Ako sanjate često i živopisno, zagrebački MSU nudi sjajan razlog za posjet muzeju. Prošećite kroz 'Polje', virtualnu stvarnost snova

Interaktivna VR instalacija Kate Mijatović može se obići od 12. do 17. ožujka

FOTO: Kata Mijatović

Nevažno sjećamo li se do u detalja odsanjanog sna, samo njegovih natruha ili pak nemamo pojma da smo uopće išta sanjali – svi sanjamo, a naš um tijekom spavanja ispoljava svoje – nama, doduše, često nejasne – konstrukte.

Ako među čitateljima ovog teksta ima onih koji ljudima oko sebe svakodnevno prepričavaju svoje živopisne i fantastične snove, onda je interaktivna VR instalacija “Polje” koja se u utorak 12. ožujka postavlja u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti idealan razlog za posjet muzeju.

Učiniti vidljivim fenomen stvaranja i konstruiranja svjetova u nesvjesnom te vizualizirati “zajedništvo u sanjanju” premisa je instalacije koju u MSU-u postavlja multimedijalna vizualna umjetnica Kata Mijatović.

Blatnjava, preorana njiva

Snovi, nastali kao produkti bio-virtualne stvarnosti a koje u našem umu stvara nesvjesno, u ovoj se instalaciji, paradoksalno, smještaju u polje tehnički proizvedene virtualne stvarnosti.

Stavljanjem VR naočala ulazi se na blatnjavu, preoranu njivu u kišno jesensko jutro, iznad koje sve do ruba horizonta lebde panoi na kojima se ispisuje 250 snova. Posjetitelji u ruci nose kišobran koji se, potom, u virtualnoj stvarnosti pojavljuje i kao objekt.

Screenshot/Kata Mijatović

“Pomoću njega”, objašnjava Mijatović, “osim što se štitite od kiše, usmjeravate kretanje prema snu koji vas interesira jer su oni u polju postavljeni kao leteći panoi na kojima se ispisuju tekstovi snova”. Kišobranom tako usmjeravamo kretanje u željenom smjeru i selektiramo snove koji nam privuku pozornost.

San kao opsesija

Kata Mijatović hrvatska je multimedijalna vizualna umjetnica. Izražava se u mediju instalacije, prostorne intervencije i performansa. Od 1990. sudjeluje u brojnim skupnim izložbama i umjetničkim projektima na domaćoj i međunarodnoj sceni.

Kroz desetljeća je ostvarila niz samostalnih izložbi, performansa i prostornih instalacija u zemlji i inozemstvu, a u svojim radovima propituje odnose između svjesnog i nesvjesnog, vidljivog svijeta i nevidljivih unutarnjih duševnih prostora. U sklopu njenih istraživanja poseban korpus čine radovi vezani uz fenomen snova, koji čine osnovni predložak i sadržaj tih djela.

Baveći se područjem sna, problematizira percepciju stvarnosti u vezama svjesnog i nesvjesnog.

Bazen snova

VR instalacija “Polje” nastavlja se na njen dugogodišnji rad sa snovima i s nesvjesnim, odnosno, “sa stavljanjem u relaciju svjesnih i nesvjesnih stanja ljudskog uma”, a kao nastavak online projekta Arhiv snova započetog 2013. godine. Riječ je o interaktivnoj online domeni koja služi za skupljanje i arhiviranje tekstualnih zapisa snova te čini svojevrsni bazen snova na internetu.

U Arhivu snova Mijatović sakuplja snove drugih ljudi, odnosno tekstualne zapise snova, kojih je do sada u arhiv pristiglo više od 2300. “Tijekom godina sam često, gotovo u svim svojim radovima, koristila neke od tih snova u realizaciji djela kroz različite medije: videa, performanse te instalacije, a sada i u VR mediju”, otkriva umjetnica.

Kata Mijatović

“Polje” na neki način predstavlja realizaciju njene vizualizacije Arhiva snova, te je ta instalacija, zapravo, virtualni nastavak online domene. Od 2300 snova izabrala je njih 250 i to prema kriteriju upečatljivosti i izražajnosti.

Društveni komentar

“Arhiv je nastao kao središnji rad mog samostalnog izložbenog projekta ‘Između neba i zemlje’ kustosa Branka Franceschija na 55. Venecijanskom bijenalu. Samo je tijekom izložbe pristiglo između 1500 i 1700 snova.” Od tada je Mijatović svakodnevno uređivala, selektirala i čistila pristigli materijal.

“Budući da je vrlo teško prenijeti san iz jezika nesvjesnog ‘ja’ u jezik svjesnog ‘ja’, ostavila sam opciju da se snovi u arhiv ubacuju na različitim jezicima, a ne samo na hrvatskom ili engleskom”, pojašnjava.

Snovi su s vremenom postajali osnovni konstruktivni i građevinski materijal za umjetničke radove, a Mijatović sve svjesnija da najbolje komentira današnju “suludu stvarnost s razine snova i nesvjesnog”. Njeni su radovi tako uvijek komentar na ono što se zbiva oko nas i u nama.

Autobiografski element

“Polje” donosi zapis i jednog njenog sna ali i još jedan važniji autobiografski element: porijeklom iz Baranje, Mijatović je kao vizualnu osnovu utkala blatnjavu njivu koja asocira na njene baranjske ravnice.

To je njezin autobiografski doprinos instalaciji, koju, kako ističe, ne doživljava kao isključivo autorstvo, iako je ona umjetnički osmislila čitav projekt. Naime, autorstvo dijeli sa svima onima koji su svojevoljno – uglavnom anonimno – stavljali snove u arhiv, znajući da se oni koriste unutar umjetničkih projekata.

Zajedništvo u sanjanju

Napominje kako je riječ o vjerojatno jednom od najvećih postojećih “depoa” snova koji se gradi zahvaljujući doniranim snovima, a koji za nju prije svega predstavlja “zajedništvo u sanjanju, zajedništvo u stanju uma koje mi svi nedovoljno osvješćujemo”.

Svi su snovi u arhivu vrlo introspektivni i podliježu osobnim tumačenjima. Mijatović napominje kako snove ne tumači te da su oni u konačnici “odgovor našeg nesvjesnog ‘ja’ na ono što se događa u nama i oko nas”. Kopajući po nesvjesnom, ona je u potrazi za odgovorima na esencijalna pitanja.

“Koliko god na prvi pogled snovi bili intimistički ili se ticali subjektivnih hermetičkih svjetova, oni komentiraju zajedničko vrijeme u kojem živimo s razine nesvjesnog, a u fokusu im je naša socijalna egzistencija u današnjoj hipnagogičkoj atmosferi izmanipulirane stvarnosti”, priča umjetnica.

Do 17. ožujka

Ta stvarnost, zbog virtualnih svjetova u kojima sve duže boravimo, poprima sasvim novo značenje. “Nesvjesno na ove promjene reagira brže i istinitije od svjesnog ‘ja’ koje, uronjeno u kulturu konformiranja, sa zatečenim poretkom živi zaborav područja nesvjesnog”, zaključuje Mijatović.

Screenshot/Kata Mijatović

Kustosica i koordinatorica projekta je Ivana Družetić, kustosica ispred MSU-a Martina Munivrana, VR programiranje i 3D dizajn potpisuje Alexander Giesbrecht, a zvuk Katharina Bär.

U virtualnu se stvarnost snova može ušetati sve do 17. ožujka.