Zbog stroge američke regulative, Amazon je testiranje dostavnih dronova preselio u druge države

Tajni poligon za testiranje smješten je negdje u Britaniji

This undated handout photo released by Amazon on December 1, 2013 shows a flying "octocopter" mini-drone that would be used to fly small packages to consumers. Amazon CEO Jeff Bezos revealed on December 1 that his company was looking to the future with plans to use mini-drones to deliver small packages. AFP PHOTO / AMAZON  --- EDITORS NOTE --- RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / AMAZON " - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
FOTO: AFP

Amazonov tajni poligon za testiranje dostavnih dronova smješten je negdje u Velikoj Britaniji, no ne žele otkriti njegovu točnu lokaciju.

Šef Amazonove Prime Air divizije Daniel Buchmueller je na nedavno održanoj konferenciji Amazon Web Services Summit u Londonu objasnio da su centri za razvoj dronova smješteni u Sjedinjenim Državama, Velikoj Britaniji, Austriji, Izraelu i Nizozemskoj i Kanadi,

Spora američka regulativa

“U nekim centrima na razvoju radimo u zatvorenim prostorima. Najveći poligon za testiranje dostavnih dronova na otvorenom imamo upravo ovdje u Velikoj Britaniji”, objasnio je Buchmueller.

Razlog izmještanja poligona u druge države leži u vrlo krutoj zakonskoj regulativi o komercijalnoj upotrebi dronova, kakva je na snazi u Sjedinjenim Američkim Državama, koja znatno kaska za europskim zakonima. Dopredsjednik Amazona Paul Misener slao je pritužbe američkom regulatoru, žaleći se da njihovi propisi guše inovacije.

Regulatorni okvir u Americi predstavljen je prije nekoliko tjedana, odnosno sa znatnim zakašnjenjem i restriktivniji je nego što su se mnogi nadali. Između ostalog, propisuje da letjelice mogu letjeti isključivo u okviru vidnog pilota koji njime upravlja. Sve do stupanja zakona na snagu, svatko tko je htio koristiti dronove u komercijalne svrhe morao je zatražiti specijalno odobrenje Federalne agencije za avijaciju (FAA).

U Europi je situacija ipak nešto drugačija. Iako je Francuska zasad jedina europska zemlja koja dozvoljava letenje dronova izvan vidnog polja pilota, regulatori drugih europskih država, poput Velike Britanije i Irske, rade na proširenju postojećeg regulatornog okvira.

Lansiranje projekta u SAD pod upitnikom

Izvršni direktor Amazona Jeff Bezos je projekt dostavnih dronova za brzu dostavu paketa do 30 minuta predstavio prije dvije godine, tvrdeći da će taj sustav distribucije biti ekološkiji, jeftiniji i sigurniji od kombija kojim se inače raznose Amazonovi paketi. Međutim, još uvijek ne postoji država koja bi svojim propisima takvo nešto učinila mogućim u skoroj budućnosti, iako su Europa i Japan ipak nešto bliže takvom scenariju.

“Postoje velike šanse da ćemo Prime Air prije lansirati u drugim zemljama a tek naknadno u Sjedinjenim Državama”, izjavio je Paul Misener za Financial Times, koji piše da su najizglednije države za lansiranje projekta dostavnih dronova Velika Britanija, Irska, Francuska ili Kanada.

Zasad rade s više od desetak prototipova

Amazon stoga ni ne želi pričati o projekcijama okvirnih rokova u kojima bi program dostavnih dronova zaživio u praksi. Ono što je u ovom trenutku poznato jest da Amazon sada ima nešto više od desetak operativnih prototipova dronova, zapravo prilično malo, no to ne treba čuditi jer je cijeli projekt dostavnih dronova u prilično ranoj fazi.

O samim prototipovima je zasad poznato da je riječ o dronovima težine od oko 25 kilograma koji polijeću na način da prvo vertikalno, poput helikoptera, dosegnu visinu od oko 120 metara, imaju domet od oko 24 kilometra, a maksimalna brzina letenja im iznosi oko 80km/h. Riječ je o visoko automatiziranim letjelicama dizajniranih za transport paketa teških do dva kilograma.