Bili smo u Beču i pogledali čarobnu izvedbu operne dive Anne Netrebko i maestra Valerija Gergijeva; evo male reportaže

To nije jedini događaj koji je obilježio europsku glazbenu scenu; 11. svibnja oproštajni koncert održao je i legendarni Zubin Mehta

Russian-Austrian singer Anna Netrebko performs during the Vienna Opera Ball on February 28, 2019., Image: 416631080, License: Rights-managed, Restrictions: Austria OUT
SOUTH TYROL OUT, Model Release: no, Credit line: Profimedia, AFP
FOTO: Profimedia, AFP

Ovih dana europsku glazbenu scenu obilježila su dva jedinstvena muzička događaja. Najprije je 11. svibnja legendarni indijski dirigent Zubin Mehta praktički oprostio od publike u Milanu, a potom se u Beču, 14. svibnja, dogodila, kako su opisali austrijski mediji, ruska čarolija. Akteri su bili karizmatični dirigent Valerij Gergijev, najbolja sopranistica svijeta Anna Netrebko te simfonijski orkestar Marijinskog teatra iz Sankt Peterburga.

Trijumfalni oproštaj Mehte

Zubin Mehta, (83) vratio se u Milano nakon duge pauze zbog operacije ramena te je u samo tjedan dana održao čak četiri koncerta. Taj počasni građanin Firence i Tel Aviva, doživotni glazbeni ravnatelj izraelskog filharmonijskog orkestra, šef-dirigent njujorške filharmonije te 8 godina glazbeni ravnatelj bavarske državne opere u Munchenu, na prvom koncertu 3. svibnja u Milanu uočljivim se naporom, pomažući se štapom i držeći se za ruku atraktivne 29-godišnje Laure Marzadori, najmlađe prve violine do sada, popeo do dirigentskog pulta.

To iznimno složeno i komplicirano Brucknerovo djelo, prepuno misticizma i senzualnosti, koje mnogi zovu “apokaliptičnim”, Mehta je dirigirao bez notnog zapisa. Iako je sjedio na stolici, čim je prvi puta zamahnuo rukama iz njega je potekla ona nekadašnja energija i entuzijazam koji su ga svrstali među najveće dirigente svijeta. Ozračje u Scali bilo je prepuno emocija jer je prevladavalo uvjerenje da su to bili vjerojatno posljednji nastupi velikog maestra u Milanu. Stoga je na kraju te sentimentalne večeri milanska publika Mehtu ispratila velikim i toplim pljeskom.

Veličanstveni koncert Netrebko i Gergijeva

Pa ako je to bio, kako su zapisali milanski glazbeni kritičari, trijumfalni povratak, ali i oproštaj Zubina Mehte, što tek reći za veličanstven koncert Anne Netrebko (47) i Valerija Gergijeva (66) u legendarnoj, prepunoj dvorani Musikvereina u Beču. Njihov zajednički nastup, što je u posljednje doba velika rijetkost, pobudio je golem interes jer je Gergijev muzički otac Netrebko. Naime, Anna Netrebko, koja je rođena u Krasnodaru u obitelji kozačkog podrijetla, sa samo 16 godina stigla je u Sankt-Peterburg gdje je završila je srednju glazbenu školu te upisala Državni konzervatorij Rimski-Korsakov.

Za studija Netrebko se zaposlila kao čistačica u Marijanskom teatru u kojemu je Valerij Gergijev već bio direktor. Na jednoj audiciji Gerijev je odmah prepoznao svu raskoš njenog talenta pa ju je smjesta uzeo ansambl. Vrlo brzo, već 1994., sa svega 22 godine, Netrebko pjeva ulogu Susanne u operi Figarov pir Wolfganga Amadeus Mozarta, čime započinje njena briljantna karijera. Na plakatima koji su najavljivali koncert u Beču ime Valerija Gergijeva nalazilo se na središnjem mjestu i bilo je ispisano dvostruko većim slovima od imena Anne Netrebko. Vjerojatno je ruska operna diva pristala na takav tretman budući da je ona ugostila Gergijeva u Beču jer tu živi, a uz to, uz rusko ima i austrijsko državljanstvo.

