoslav Skledar

Kada sam prije otprilike 15 godina išao otvoriti svoj prvi tekući račun u banci, imao sam osjećaj kao da idem kod odvjetnika potpisati neki nepovoljan ugovor za sebe. Budući da je bila era prije smartphoneova, užasno sam se dosađivao, a jedina zabava koju sam mogao imati bila je grozničavo praćenje displaya, nadajući se da će osvanuti broj koji sam dobio na papiriću. Moj broj se nije pojavljivao barem pola sata. Morao sam odnijeti hrpu neke papirologije, stajao sam uz pult između sat i sat i pol vremena, dok je gospođa s druge strane pisala ekvivalent Rata i mira u svoje računalo, povremeno me pitajući za nekakve opće podatke, poput moje adrese. I to nekoliko puta. A samo sam htio otvoriti račun kako bih mogao zaraditi koju kunu preko student servisa.

Prije par mjeseci na tržištu se pojavio George, aplikacija za bankarstvo Erste banke, koji obećava biti revolucionarna bankarska aplikacija, koja bi trebala cijelu stvar pojednostaviti, a ne samo pojednostaviti otvaranje računa. Georgeovo obećanje sam i provjerio, pa sam odlučio otvoriti tekući račun preko mobitela, bez potrebe za odlaskom u banku, s hrpom papirologije i stajanjem za pultom. Sve što mi je bilo potrebno je moja osobna iskaznica, mobitel i oko 15 minuta do pola sata, gdje god se nalazio.

Moderan, pregledan i funkcionalan dizajn

Aplikacija George je dostupna na iOS i Android trgovinama za aplikacije, a namijenjena je postojećim privatnim korisnicima Erste banke (koja zamjenjuje postojeća rješenja), te novim korisnicima poput mene koji žele otvoriti račun u Erste banci. George Web, verzija Georgea prilagođena preglednicima na osobnim računalima i tabletima, također će zamijeniti postojeći NetBanking. Od prvog momenta, sudeći po samom dizajnu aplikacije, jasno je da se radi o nečem znatno modernijem od toga na što sam navikao.

Prijašnje bankarske aplikacije koje sam koristio su dizajnom praktički ostale nepromijenjene od doba aplikacija pisanih u Javi, s mobitelima koji su još imali tipkice ispod ekrana. Dakle, nisu previše napredovale od doba kada sam proveo sat i pol za pultom prije 15 godina. George se pak doima kao aplikacija koja može parirati najbolje dizajniranim aplikacijama na tržištu, ponajviše zbog svog jednostavnog i preglednog dizajna.

Nakon što mi se George kroz par slideova predstavio, odnosno, pojasnio mi je sve što mogu napraviti u njemu, pojavljuje mi se polje unutar kojeg se mogu prijaviti ili registrirati. Nakon što sam dao privole i izjavio da nisam politički izložena osoba, George me pitao moj broj mobitela i e-mail adresu, pa smo krenuli na korak potvrde identiteta. Umjesto mukotrpnog upisivanja mojih općih podataka, George me tražio da skeniram prednju i stražnju stranu moje osobne iskaznice. Kako bi se verificiralo da se uistinu radi o meni, George me potom zatražio i da slikam selfie, nakon čega si je uzeo par trenutaka da procesira moje podatke.

George je automatski povukao sve podatke

Pomalo sam ostao iznenađen što je apsolutno sve podatke, poput mog OIB-a, datuma rođenja i adrese posve automatski pročitao s moje osobne, a nisam baš bio sasvim zadovoljan s time kako sam ju slikao. Sljedeći korak je bio kreiranje PIN-a i omogućavanje prijave u aplikaciju s otiskom prsta, a Georgeu sam omogućio i slanje Push notifikacija, kako bi, kako mi on kaže, bio uvijek informiran o svojim financijama.

Nakon registracije, George mi je rekao da nemam konfiguriran niti jedan proizvod, a prvi i jedini koji mi je u ovom stadiju registracije ponudio, bilo je otvaranje tekućeg računa. Tek nakon otvaranja tekućeg računa otvaraju se druge funkcije, što je sasvim logično, budući da za njih moram imati i nešto novaca na računu. Kada se proces završi, na Georgu je unutar Storea moguće otvoriti Erste štednju, zatražiti Diners Club kreditnu karticu, ugovoriti Wiener putno osiguranje, te kupiti bon za GSM operatora.

Agentica iz banke bila je odmah dostupna

Odabrao sam otvaranje tekućeg računa, a George je ponovno provjerio par sitnica o meni i pitao me želim li VISA debitnu karticu. Naravno, nisam morao ništa ručno unositi, budući da je George povukao sve te podatke iz moje osobne iskaznice ili iz prijašnjih koraka u registraciji.

Potom se George, kako kaže, htio upoznati sa mnom uživo. Pojasnio mi je da je videoelektronička identifikacija potrebna banci u svrhu utvrđivanja mog identiteta, te da se svi dokumenti mogu potpisati digitalno umjesto odlaska u banku.

Ponukan svojim prijašnjim iskustvima iz banaka, mislio sam da ću čekati par minuta, no na ekranu mobitela se već nakon par sekundi pojavila poruka “agent je dostupan za identifikaciju”, što me iznenadilo.

Video autentifikacija unutar 10 minuta

S druge strane video poziva nalazila se agentica, koja mi je još jednom u pet rečenica pojasnila zašto radimo videoautentifikaciju, te me zamolila da pripremim svoju osobnu iskaznicu. Ukratko smo prošli još jednom kroz podatke koje sam upisao u George, kako bi bili sasvim sigurni da ipak nisam nešto fulao. Agentici sam potom morao pokazati svoju osobnu iskaznicu, s obje strane, te ju lagano pomicao prema gore i dolje, pretpostavljam, kako bi se ona presijavala na svjetlosti, čime bi se moglo sa sigurnosnim žigovima utvrditi da je riječ o pravoj osobnoj iskaznici.

