Nekad je nužno odabrati stranu

Bečka turistička zajednica otvorila OnlyFans profil. Na to su ih prisilili licemjerni propisi društvenih mreža

Žele ukazati na problem algoritama društvenih mreža koji uklanjaju umjetnički sadržaj

This photo taken on February 28, 2018 shows the prehistoric 'Venus of Willendorf' figurine pictured at the Natural History Museum in Vienna, Austria. - The 'Venus of Willendorf' figurine, considered a masterpiece of the paleolithic era, has been censored by Facebook, drawing an indignant response Wednesday from the Natural History Museum in Vienna, where it is on display. (Photo by Helmut FOHRINGER / APA / AFP) / Austria OUT
FOTO: AFP

Internetskoj platformi OnlyFans, poznatoj uglavnom po seksualno eksplicitnom sadržaju, pridružio se neočekivani novi član – Bečka turistička zajednica. Na toj platformi za odrasle turistička zajednica austrijske prijestolnice objavljivat će fotografije umjetničkih djela, slika i skulptura koje su izložene u Beču, ali koje su druge društvene mreže blokirale zbog golotinje ili seksualnog sadržaja, piše New York Times.

Jedno od tih umjetničkih djela je Venera iz Willendorfa, 25.000 godina stara skulptura žene, čiju je sliku Facebook prije nekoliko godina uklonio sa službene stranice Bečkog prirodoslovnog muzeja. Ocijenili su je “pornografskom”.

Na svojoj OnlyFans stranici Bečka turistička zajednica Veneru iz Willendorfa je opisala kao “blistavu božicu ljubavi”. “Njezin izgled podsjeća na personifikacije vjetra i mora koje se obično nalaze urezane na drevnim rimskim sarkofazima”, napisali su i pozvali ljude da posjete Beč i da ga vide “golog”.

Problem algoritama na platformama

Direktor Bečke turističke zajednice Norbert Kettner je rekao da su se za prelazak na OnlyFans odlučili nakon što im je više puta uklonjen sadržaj s drugih platformi, ali da to nije konačno rješenje. Istaknuo je da ovim potezom žele ukazati na problem algoritama i umjetne inteligencije na društvenim platformama koje prate objavljeni sadržaj.

Kettner je naglasio da nisu protiv tehnologije, nego da se radi o prosvjedu protiv cenzure te da je ovo poziv društvenim mrežama na dijalog. “Želimo privući pažnju na ove stvari i pokrenuti razgovor oko algoritama i umjetne inteligencije”, istaknuo je Kettner.

Društvene mreže dopuštaju neke iznimke oko objave eksplicitnog sadržaja, poput dojenja, rođenja, zdravstvenih situacija ili zbog prosvjeda. I Instagram i Facebook u svojim pravilima naglašavaju kako je objava golog tijela dopuštena ako se radi o slikama umjetničkih djela. Unatoč tome, muzeji i druge institucije koje objavljuju slike umjetnina, ne samo u Beču, nego diljem svijeta, dobivaju poruke da su prekršili pravila platforme.

Problem za suvremene umjetnike

Nedavno su Instagram i Facebook blokirali i video bečkog muzeja Leopold, kojeg su objavili na službenim stranicama u povodu obljetnice muzeja, zato što je u kadru prikazana slika “Ljubavnici” austrijskog umjetnika Kolomana Mosera koja prikazuje goli par u zagrljaju.

Voditeljica društvenih mreža Muzeja Christine Kociu rekla je da ju je to iznenadilo. “Obeshrabrujuće je nekada. Ljudi mogu odlučiti sviđa li im se umjetnina ili ne, ali ne možemo im je ni pokazati jer su algoritmi nekad čudni”, istaknula je.

Kettner je naglasio kako su stvari oko blokiranja sadržaja gore za suvremene umjetnike, jer mladi autori ovise o online platformama kako bi prikazivali svoja djela. “Mislimo da postoji neka nesvjesna autocenzura u umovima tih umjetnika. Da se pitaju ‘što mogu objaviti’. To je puno ozbiljnije, jer je odjedanput algoritam u poziciji da odlučuje kakvu ćemo kulturnu baštinu ostaviti za sutra”.

Nije im prva akcija

Bečka turistička zajednica već je ukazivala na slične probleme. Nekolicini velikih europskih gradova su 2017. predložili velike reklamne plakate s nagim portretima austrijskog slikara Egona Schielea, poznatog po svojim djelima koje prikazuju ljudsko tijelo. Kettner je rekao da im je cilj bio vidjeti može li se i koliko moderno društvo nositi s golotinjom nastalom prije 100 godina.

Odgovor je bio – ne. Dužnosnici u Engleskoj i Njemačkoj umjetnine su ocijenili previše eksplicitnima, pa je na kraju Bečka turistička zajednica oblijepila London, Hamburg i New York s plakatima na kojima su dijelovi tijela prekriveni s natpisom: “Oprostite. Sto godina staro, ali i dalje previše izazovno.”