Bilo je totalno pogrešno povući album Tram 11. Sad mogu lupetati o cenzuri i raditi od njega Vilu Velebita 21. stoljeća

Za Hrvatsku bi bilo korisnije da se album ostavi na miru, na policama i YouTube kanalima, pa da svi imaju prilike vidjeti o kakvom se značajnom ostvarenju radi

Kad zazivaš prekopavanje Jasenovca u ime laži o ubijenima, nisi žrtva globalne cancel kulture ni mainstream medija; nisi pao kao laki plijen pretjerane korektnosti ni holivudskog wokizma; ne možeš se ubaciti na popis stradalnika iz domene društvene subverzije; naprosto si sitna balkanska budala

Uobičajeno nefokusiran domaći diskurs nepogrešivom točnošću bira emociju tamo gdje bi valjalo odabrati logiku, a manipulaciju gdje bi trebalo posegnuti za argumentacijom, pa se tako i u diskursu o Tram 11, nekadašnjim herojima naših pubertetskih aspiracija, kaotično brka nekoliko ključnih kategorija.

Prvo, gospodinu Woou i gospodinu Targetu nitko razuman ne zamjera pretjerane psovke, neuglađenost u izričaju ni navodnu provokativnost. Osim što su psovke tradicija cijelog jednog žanra, utemeljenog na briljantnom narativnom igranju s perspektivama i likovima, pa siromašni repaju da su oholo bogati, a nježni da su policijski nasilni, psovke jesu postale sastavnica hrvatske kulture i javnog dijaloga. Ako im psovke nitko nije pretjerano zamjerao prije dvadeset godina, psovke nisu ono što ih sada čini problemom.

Stihovi o Jasenovcu samo su klišejizirano ustašovanje

Drugo, problem nije ni s njihovim desničarenjem: izvođače izraženo desnih stavova hrvatska javnost sasvim lijepo prihvaća, na sceni i u politici, a dokle god svoje najmračnije tendencije ostave na razini davne prošlosti ili urbane mitologije, vrlo dobro funkcioniraju u mainstreamu. Pokušajte izraziti određene sumnje o glazbenom odabiru na dočeku nogometaša 2018. godine i brzo ćete ustanoviti dominantne vokalno-instrumentalno-kulturološke tendencije.

Treće, najluđe je uzdizati Tram 11 na pijedestal žrtava globalne cancel kulture, holivudskog wokizma i pretjerane političke korektnosti. Termin cancel kultura odnosi se na recentno redefiniranje i revaloriziranje odnosa u zajednici, najviše američkoj, u kojima se ljudima na poziciji moći uvode stroži kriteriji ponašanja nego ranije. Što god mislili o kanceliranju, stihovi Tram 11 o Jasenovcu i četnicima nisu nikakvo recentno revaloriziranje, već klišejizirano ustašovanje.

Repulzivni uratci s kojima nitko normalan ne može imati veze

Problem s novim albumom Tram 11 nisu, dakle, ni psovke, ni desničarenje, ni globalna cancel kultura. Problem s novim albumom Tram 11 jest što su se, stihovima o koncentracijskim logorima i jebanju majke ćirilici na Ilici, svrstali u civilizacijski repulzivne uratke, s kojima nitko normalan ne može imati veze. Širenje laži i zabluda o fašizmu i Drugom svjetskom ratu, huškanje na Srbe i gayeve, nisu nikakve subverzije ni provokacije, društvene kritike ni prevratničke insinuacije, već ružne idiotarije.

Ne radi se ni o naročito originalnim stavovima: nisu ni prvi glazbenici koji su istu stvar sugerirali, jer u jednom trenutku svoje nesretne političke karijere, Miroslav Škoro bubnuo je kako bi svakako trebalo prekopati Jasenovac, što je onda nemušto pokušavao relativizirati, jer kome se ne dogodi da barem jednom u životu slučajno predloži prekopavanje logora smrti i korita Save, s obzirom na to da je istina, znamo, voda duboka?

Kafanski bleferi iz močvare post-ratnih etnošvindlera

Kad zazivaš prekopavanje Jasenovca u ime laži o ubijenima, nisi žrtva globalne cancel kulture ni mainstream medija; nisi pao kao laki plijen pretjerane korektnosti ni holivudskog wokizma; ne možeš se ubaciti na popis stradalnika iz domene društvene subverzije; naprosto si sitna balkanska budala, globalno beznačajna fašistička konjina, omiljeni lik domaćih alt-liberala pod patronatom nekolicine state-businessmana i kafanski blefer iz močvare post-ratnih etnošvindlera.

Što sve ne znači da je Menart ispravno postupio kada je album naglo povukao: uz veliki eros koji uvijek donosi zabrana – iako se ovdje nije riječ o nikakvoj zabrani, već lošoj odluci privatnog izdavača – od vrlo prosječnog povratničkog uratka stvorili su kultni alt-right hit s poželjnim underground pedigreom, Vilu Velebita iz 21. stoljeća, predmet najpasioniranijih fantazija domaćih ekstremista, s potencijalom za višetjedno orgijanje na domoljubnim emisijama.

Za Hrvatsku bi bilo korisnije da se album ostavi na miru, na policama i YouTube kanalima, pa da svi imaju prilike vidjeti o kakvom se značajnom ostvarenju radi. Ovako, podarena im je sasvim nepotrebna satisfakcija da mogu lupetati o cenzuri zbog ljubavi prema Hrvatskoj, što je opet bolesno banalan klišej i najljenija varka čitavog domoljubno-kulturološkog establišmenta.

Očajnici koji su vjerovali da je drugačiji poredak moguć

Koliko god to bilo bolno svima koji smo slušali Tram 11 kao klinci, koji su u stihovima o Anti Starčeviću zbilja, možda naivno, vidjeli ismijavanje s dominantnim domoljubno-kleptokratskim narativnom i mračnim aparatusom onoga, koji je više od svega, htio postati hrvatski velikan, pa nas je sve skupa poslao tristotinjak godina unazad, jer da budeš Frankopan valjda se moraš vratiti u doba Frankopana, inače stvar nije autentična.

A možda smo ih oduvijek precjenjivali, možda su Tram 11 oduvijek htjeli ono što su tada i rekli: da im kompe budu hrvatski velikani, doduše danas Ante Pavelić više nego Ante Starčević. U svom prvom hitu, Johnny Štulić predvidio je dane kada ga više na ovim prostorima neće biti; u svom prvom hitu, Tram 11 predvidjeli su dane kada će im kompići biti hrvatski domoljubi.

Sudba je tako htjela da smo u nekoliko dana dobili dva snažna podsjetnika na građanski otpor kasnih devedesetih godina, Ankicu Lepej i Tram 11, nekadašnja utočišta entuzijastičnih očajnika koji su vjerovali da je drugačiji poredak moguć; da režimska pripadnost ne može zamijeniti individualnu sposobnost; da zakoni i pravila nisu kletva siromaštva i obveza jadnika; da je čovjek samostalna jedinka čija vrijednost ne ovisi o učlanjenju u redove etnonacionalnog aparata. Jedna je do smrti živjela ispravno i ponizno, uz svu žrtvu svog poslanja. Drugi su postali dio velikanskog narativa.