Najveća sopranistica današnjice

Inače, Netrebko je, po općim ocjenama, najbolja i najveća sopranistica današnjice, a nastupila je u glavnim ulogama u svim najznačajnijim opernim kućama i koncertnim dvoranama širom svijeta. Njena karizma i slava daleko prelaze granice svijeta klasične glazbe. Časopis Time svojedobno ju je proglasio jednom od 100 najutjecajnijih osoba na svijetu, Opera World uvrstio ju je na popis 15 najvećih opernih pjevačica svih vremena, a u SAD-u je proglašena glazbenikom godine.

Agencija Associated Press prozvala ju je “vladajućom opernom divom ranog 21. stoljeća”, a Netrebko je jedina operna zvijezda koja je tri puta zaredom otvorila sezonu u Metropolitan operi u New Yorku te tri puta u milanskoj Scali. Osim toga ona oduševljava i publiku koja ne prati klasičnu glazbu, a njen album Dueti iz 2007. s tenorom Rolandom Villazonom proglašen je najboljim europskim debitantskim albumom u žanru klasike te je dosegnuo treće mjesto na njemačkoj glazbenoj pop ljestvici. S albumom Verdi 2013. postala je prva pjevačica klasične glazbe koja je s albumom opernih arija došla na vrh ljestvice zabavne glazbe u Austriji, Njemačkoj i Danskoj. Zbog svega toga Netrebko s pravom zovu La Bellissima.

Majstor masovne hipnoze

No, ni Valerij Gegrijev po ugledu i popularnosti nimalo ne zaostaje za Netrebko, štoviše mnogi drže da je on prva ličnost u svijetu klasične glazbe. Portal Bachtrack nazvao ga je “najatraktivnijim i najboljim dirigentom na svijetu”, kritičari ga zovu majstorom masovne hipnoze, umjetnikom koji svojim muzičkim autoritetom kreira svjetske glazbene trendove. S obzirom na to da već godinama održi oko 200 koncerata godišnje, Gergijev je ujedno najtraženiji i najzaposleniji muzičar klasične glazbe na svijetu. Gergijev je sa samo 23 godine pobijedio je na dirigentskom natjecanju “Herbert von Karajan” u Berlinu, a već kao studenta orkestralnog dirigiranja pozvali su ga u teatar Kirov, kako se Marijinski teatar iz Sankt-Peterburga zvao u doba SSSR-a.

S 35 godina izabran je za umjetničkog direktora Marijanskog teatra, a nakon toga i za generalnog direktora. Od 2015. šef je dirigenta Minhenske filharmonije, a prije toga istu funkciju obavljao je u Londonskoj i Rotterdamskoj filharmoniji te je stalni, glavni gost dirigent u Metropolitan operi u New Yorku. Do sada je nastupio u više od 50 zemlja svijeta. Koncert u Beču započeo je spektakularnom izvedbom uvertire opere Nabucco. S obzirom da je orkestar Marijinskog teatra dvostruko brojniji od standardnim opernih ansambala te je Gergijev na njega uspio prenijeti dio svoje neiscrpne energije, muziciranje je zvučalo, malo je reći, impresivno.

Očaravajuća izvedba

Nakon toga na pozornicu je izašla Anna Netrebko. Samom svojom pojavom i samosvjesnim držanjem vidjelo se da je riječ o istinskoj divi koja je već s prvim taktovima arije Lady Macbeth “La luce langue” iz opere Macbeth, fascinirala bečku publiku. Premda Netrebko nije dramski sopran, kritičari su već ranije uočili da je posljednjih godina njen glas potamnio, dobio na težini, što joj je omogućilo širenje repertoara na zahtjevnije dramske uloge. U Beču se već na početku koncerta osjetio novi, bogat donji registar, potpuno oblikovan, dramatično dubok. Njena izvedba bila je toliko očaravajuća i veličanstvena da je publiku ostavila bez daha. S obzirom na to da unosi cijelu sebe u pjevanje, nije čudno kad kaže da joj “teške dramske role uništavaju sve u tijelu, od glasa do duševne stabilnosti, pa ih stoga ne mogu često izvoditi.”