 

Nakon što smo to sve prošli, agentica je neke stvari još potvrdila u svom sustavu, no nije ni približno toliko ispitivala kao gospođa spomenuta na početku ovog teksta. Rekla mi je da je sve u redu, zaželjela mi je dobrodošlicu u banku, pitala trebam li još kakvu pomoć, te rekla da je sve uspješno završeno. Sve dokumente o svom tekućem računu sam gotovo trenutno po završetku poziva dobio na e-mail.

Cijeli proces ove autentifikacije video pozivom, uključujući moje šeprtljavo okretanje osobne iskaznice po krivoj osi (išao sam lijevo-desno, a ne gore-dolje kako mi je rekla agentica), trajao je desetak minuta. Nakon te autentifikacije, unutar aplikacije mi se pojavio tekući račun pod pregledom svih mojih računa, s nula kuna. Tada sam se sjetio da sam prije petnaestak godina morao sa sobom imati i gotovine za otvaranje svog prvog računa. To je tada bio problem jer sam bio klinac koji baš i nije sa sobom nosio preko stotinjak kuna, pa sam morao zvati tatu da mi donese taj minimalni potrebni iznos za otvaranje tekućeg.

Neočekivana mogućnost personalizacije

Ono što me začudilo je ustvari koliko taj tekući račun mogu prilagoditi. Mogu mu recimo promijeniti boju iz predefinirane crvenkaste u primjerice zelenu, a mogu mu i promijeniti ime. Tako sam odlučio da će mi se tekući umjesto “Tekući kunski račun HRK” zvati samo “Tekući”, a učinilo mi se užasno smiješnim dodijeliti mu sliku vode koja curi iz nekakve cijevi.

Unutar kartice za moj tekući račun na odjeljku pregleda svih proizvoda, vidio sam očekivanu opciju novi nalog, u kojoj imam tri opcije – ručni unos imena i IBAN-a, slikaj i plati za skeniranje IBAN-a ili uplatnice, te plaćanje koristeći predloške. Predlošci su funkcija u koju se mogu konfigurirati učestale transakcije, pa se sljedeći put kada treba obaviti transakciju ne mora niti skenirati bar kod niti ručno unositi podatke za plaćanje. Dakle, idealno za slanje novca s jednog računa na drugi ili recimo plaćanje članarine u teretani.

Za unošenje novog naloga postoje tri opcije Vjekoslav Skledar

Uz opciju za unošenje novog naloga vidio sam karakteristični simbol za dijeljenje, kakav bi se primjerice našao u galeriji za dijeljenje slika na druge aplikacije. Dodirivanjem te ikone, otvorio mi se klasični Android share meni, preko kojeg sam jednostavno na chat aplikacije mogao podijeliti svoje podatke o računu. Dakle, nisam trebao ulaziti u pregled računa, tražiti IBAN i onda ga kopirati, izaći iz Georgea, ući u drugu aplikaciju i odabrati slanje. Doslovce sam svoje podatke podijelio unutar par sekundi.

Mogu platiti više računa odjednom

S Georgeom sam odmah i platio račun za svoj mobitel, jednostavno skeniranjem 2D koda koji je ispisan na računu. Nisam se nešto previše trudio pogoditi 2D kod kamerom, a Georga ga je prepoznao u manje od sekunde. Očekivano, sve podatke je apsolutno točno pročitao, a račun sam mogao platiti odmah. Zatražio je samo da potvrdim uplatu skeniranjem otiska prsta.

Kada bih imao više računa za platiti, što srećom nemam jer je tek početak mjeseca, mogao bih skenirati više računa odjednom, te potvrditi plaćanje svih računa istovremeno. Dakle, ne moram za svaki pojedini račun odabrati novi nalog iz glavnog menija, već ih mogu sve učitati jedan za drugim.

No, zanimljivija je funkcija plaćanja privatnim osobama. Na pristigle uplate mogu jednostavno dodirnuti tipku odgovori, ako je riječ o pošiljatelju iz Erste banke. Dakle, ako mi je netko posudio 200 kuna, ne moram ručno unositi sve njegove podatke, već jednostavno odgovoriti na njegovu uplatu mojom uplatom, kao da se radi primjerice o e-mail poruci.

George pamti s kim sam bankario

Pri unosu novog plaćanja, ako odaberem opciju ručnom naloga, očekivao sam da će mi George otvoriti formu u koju mogu unijeti niz podataka primatelja. No, prije te forme, George mi je automatski ponudio svojevrsni imenik u kojem se nalaze praktički sve osobe od kojih sam ikada primio ili kojima sam ikada slao novce. Dakle, ne moram zapisivati ili tražiti nekoga njegov IBAN ako se nalazi u drugoj banci, već George ih automatski pamti za mene, što mi uvelike olakšava prijenose novca.

U mojem druženju, odnosno testiranju Georgea, razuvjerio sam se u svojem uvjerenju da je otvaranje tekućeg računa još uvijek jedan dugotrajni i mukotrpni proces koji zahtjeva fizički odlazak u banku. S Georgeom (i agentici iz Ersteove korisničke službe) cijeli proces sam završio u dvadesetak minuta, sjedeći doma dok je vani padao snijeg. Nisam se ni morao nešto previše pripremati, kako s papirologijom, tako i mentalno. Po ostalim funkcionalnostima, George se doima pouzdanim i jednostavnim, dok su neke, poput pamćenja primatelja i pošiljatelja novca inovativne funkcije koje će mi u budućnosti olakšati baratanje financijama.


Sadržaj nastao u suradnji s Erste bankom