Ljepše je sjećati se Uljanika onakvim kakav je nekada bio; moćna mašinerija. Ovo su slike iz tog doba
Ovaj tjedan odlučeno je da čuveno pulsko brodogradilište ide u stečaj. Donosimo njegovu povijest
Prethodna
Slika:
Sljedeća
Jedno od najstarijih brodogradilišta u svijetu osnovano je 9. prosinca 1856. godine u Puli, kad je austro-ugarska carica Elizabeta položila kamen temeljac za izgradnju Uljanika. Na fotografiji je prvi brod izgrađen u Uljaniku, Kaiser. Porinut je s navoza na otoku Uljanik dvije godine nakon otvorenja brodogradilišta, a uslijedila je izgradnja 56 brodova za ratnu mornaricu.
| Izvor fotografija: uljanik.hr

Uljanik je ime dobio prema otočiću u Pulskom zaljevu, na kojem su rasle masline. Čakavski naziv za maslinu je ulika, pa otud naziv otočića i današnjeg brodogradilišta. Otočić je ranije bio u vlasništvu premanturskih pastira, a austrougarska vlast ga je otkupila od njih. Na fotografiji je kompleks brodogradilišta s natkrivenim navozima, suhim i plovećim dokom prije gradnje konstrukcije željeznoga rešetkastoga mosta, Pula, oko 1875.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Na tom otočiću smješteni su bili tad, kao i danas, objekti i glavni pogoni brodogradilišta, a s obalom je povezan mostom. Na fotografiji je konstrukcija željeznog mosta od Rive prema brodogradilištu na otoku Uljanik, izgrađenog 1882. godine
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Od osnivanja brodogradilišta do sloma austrougarske vlasti, u Uljaniku su se gradili i popravljali ratni brodovi. Fotografija prikazuje montiranja brodogradilišne portalne dizalice u konstrukcijskom dijelu Pomorskog arsenala u Puli, oko 1910.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Porinuće minopolagača S. M. S. "Chamäleon" s navoza brodogradilišta na otoku Uljanik, 1913.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Fotografija iz razdoblja austrougarske vlasti.
| Izvor fotografija: uljanik.hr

Laka krstarica Zenta, porinuta 1900. godine.
| Izvor: Uljanik.hr

Za vrijeme talijanske vladavine koja je otpočela 1918. godine, Uljanik se bavio izgradnjom podmornica, ali i popravljanjem starih ratnih brodova. Fotografija prikazuje popravak čamaca na navozima, godina je 1920.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Tijekom Drugog svjetskog rata, luka i brodogradilište u Puli bili su od iznimne strateške važnosti. Nakon kapitulacije Italije i povlačenja iz svjetskog rata, 1943. godine, Pula dolazi pod njemačku vojnu vlast. Čitav grad, a posebno brodogradilište i luka, pretrpjeli su veliku štetu tijekom zračnih napada savezničkih sila. Na fotografiji je prikazana uništena konstrukcija dizalice u brodogradilištu na otoku Uljanik nakon savezničkog bombardiranja 1944. godine.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Dolazak radnika na posao u Uljanik, 1920. godina.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Montiranje podmornice u Uljaniku, nakon Drugog svjetskog rata.
| Izvor fotografija: uljanik.hr

Natkriveni navozi.
| Izvor fotografija: uljanik.hr

Gradnja prvih obalnih putničkih brodova, 1951. godina.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Interijer strojograđevne hale za izradu brodskih dizel motora, oko 1955.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Pramac broda za prijevoz tereta "Korotan" od 12 750 tona nosivosti, 1959.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Radovi na krmi putničkoga broda „Istra“, 1965.
| Fotografije iz fundusa Povijesnog i pomorskog muzeja Istre – Museo storico e navale dell'Istria, Pula

Fotografija također iz druge polovice 20. stoljeća, kad su se brodovi gradili sekcijski, pa se do kraja montirali u moru.
| Izvor fotografija: uljanik.hr

Još jedna fotografija Kaisera
| Izvor fotografije: Uljanik.hr

Više s weba