Što zapravo kažu ankete: HDZ nije siguran, izborna utrka u ovom trenu i dalje je vrlo otvorena

Četrnaest mjeseci pred povijesni izborni poraz 2011. godine HDZ je u anketama imao 26 posto. Sad ima 28,1 posto

FOTO: Vjekoslav Skledar

Ako su u HDZ-u još imalo ukotvljeni u političkoj realnosti (predsjednik im nije, odavno), trebalo bi im biti potpuno jasno koliko je izborna utrka u ovom trenutku i dalje vrlo otvorena

Činjenice kažu sljedeće. Četrnaest mjeseci pred izbore, budu li u redovnom terminu, HDZ po anketama (prosjek dvije velike, redovne) ima 28,1 posto glasova. Četrnaest mjeseci pred posljednji poraz na parlamentarnim izborima, HDZ je po u rujnu 2010. godine po anketama bio na 26 posto.

Od ovih 26 posto potpore HDZ je do izbora izgubio tek jedan postotni bod. Doživjeli su najuvjerljiviji poraz u povijesti, a dotad oporbena koalicija nije ostala predaleko od dvotrećinske većine u Saboru.

Jedna odluka

Danas se HDZ se u javnosti doživljava kao ogroman favorit, kao stranka koja je gotovo predodređena za još jednu izbornu pobjedu. A njihova samo dva postotna boda viša potpora nego ona prije povijesnog poraza kao dokaz da korupcija i ne smeta toliko građanima Hrvatske.

Ako su u HDZ-u još imalo ukotvljeni u političkoj realnosti (predsjednik im nije, odavno), trebalo bi im biti potpuno jasno koliko je izborna utrka u ovom trenutku i dalje vrlo otvorena. Bez obzira na to što im je rejting dvostruko viši od prvog pratitelja, dovoljna je jedna odluka o predizbornoj koaliciji da se cijeli narativ počne mijenjati.

Birači koji se ne premišljaju

Uostalom, skoro je dvadeset posto onih koji će na izbore, ali još nisu odlučili za koga će glasati, a teško je vjerovati da će iz tog bazena HDZ, poznat po čvrstoj odanosti svojih birača (koju potvrđuju i brojke s početka teksta) upecati previše glasova. HDZ-ovi birači se uglavnom ne premišljaju.

Uz to, tri četvrtine građana je nezadovoljno smjerom kojim ide zemlja. Teško je vjerovati da veći dio njih za to krivi opoziciju.

Rekordi u niskoj izlaznosti

Ukratko, izborna utrka je itekako otvorena, čak i kad se zanemare svi mogući nepredviđeni događaji kojih uvijek može u rasponu od, u politici ogromnih 14 mjeseci. Afere, uhićenja, elementarne nepogode i slično itekako mogu promijeniti raspoloženja javnosti.

Kad se uzme u obzir da je utrka otvorena, pa se to još upari sa solidnim postotkom nezadovoljnika, na taktičkom značenju itekako dobiva jedan dosad uglavnom zanemareni podatak u pobjedama Andreja Plenkovića. Njegov HDZ je, naime, dvaput pobijedio na parlamentarnim. Oba puta su postavljeni rekordi u – niskoj izlaznosti.

Prije sedam godina 54,62 posto birača, što je bilo najmanje ikad u povijesti modernog višestranačja u Hrvatskoj. Samo da bi letvica četiri godine kasnije bila još spuštena. Značajno spuštena – na “korona izborima” je do birališta otišlo tek 46,9 posto birača, a HDZ je zabilježio iznenađujuće uvjerljivu pobjedu.

Taktike su već jasne

Sve to taktiku za pobjedu na izborima 2024. godine čini prilično jasnom. HDZ-u cilj neće biti samo ogaditi oporbu, nego i politiku kao takvu biračima. To je ona priča “svi su oni isti”, koje ćemo se opet naslušati, uz novu varijaciju raznih opinion makera o tome kako je HDZ možda nije sjajan, ali oporba je nesposobna.

Oporba će, pak, u kakvim god formacijama na kraju nastupala, pokušati nametnuti narativ o tome da je vrijeme za egzistencijalnu odluku, najbolje sažetu u pokliču Centra “Ili HDZ ili Hrvatska”. Da će se zemlja dugoročno slomiti pod stiskom koruptivnih i autoritarnih silnica iz vladajuće stranke i da je tih dvadesetak minuta vremena jedne ljetne nedjelje itekako vrijedna žrtva za budućnost vlastite djece.