Zbog čega Hrvati toliko vole hejtati Rimca, i zašto je to posve iracionalno

Ispod svakog teksta o najpoznatijem mladom poduzetniku u hipu osvanu stotine mrziteljskih komentara

Rimac Grupa pozvala je prije nekoliko dana novinare više medija u obilazak svojih proizvodnih pogona. Jučer je više portala objavilo izvještaje s tog obilaska, koji su, kao što je to uvijek slučaj kada se spominje Rimac, izazvali veliki broj negativnih komentara, ispod tekstova kao i na društvenim mrežama.

Javnost je zapravo jako podijeljena u mišljenjima o Mati Rimcu i njegovim kompanijama. S jedne strane imamo fanove, koji su oduševljeni time što Rimac predstavlja, što se u Hrvatskoj proizvode takvi ultraskupi automobili, vrhunska tehnologija, što je kao investitore privukao imena poput Porschea, a u konačnici i što je sjedište legendarne marke Bugatti odnedavno u Svetoj Nedelji.

S druge strane imamo hejtere, koje ništa ne može uvjeriti da se ne radi o prevari. Usprkos poznatim kompanijama koje su uključene u Rimčevu operaciju takvi smatraju da se radi o prevari i pranju novca. Ne vjeruju da se kod Rimca bilo što proizvodi i čekaju da – prije ili kasnije – cijela priča propadne i da mogu reći: “Jesmo li vam rekli?”

Nabrojat ćemo nekoliko glavnih pitanja i zamjerki zbog kojih se toliko mrzi i napada Matu Rimca.

Gdje su auti?

Jedno od pitanja koje od samog početka muči sve koji su skeptični prema Rimcu jest: gdje su ti automobili koje on proizvodi? I sadašnji i bivši modeli Rimčevog automobila koštaju milijune, tako da se radi o vozilima koja ćemo jako teško sresti negdje na cesti ili vidjeti kod susjeda u dvorištu. Stoga, kad je riječ o broju proizvedenih i prodanih vozila, možemo jedino vjerovati – ili ne vjerovati – podacima koje objave iz Rimca.

Kod dijela javnosti skepsa prema Rimcu dodatno je porasla zbog nekih izjava iz njegove kompanije, poput one iz 2018. godine o prodanih 150 automobila Concept_Two, odnosno današnjih Nevera. Ta se vijest još i danas može pronaći na portalima. Sada, pak, iz Rimca kažu da je prodano 50 komada, a definitivno znamo za onu koju je kupio bivši vozač Formule 1 Nico Rosberg.

Ako ne proizvode aute, što onda rade?

Ako u Rimcu ne proizvode aute, odnosno ako se oni koje je do sada prodao broje u desecima ili najboljem slučaju stotinama, logično je pitanje čime se bave svi ti ljudi koji tamo rade, a kojih je sada oko dvije tisuće.

Rimac oduvijek tvrdi da im je glavni biznis zapravo proizvodnja tehnologije i komponenti za druge proizvođače automobila. Poznato je da su radili za korejsku i njemačku autoindustriju, a vjerojatno je tako i došlo do ulaska Hyundaija i Porschea u vlasničku strukturu, kao i kasniju kombinaciju s Bugattijem.

Kada će robotaksiji?

Ogromne kontroverze oko Rimca izazvao je i projekt robotskih taksija. Radi se o pothvatu koji nije izravno povezan s kompanijom Rimac Bugatti. Umjesto toga, osnovano je zasebno poduzeće u kojem je Mate Rimac jedan od suvlasnika. U projektu sudjeluju i korejski proizvođač automobila KIA, kao i hrvatska softverska kompanija Infinum.

Priča je izazvala kontroverze prije svega zbog prilično velikog iznosa kojeg će dobiti iz EU fondova, točnije Nacionalnog plana za oporavak i otpornost. Razvoj robotaksija ukupno bi trebao koštati oko 450 milijuna eura, od čega će 200 milijuna biti plaćeno iz navedenog fonda.

Također, mnogi su skeptični oko realizacije plana i ne vjeruju da će samovozeći taksiji u dogledno vrijeme uopće biti mogući, a kamoli da ćemo ih na ulicama Zagreba sretati već krajem 2024. godine, kako je bilo najavljivano.

Gdje je izvješće za 2021. godinu?

Skepsu oko Rimčevih poslova izaziva i to što još uvijek nije objavljeno izvješće kompanije za 2021. godinu, koje je trebalo biti objavljeno još prošle godine. Rimac je zbog nepredaje izvješća platio kaznu, koja za poduzeće iznosi do 100 tisuća kuna, a za direktora do 20 tisuća kuna.

Iz kompanije su prije nekoliko mjeseci za Telegram rekli da izvješće nisu predali zbog vlasničkih spajanja i razdvajanja kompanija, reorganizacije poslovanja, a i zbog nedostupnosti revizora. Kada će izvješće biti predano, nije poznato.

Zašto ne proizvodi aute za obične ljude?

Jedno od pitanja koja se često postavlja kada se povede razgovor o Rimcu jest i ono zbog čega ne proizvodi aute za obične ljude? Naime, startna cijena Nevere je oko dva milijuna eura, zbog čega je sasvim sigurno će ih biti više na ulicama Dubaija ili Londona, nego na ulicama hrvatskih gradova.

Prije više od desetljeća jedna druga hrvatska firma, DOK ING, inače poznata po specijalnim strojevima za razminiranje, razvila je mali gradski auto na struju. Auto još nije ušao u serijsku proizvodnju – a kad će ne zna se – ali ipak postoji nada i da se ovdje proizvede jeftiniji auto na struju, kad ga već Rimac ne želi napraviti.

Inače, ako pođemo od toga da mu je glavni proizvod, do sada, bila tehnologija i komponente, a da su mu proizvedeni auti služili kao platforma za demonstraciju te tehnologije, onda je logično da proizvodi atraktivne modeli zahvaljujući kojima se može hvaliti da su “najjači”, “najbrži” i slično.