Nekad je nužno odabrati stranu

Zvuči nevjerojatno, ali uskoro ćemo moći zabraniti da nas zovu zbog onih dosadnih promotivnih akcija

Ako ne želite da vas zovu, moći ćete prijaviti svoj broj u registar HAKOM-a

Možda vam je to teško zamisliti, ali život bez poziva iz call centara koji vam nude promotivne večere, madrace i pakete dionica je moguć. Ministarstvo gospodarstva otvorilo je javno savjetovanje o izmjenama koje će predložiti u Zakonu o zaštiti potrošača. Jedna od njih je mogućnost da građani koji ne žele promotivne telefonske pozive ili poruke trgovaca, svoj telefonski broj upišu u poseban registar u Hrvatskoj bi ga vodila Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) kojeg će trgovci morati provjeriti prije nego ih nazovu. Ne budu li to činili, plaćat će kazne u rasponu od 10 tisuća do 100 tisuća kuna.

Svi građani koji žele predložiti izmjene Zakona o zaštiti potrošača mogu ih poslati u ministarstvo do 21. lipnja, prenosi Hina.

Stroži propisi o ugovorima sklopljenima telefonom

Trgovci će morati provjeriti je li potrošač upisan u registar, odnosno želi li primati njihove promidžbene obavijesti prije negoli kontaktiraju potrošača telefonom ili porukom. Na taj način zaštitit će se ranjivi potrošači, koji često i ne razumiju što im se nudi, odnosno nisu svjesni da sklapaju ugovor dok im se ne isporuči račun za uslugu.’, ističu iz Ministarstva.

“U praksi trgovci često telefonski kontaktiraju potrošače i nude im svoje proizvode i usluge, ne obraćajući pažnju na vrijeme i učestalost pozivanja. Isto tako, ranjiviji potrošači starije životne dobi, postali su mamac predstavnicima pojedinih trgovaca za ostvarivanje boljih poslovnih rezultata. Ti ljudi često ne razumiju što im se nudi i nisu svjesni da sklapaju ugovor.”

Registar brojeva građana koji ne žele primati promotivne pozive imaju Njemačka, Grčka, Italija, Velike Britanija i Belgija.

Novi propisi za avansno plaćanje

Ministarstvo želi zaštiti građane i kada sklapaju ugovore o uslugama putem telefona. Prijedlogom Zakona to bi se jasnije uredilo. U slučaju sklapanja ugovora o uslugama na daljinu putem telefona, trgovac je dužan dostaviti ponudu na trajnom mediju, a ugovor se smatra sklopljenim kada potrošač potpisanu ponudu pošalje trgovcu.

Avansno plaćanje bi se također drugačije odredilo, u slučaju da trgovac ne ispuni ugovor, dužan je vratiti potrošaču uplaćeni predujam uvećan za zatezne kamate, a ne bankarske kamate na oročenu štednju kao sada.

Dvije cijene samo za sniženja dulja od 3 dana

Posebni oblici prodaje, poput akcija i sezonskih sniženja imali bi jasnija pravila, posebno u isticanju dviju cijena. Trgovci su se žalili na probleme koje im stvara obvezno isticanje dviju cijena kad imaju kraće akcije, posebno kad one pokrivaju samo jedan dio dana. Vlada će iskoristiti mogućnost dodatnih zahtjeva koje daje EU Direktiva o potrošačkim pravima i predložiti da trgovci u akcijama koje traju manje od 3 dana ne moraju isticati i redovnu i sniženu cijenu proizvoda. Datume sezonskih sniženja trgovci će moći određivati sami, prema posebnom pravilniku države.