Nakon što je Marijinski orkestar na spektakularan način interpretirao simfoniju iz opere Aida, Anna Netrebko je za svoju izvedbu arije Aida izazvala erupciju oduševljenja. Kritičari su zbog toga zapisali da Netrebko “gura glas do krajnjih granica, a zatim ide korak dalje.” Također, da su “dva i po desetljeća nastupanja učinila njen glas gušćim, punijim, zrelijim.” Da je Anna Netrebko na vrhuncu svoje karijere potvrđuje izvedba arije “Ritorna vincitor!” iz opere Aida koja je izvedena s takvim savršenstvom da su se gledatelji i kritičari s pravom pitali kako je moguće tako pjevati. Do perfekcije je dotjerala transformaciju muke i očaja u ljepotu zvuka, a istodobno uspjela je ujediniti savršenu pjevačku tehniku, prekrasan glas te glumačku izražajnost i uvjerljivost. Stoga je taj njen nastup u Musikvereinu u Beču bio najimpresivniji dio te uzbudljive večeri.

Atraktivan fizički izgled

Dok je 2017. pripremala ulogu Aide Netrebko je objašnjavala kako je to iznimno teška rola, koju su sjajno interpretirale samo najveće, Renata Tebaldi i Maria Callas. Pri tom je istaknula kako je glas Marie Callas bio najbolji dok je “bila punačka” te je potom dodala: “Što god govorili: svako je mršavljenje potpuna besmislica! Kada je Callas počela gubiti na težini, počela je gubiti i svoj glas.”

Na pitanje novinara zar ona ne drži dijetu Netrebko je odgovorila: “Ja? Ne! Nema šanse! Volim svih svojih 13 kilograma viška, čuvam ih već sedam godina i obožavam ih. Nikome ih ne dam. To je ono što me drži. To je moja izdržljivost, moja snaga, ono na što se oslanja moj glas. Govorim, naravno, o dramatičnim ulogama, ne o lakom repertoaru.” Od početak karijere vrlo privlačan i atraktivan fizički izgled Anne Netrebko bio je predmetom brojnih napisa. Neki su čak tvrdili da joj je upravo ljepota omogućila da na poseban način prikaže Manon Lescaut ili Adinu iz Ljubavnog napitka. Vrijeme je međutim, dakako, pokazalo da to nije točno.

Energična interpretacija drame

Za bečki koncert Netrebko je odabrala iznimno zahtjevne arije, premda one za publiku možda nisu tako zavodljive, lepršave i melodiozne kao one iz Travijate ili Rigoleta, kako bi demonstrirala svu moć svog glasa te besprijekornu tehniku pjevanja. Na drugom dijelu koncerta Netrebko je po izlasku na pozornicu izazvala uzdahe jer se pojavila u novoj haljini. Izvela je ariju “Pace, pace mio Dio” iz opere Moć sudbine.

Bila je to intenzivna, energična interpretacija prepuna drame što je potaknule kritičare da zaključke kako nakon takvog nastupa Netrebko publika osjeća da njenog pjevanja nikad dosta. Vrhunac večeri, što se orkestralnog dijela tiče, bila je izvedba suite i baleta “Žar ptica” Igora Stravinskog. Marijinski orkestar zvučao je u toj velikoj orkestraciji kristalno jasno i sugestivno tako da je stvarao jedinstveni zvuk iz kojeg su tijekom cijele izvedbe iznova i iznova izlazile munje. Posebno su bili dramatični prijelazi pod vodstvom treperavih prstiju Gergijeva i dirigentskog štapića ne većeg od čačkalice, iz fortea u diminuendo nakon kojeg je slijedila nova eksploziva zvuka.

Najbolje plaćen interpretatori klasične glazbe

Postoji još jedna poveznica između Anne Netrebko i Valerija Gergijeva: oni su najbolje plaćeni interpreti ozbiljne glazbe na svijetu. New York Times i Forbes procjenjuju da ruska pjevačka diva posljednjih desetak godina u prosjeku zarađuje oko 7,5 milijuna dolara. Netrebko takvi podaci užasno uzrujavaju pa je zamolila medije da ne izmišljaju njene prihode, premda je službena ruska agencija TASS prenijela tu informaciju Forbesa. Mediji navode da Anna Netrebko po večeri u Bečkoj operi dobiva honorar od oko 15 tisuća eura, a u njujorškoj Metropolitan operi oko 17 tisuća dolara, dok su honorari koje dobiva u manje poznatim opernim kućama daleko veći.

Zarada Anne Netrebko posebno su porasle nakon što se, poslije rastave od urugvajskog bas-baritona Erwina Schrotta s kojim ima sina Tiaga od 11 godina, udala za sjajnog azerbejdžanskog tenora Yusifa Eyvazova 2015. u Beču. Bračni par Netrebko-Eyvazov prava su tvornica novca: na njihove koncerte na otvorenom koje održavaju širom svijeta dolazi više tisuća ljudi koji za taj užitak plaćaju i do 300 eura. Za Valerija Gergijeva Forbes pak tvrdi da je najbolje plaćeni interpretator klasične glazbe na svijetu. Samo kao direktor Marijinskog teatra u Sankt-Peterburgu ima plaću od 2,7 milijuna dolara, a rusko izdanje Forbesa procjenjuje da njegova ukupna godišnja zarada prelazi 16,5 milijuna dolara. Po koncertu dobiva najmanje nekoliko desetaka tisuća dolara honorara, dok je za potpis ugovora o četverogodišnjem nastavku suradnje s minhenskom filharmonijom dobio navodno čak 4 milijuna dolara.

Povezanost s Putinom

No nije sve tako idealno u karijerama Netrebko i Gergijeva kako bi se na temelju njihove popularnosti i općeg uvažavanja moglo pretpostaviti. Naime, svaka nova kriza i sukob u koji je upletena Rusija, poput rata u Ukrajini, Gruziji, Siriji ili pak uvođenja sankcija protiv Moskve, povod je zapadnim medijima da pokrenu uvijek iznova temu bliskosti slavne pjevačice i karizmatičnog dirigenta s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom.

Tako zapadni mediji često podsjećaju da je Netrebko uoči predsjedničkih izbora 2012. poručila svojim zemljacima da “nema alternative” ostanku Putina na čelu Rusije, javno je podržala rusku aneksiju Krima, a najviše joj se pak zamjera što je vođi ruskih separatista u Ukrajini Olegu Zarjovu predala ček na milijun rubalja, oko 15 tisuća eura, koji je darovala kazališnoj kući grada Donjecka. Odgovarajući na pitanje kako se osjećala dok je na otvorenju Olimpijskih igara u Sočiju pjevala himnu, Netrebko je odgovorila: “Otpjevati olimpijsku himnu u Sočiju bilo je za mene pitanje časti. Te su stvari od političke važnosti za zemlji. Ako oni koji su odgovorni smatraju da sam toga dostojna, tada ću, kako se kaže, dati sve od sebe za zemlju.”

Zagovornik ruskog režima

Tjednik The New Yorker nazvao je pak Gergijeva “istaknutim zagovornikom sadašnjeg ruskog režima”, u New York Timesu su ga optužili da je instrument ruske državne propagande. Unatoč tome Valerij Gergijev ove je godine prisutan u svim domovima širom svijeta zahvaljujući sponzoru nogometne Lige prvaka ruskom naftnom gigantu Gazprom. Prije svake utakmice emitira se spot na kojemu Gergijev u ktupnom planu dirigira što ne potvrđuje samo njegov kultni status u Rusiji nego i u svijetu.

Zapadni mediji su u pravu kad Netrebko i Gergijeva nazivaju najmoćnijim oružjem Moskve u borbi protiv negativnog imagea Rusije. Svojom osobnošću, utjecajem i izvanrednim umjetničkim umijećem oni na najbolji način prezentiraju kulturu svoje zemlje. To se najbolje moglo vidjeti upravo u Beču gdje su svi gledatelji bili opčinjeni glazbenim umijećem ruskih umjetnika i nikome nije bilo na kraj pameti propitkivati njihova politička i ideološke opredjeljenja.